مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از اجرای رویداد پژوهشی «حتا» با هدف شناسایی و حمایت از فعالیت‌ها و تحقیقات پژوهشگران در حوزه تربیت اسلامی در سال جاری خبر داد.

حمایت از تداوم تحقیقات تربیت اسلامی در رویداد «حتا»

داود حسن پور با اشاره به این خبر در گفتگو با آستان نیوز، یکی از برنامه های پیش بینی شده گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی را اجرای رویداد پژوهشی «حتا» در سال جاری دانست و اظهارکرد: در همین راستا از پژوهشگران و محققانی که در حوزه تربیت اسلامی ورود پیدا می‌کنند حمایت می‌شود تا پژوهش های این حوزه استمرار یابد.

وی ابراز کرد: در نظر داریم طی فراخوانی از پژوهشگران و محققان دعوت به عمل آورده تا با عقد قراردادهای پژوهشی از پایان‌نامه‌ها و رساله های مرتبط با موضوع تربیت اسلامی حمایت به عمل آید.

دانشنامه تربیت اخلاقی

حسین پور تصریح کرد: کلان پروژه دیگری که در سال جاری پیش بینی شده است، «موسوعه (دانشنامه) تربیت اخلاقی کودک و نوجوان» است که با هدف تدوین و بررسی احادیث اخلاقی مرتبط با مسائل روز علوم تربیتی برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی نظام تربیتی دانشگاه‌های آستان قدس رضوی و طراحی الگوی مدیریت مدارس اسلامی از دیگر اقدامات گروه اخلاق و تربیت اسلامی در سال جاری است که با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قابل اجراست.

مدیر گروه اخلاق و تربیت اسلامی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: با توجه به اینکه در پایان قرن ۱۴ قرار داریم در صدد هستیم پژوهشی را با محوریت معرفی اندیشمندان معاصر حوزه اخلاق و تربیت اسلامی در قالب موسوعه و دایره المعارف به چاپ برسانیم.

این پژوهشگر ادامه داد: گروه اخلاق و تربیت اسلامی در سال گذشته در سه قالب همایش‌ و نشست، طرح های پژوهشی و انتشار آثار و کتاب هایی در حوزه اخلاق و تربیت اسلامی فعالیت داشته است که در همین راستا نشست‌هایی را موضوعات «منزلت تربیت در منظومه انقلاب اسلامی»، «مسائل تربیت دینی در دوران پسا کرونا» و «سیره تربیتی و سلئک اخلاقی عاملان خراسان» برگزار کرده است.

وی محور دیگر فعالیت‌های این گروه را اجرای طرح های پژوهشی با توجه به نیازهای تربیتی و مسائل آستان قدس رضوی در حوزه تعلیم و تربیت و اخلاق دانست و گفت: از جمله این طرح‌ها شناسایی معیارهای ارزشیابی محصولات فرهنگی برای کودکان است که در سال گذشته در قالب کتاب آماده و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

حسین پور، محور سوم اقدامات این گروه در سال گذشته را ترجمه و تالیفاتی در حوزه اخلاق و تربیت اسلامی اعم از انتشار کتابهایی با عناوین «روش‌های خود ارزیابی در تربیت اخلاقی»، «تربیت ارزشی در نظام فکری علامه طباطبائی»، ترجمه کتاب «القیم الاسلامیه ومنظومه التربویه» و... برشمرد.

پژوهش هایی با توجه به شعار سال

وی به پژوهشهای این گروه با توجه به شعار سال ۱۴۰۰ اشاره و ابراز کرد: شعار سال امسال، تولید، پشتیبای ها و مانع زدایی ها است که اگر بخواهیم به مسئله تولید و رفع موانع از زاویه اخلاق و تربیت اسلامی بنگریم باید به این بحث توجه داشته باشیم که بخشی از موانع تولید مربوط به اخلاقیات افراد بوده و نیازمند کار تربیتی است.

به گفته این پژوهشگر اهمیت کارآفرینی نیازمند خلقیات ویژه‌ای همچون شهامت در تصمیم‌گیری، داشتن روحیه کار جمعی، قدرت ریسک‌پذیری برای شروع کار اقتصادی و روحیه سخت‌گوشی و... است که این موضوعات می‌تواند در دستور کار فعالان تربیتی قرار گیرد که این ظرفیت در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی وجود دارد.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها