معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه خانه کوزه کنانی در شورای فنی استان بررسی و مصوب شده، اما هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی صادر نشده است.

هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای خانه کوزه کنانی صادر نشده است

به گزارش قدس آنلاین، مرجان اکبری با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تخریب خانه کوزه کنانی با بیان این مطلب، اظهار کرد: دو جلسه شورای فنی در ۲۵ اسفند ۹۹ با موضوع بررسی طرح اثر فرهنگی تاریخی موسوم به خانه کوزه کنانی مشهد و ۲۸ اسفند ۹۹ با موضوع طرح بازسازی و توسعه خانه کوزه کنانی برگزار شده و طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه این اثر بررسی شده است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها توسط مشاور ذی‌صلاح در شهر اصفهان با همکاری مشاور محلی دارای تخصص مرمت آثار میراث فرهنگی در مشهد ارائه شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به سابقه اقدامات انجام شده برای این اثر تاریخی افزود: با توجه به این که در جلسه با حضور دکتر طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت مقرر شد که دکتر جبل‌عاملی پیشکسوت میراث فرهنگی از این اثر بازدید و طرح‌های حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه با نظر این صاحب‌نظر تهیه شود. در راستای بازدید به عمل آمده از محل و طبق نظر این کارشناس پیشکسوت و صاحب نظر میراث فرهنگی در قالب سه صفحه گزارشی تهیه و  ارائه شد.

اکبری عنوان کرد: با توجه به تفویض اختیار صورت گرفته از سوی معاون میراث فرهنگی وزارت، طرح تهیه  شده برای این اثر تاریخی فرهنگی نیز بر اساس نظرات دکتر جبل‌عاملی پیشکسوت و صاحب‌نظر میراث فرهنگی تهیه و پیش طرح (فاز صفر پروژه) علاوه بر اخذ تائید از شورای فنی میراث فرهنگی استان، در شورای فنی کشور نیز ارائه و تائید شده است.

وی با بیان این که پروژه  شامل بخش حفاظت، مرمت، بازسازی و توسعه است، اظهار کرد: در قسمت اول که طرح با موضوع مرمت ارائه شده، طرح‌های عملیاتی تائید و مقرر شده است که آلبوم نقشه به اداره‌کل ‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای ممهور شدن به مهر شورای فنی توسط مشاور آماده و توسط کارفرما ارائه شده که تاکنون واصل نشده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ادامه داد: در قسمت دوم که بازسازی و توسعه بنا قرار دارد نیز فاز اول طرح‌های معماری  مورد تائید قرار گرفت و مقرر شد ضمن اعمال اصلاحات اعلام شده از سوی شورای فنی، نقشه های فاز ۲ توسط مشاور در شهر اصفهان بلافاصله تهیه و برای طی روند تصویب در شورای فنی میراث فرهنگی استان ارائه شود.

اکبری تصریح کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پس از دریافت طرح‌ها برای انجام اقدام قانونی لازم آمادگی دارد.

وی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر تخریب خانه تاریخی کوزه کنانی اظهار کرد: بخش فرو ریخته شده توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی مورد بازدید قرار گرفته و اخطار لازم نیز داده شده است، البته این بخش در جبهه شمالی و محدوده طرح بازسازی قرار دارد و بر حفاظت عناصر واجد ارزش تاکید شده است. همچنین ابنیه دارای ارزش معماری در جبهه جنوبی و شرقی به صورت کامل در برنامه حفاظت و مرمت قرار دارد.

اکبری یادآور شد: هیچ‌گونه مجوز تخریب و عملیات اجرایی برای این بنا صادر نشده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها