رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور و همچنین فرماندار نیشابور دیروز درباره تغییر وضعیت شهرستان نیشابور از وضعیت نارنجی به قرمز هشدار داده‌ بودند و امروز و در آخرین به روز رسانی‌ها، نیشابور به همراه چند شهر دیگر در استان خراسان رضوی به رنگ قرمز درآمدند.

جولان کرونای انگلیسی در نیشابور/ آژیر قرمز به صدا درآمد

به گزارش قدس آنلاین، آنچه این روزها بیش از پیش در مورد کرونا می‌شنویم خیز مجدد بیماری در بسیاری از نقاط کشور است که از سمت غرب کشور شروع شده و با سرعت به سمت شرق کشور در حال پیشروی است و با توجه به افزایش بیماران و فوتی‌های ناشی از کرونا، طی یک هفته‌ اخیر بسیاری از شهرها از وضعیت زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تبدیل شدند.

شهرستان نیشابور اولین شهر در استان خراسان رضوی بود که در لیست شهرهای نارنجی قرار گرفت و در حال حاضر نیز وضعیت شهرستان از نارنجی به قرمز تغییر یافته است. یکی از بحث‌هایی که بسیار نگران‌کننده است و بارها نیز در رابطه با آن اطلاع‌رسانی شده است شیوع ویروس جهش‌یافته‌ کرونای انگلیسی است که متاسفانه شدت سرایت آن نسبت به ویروس معمولی بسیار بالاست و با توجه به افزایش تجمعات و دورهمی‌ها در روزهای آغازین سال جدید، این ویروس با سرعت بالایی در جامعه و در شهرستان نیشابور در چرخش است و هر روز گزارش‌های جدیدی مبنی بر شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی منتشر می‌شود که یکی از نمونه‌های اخیر آن انتشار این ویروس در یک محیط کاری در نیشابور است به طوری که افرادی که با شخص آلوده به ویروس در ارتباط بودند همگی به ویروس آلوده شدند و آنچه تا کنون مشخص شده است، فرد آلوده به ویروس کرونای انگلیسی ۶۷ نفر را در محیط کار خود به این ویروس آلوده کرده است.

مثبت شدن تست ۶۷ نفر از همکاران یک فرد مبتلا به کرونای انگلیسی تا کنون

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: با شناسایی یک فرد آلوده به ویروس کرونای انگلیسی از تمامی افرادی که با وی در ارتباط مستقیم بودند، تست گرفته شد که تست همه‌ افراد مثبت اعلام شد.

محسن عظیمی‌نژاد عنوان کرد: میزان سرایت ویروس کرونای انگلیسی بسیار زیاد است و فرد آلوده به این ویروس می‌تواند افراد زیادی را درگیر بیماری کند.

عظیمی‌نژاد اظهار کرد: بعد از شناسایی یک فرد آلوده به ویروس کرونای انگلیسی از تمامی افراد خانواده وی تست گرفته شد که تست آن‌ها مثبت بود همچنین یکی از فرزندان فرد مبتلا  که در یک مرکز صنعتی کار می‌کند، در محیط کاری خود با افراد زیادی در ارتباط بود که در مرحله‌ اول از ۶۷ نفر از افراد که در تماس مستقیم با فرد مذکور بودند، تست گرفته شد و تست هر ۶۷ نفر مثبت اعلام شد و با توجه به اینکه در این مرکز صنعتی افراد زیادی مشغول به کار بودند با ایجاد تیم‌های سیار و سریع و با هماهنگی مدیر مرکز صنعتی از همه‌ افراد تست گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سوش غالب ویروس در جامعه، ویروس کرونای انگلیسی است و ما فرض را بر این می‌گیریم که همه موارد مشاهده شده ویروس کرونای انگلیسی است.

عظیمی‌نژاد در رابطه با آخرین وضعیت کرونا در نیشابور گفت: از تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه شهرستان نیشابور در وضعیت نارنجی بود و در آخرین به روز رسانی وضعیت شهرها نیز نیشابور امروز ۱۸ فروردین ماه در وضعیت قرمز قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه میزان بیماریابی‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر روزانه بالغ بر ۳۰۰ تست از افراد می‌گیریم که متاسفانه حدود ۵۰ درصد این تست‌ها مثبت هستند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در رابطه با میزان آمادگی دانشکده علوم پزشکی شهرستان نیشابور برای رویارویی با خیز چهارم کرونا توضیح داد: نسبت به موج سوم کرونا به لحاظ تجهیزات در آمادگی بهتری به سر می‌بریم و از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده‌ است، ساختمان ستاد معاونت بهداشتی که در مجاورت بیمارستان ۲۲ بهمن است را به مرکز درمانی تبدیل کردیم و از این طریق ۷۰ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی ما اضافه شده است.

وی تأکید کرد: ظرفیت‌های بیمارستانی ما نسبت به موج سوم افزایش پیدا کرده است اما این ظرفیت‌ها محدود است و عاجزانه از مردم درخواست داریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همکاری لازم با کادر درمان را داشته باشند.

از ۴ فروردین به بعد تعداد فوتی‌ها زیاد شد

فرماندار نیشابور نیز در رابطه با وضعیت کرونا در نیشابور عنوان کرد: متاسفانه طی ۱۶ روز از ابتداء سال جدید، آمارهای مربوط به کرونا دستخوش تغییراتی شده است.

علیرضا قامتی افزود: از تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۹ تا تاریخ ۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به مدت دو هفته اصلا فوتی کرونایی در شهرستان نیشابور نداشتیم که مفهومش این است که در قبل از این بازه مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداکثر همکاری با مجموعه‌ بهداشت و درمان را داشته‌اند.

قامتی ادامه داد: در فروردین‌ماه به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش چشمگیر تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی از ۴ فروردین به بعد تعداد فوتی‌ها زیاد شد به طوری که در حال حاضر به طور میانگین روزانه یک نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت می‌کند همچنین آمار تست‌های مثبت افزایش داشته است و به طور میانگین ۵۰ درصد تست‌هایی که گرفته می‌شوند، مثبت اعلام می‌شود و حتی بعضی روزها این آمار به ۸۰ درصد نیز می‌رسد که آمار نگران‌کننده‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که عدم رعایت پروتکل‌ها، برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، در روزهای آینده شاهد تحولات ناخوشایندی خواهیم بود.

یکی از پزشکان دانشکده علوم پزشکی نیشابور تاکنون ۵ بار به کرونا مبتلا شده است

قامتی افزود: مردم نباید شرایط را عادی تلقی کنند همچنین افرادی که یک بار به بیماری مبتلا شده‌اند نباید تصور کنند که کلا نسبت به بیماری ایمنی پیدا کرده‌اند؛ چراکه یکی از پزشکان ما در دانشکده علوم پزشکی به دلیل اینکه با توجه به شرایط کاری در تماس مداوم با ویروس است، متأسفانه تاکنون ۵ بار به کرونا مبتلا شده‌ است بنابراین تمامی افراد حتی افرادی که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را همچنان جدی بگیرند.

وی در رابطه با واکسیناسیون کرونا در نیشابور نیز توضیح داد: تاکنون ۳۵۰۰ دوز واکسن وارد شهرستان شده و جمعیت کثیری از کادر بهداشت و درمان بر اساس اولویت‌هایی که از سوی وزارت بهداشت مشخص شده‌ بود واکسینه شدند، همچنین بر اساس توافقاتی که با شهرداری داشتیم، تعدادی از افرادی که در حوزه‌ شهرداری نیز بیشتر در معرض خطر بودند واکسینه شدند.

فرماندار نیشابور بیان کرد: آمادگی لازم برای مواجهه با پیک چهارم کرونا را داریم اما یادمان نرود که کادر درمان و پرستاران یک سال است که دلسوزانه و با انگیزه مشغول به خدمت‌رسانی هستند و باید قبول کنیم که قطعا با افزایش تعداد بستری‌ها بخشی از توان و انرژی آن‌ها تحلیل می‌رود پس لازم است که همه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری و در نهایت کاهش تعداد بستری‌ها باری را از روی دوش این عزیزان برداریم.

بنا به گفته‌ فرماندار نیشابور بر اساس آخرین آمار منتشر شده در ۱۷ فروردین‌ماه در حال حاضر ۶۸ نفر به دلیل ابتلاء به کرونا در بیمارستان‌های نیشابور بستری هستند. در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۵۱۷ نمونه تست گرفته شده که از این تعداد تست ۱۱۴ نمونه مثبت اعلام شده است. از ابتداء شیوع کرونا تا کنون نیز تعداد ۱۰۳۳ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در نیشابور جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد فوتی‌ها تعداد ۵۸۷ نفر مبتلای قطعی کرونا و تعداد ۴۴۶ نفر هم مشکوک به کرونا بوده‌اند.

در حال حاضر و بنا بر آخرین به‌روز رسانی‌ها وضعیت شهرهای بسیاری از مناطق کشور از جمله شهرستان‌ نیشابور در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها