ابوالفضل عمویی از نشست فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی موضوع نشست حضوری کمیسیون ویژه برجام در وین که قرار است سه شنبه همین هفته برگزار شود خبر داد.

 نشست سه شنبه در وین زیر ذره‌بین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار قدس آنلاین گفت: با توجه به برگزاری اجلاس وبیناری روز گذشته کمیسیون مشترک برجام و نیز جلسه آتی حضوری کمیسیون یاد شده که قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری در شهر وین کشور اتریش برگزار شود، جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فردا یکشنبه در این باره تشکیل می‌شود.

در هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام که دیروز جمعه به صورت برخط و از طریق ویدئو کنفرانس به ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی، انریکه مورا، از طرف جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین/مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد طرفین توافق کردند تا برای بررسی راه‌کارهای بازگشت آمریکا به برجام نشست دیگری را در سطح کارشناسی به صورت حضوری در وین برگزار کنند.

جلسات کمیسیون مشترک برجام در یکسال گذشته به دلیل محدودیت های کرونایی به صورت برخط برگزار شده است.

اما آنچه نشست سه شنبه را در کانون توجه رسانه ها قرار داد و جنجال آفرین شد ادعای وال استریت ژورنال یک رسانه آمریکایی در مورد توافق ۱+۴ با ایران برای حضور آمریکا در این نشست بود.

پیش از این هم تروئیکای اروپایی به درخواست آمریکا پیشنهاد داده بودند تا نمایندگان آمریکا به صورت غیر رسمی و میهمان در نشست کمیسیون مشترک برجام شرکت کنند که از سوی ایران رد شد.

این بار هم سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان با رد این ادعا گفت که ایران در هیچ نشستی که آمریکایی‌ها در آن حضور داشته باشند شرکت نمی کند.

با این حال او احتمال حضور نمایندگان و هیئت آمریکایی در وین برای رایزنی با دیگر اعضای برجام را رد نکرد. وی گفت: اینکه سایر طرف های برجام بخواهند در ارتباط با اقداماتی که آمریکا باید انجام دهد،  به صورت دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا رایزنی هایی داشته باشند، چه در وین و چه در هر جای دیگر، به خودشان مربوط است و البته مسبوق به سابقه است.

برچسب‌ها