حجت الاسلام سیدی نسب گفت: امام رضا علیه السلام برای روزهای پایانی ماه شعبان، دعایی را توصیه کرده‌اند که باید ورد زبان ما باشد.

دعایی از امام رضا(ع) که روزهای پایانی شعبان باید ورد زبان ما باشد/زیارت امام هشتم چگونه باعث آمادگی ورود به ماه رمضان می‌شود؟

حجت الاسلام سید محمد سیدی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اهمیت روزهای پایانی ماه شعبان برای تقویت بعد معنوی فردی و اجتماعی گفت: به طور کلی در ماه شعبان انجام دو عمل سفارش شده است که اگر به انجام آن موفق شویم، نشانه‌ای از آمادگی ما برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام سیدی نسب افزود: ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الله و ماهی است که خداوند سفره رحمتش را برای مؤمنین بازکرده و بندگان خدا باید برای این میهمانی آماده باشند که دو ماه رجب و شعبان بهترین فرصت را برای حصول این آمادگی فراهم می‌کند. یکی از مهمترین اعمال این دو ماه، زیاد استغفار کردن است تا درونمان از گناهان پاک شود و ظرفیت پذیرش رحمت الهی در ماه مبارک را داشته باشیم.

کارشناس امور دینی توضیح داد: برای اینکه زمین دلمان در بهار رحمت الهی شکوفا باشد، باید پیش از ورود به بهار آن را شخم بزنیم و ناخالصی‌ها را از بین ببریم که یکی از ابزارها برای تحقق این مهم استغفار است. دومین عمل فرستادن صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و خاندان مطهر ایشان است. ماه شعبان ماه پیامبر(ص) است و صلوات فرستادن بر ایشان هم ثواب و ارزش برای انسان به همراه دارد و هم اینکه خود نوعی آماده سازی برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان، یکی از اعمال ماه شعبان را ذکر صلوات شعبانیه هنگام ظهر برشمرده و مؤمنین با این صلوات بعد معنوی خود را تقویت می‌کنند. در ارتباط با روزهای پایانی ماه شعبان هم امام رضا علیه السلام نیز جمله مشهوری دارند که باید در این شب‌ها و روزها ورد زبان ما باشد و آن جمله این دعاست: "اللهم ان لم تکن تغفر لنا فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه" خدایا اگر در روزهای گذشته ماه شعبان گناهان ما را نبخشیده‌ای، در روزهای باقی مانده ببخش تا برای ورود به ماه مبارک رمضان و جذب رحمت الهی آمادگی داشته باشیم.

حجت الاسلام سیدی نسب افزود: اگر ما در ماه مبارک رمضان دیدیم که نسبت به انجام اعمال توصیه شده در این ماه مبارک مانند خواندن زیاد قرآن، حضور در نماز جماعت، خواندن ادعیه وارده، توجه به همنوعان، شب زنده داری، استفاده از لحظه لحظه این ماه بزرگ و... بی توفیق یا کم توفیق هستیم، علت آن این است که این آمادگی را در خود ایجاد نکرده و طبع سرکش خود را رام نکرده‌ایم.

کارشناس امور دینی در ارتباط با اهمیت زیارت امام رضا(ع) در ایجاد این آمادگی گفت: یکی از بالاترین اعمال، زیارت امام رضا(ع) است؛ حضور برای زیارت امام رضا، هم مسجد است، هم حرم است و هم جمعی از مؤمنین آنجا حضور دارند؛ اینها همه فضیلت است و احتمال توفیق کسب آمادگی را افزایش می‌دهد و  می‌توانیم با استفاده از معنویت حاصل از زیارت این امام همام، زمین دلمان را برای پذیرش باران رحمت الهی در ماه مبارک رمضان از ناخالصی‌ها صاف کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها