رئیس مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جلسات خانگی قرآن کریم بهترین مکان کادرسازی برای انقلاب اسلامی است، گفت: آستان قدس به صورت جدی حامی و پشتیبان محافل خانگی قرآن کریم در سراسر کشور است.

حمایت و پشتیبانی آستان قدس از جلسات خانگی قرآن کریم در سراسر کشور

به گزارش قدس آنلاین، نشست هم‌اندیشی «دبیران، نمایندگان و جوامع فرهنگی-قرآنی عصر» به همت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با همکاری جامعه قرآنی عصر با هدف «احیاء و گسترش جلسات سنتی-خانگی قرآن کریم» در زائر سرای حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در نخستین روز این نشست با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین خواستگاه‌ها و ارکان انقلاب اسلامی محافل سنتی قرآن کریم بود، اظهار کرد: جلسات خانگی قرآن کریم محلی برای تربیت نیروهای انقلابی و ولایی و به نوعی کادرسازی برای انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام سید مسعود میریان با تاکید بر اینکه رویکرد جلسات خانگی قرآن کریم صرفا آموزش نبود بلکه ترویج و نهادینه سازی اخلاق، رفتار و کردار قرآنی بود، افزود: حاضران در این جلسات هر کدام به میزان توان خود به روخوانی از آیات نورانی قرآن کریم می‌پرداختند.
وی به یکی از علل کم‌رنگ شدن برگزاری محافل خانگی و سنتی قرآن کریم در محلات اشاره کرد و ادامه داد: یکی از این علت ها، حرکت فعالان قرآنی به سوی تأسیس موسسات قرآنی و درگیرکردن مردم با نظامات، ساختار و قوانین و مقررات است که این موضوع باعث ایجاد توقع در مردم جهت فراگیری قرآن در موسسات و عدم حضور در محافل خانگی قرآن شد.
مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با بیان اینکه با کم‌رنگ شدن جلسات خانگی قرآن کریم متاسفانه با خلع جدی در کادرسازی برای انقلاب اسلامی مواجه شده‌ایم، گفت: آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی، ماموریت حمایت و پشتیبانی از جلسات خانگی قرآن کریم را در سال ۹۶ به مرکز قرآن کریم ابلاغ کرد.
وی به اقدامات مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی برای احیاء، ترویج و گسترش جلسات خانگی قرآن کریم در استان و کشور اشاره کرد و ادامه داد: تأسیس قرارگاه نور رضوان، تأسیس قرارگاه خادمیاران قرآنی، شناسایی و راستی آزمایی ۶ هزار جلسه سنتی قرآن کریم در کشور و ارائه کد به ۳۵۰۰ جلسه و رصد روزانه آن‌ها، اهداء ۱۳۰۰ پرچم متبرک به جلسات خانگی قرآن، اهداء ۱۵۰۰ جلد قرآن به جلسات سنتی قرآن در مناطق محروم، برگزاری دوره‌های آموزشی برای مربیان قرآنی، پخش برنامه اختصاصی نسیم باران از رادیو زیارت و ... از جمله فعالیت‌های این مرکز در این راستا است.
میریان از اهدای ۴۰۰۰ پرچم متبرک جلسات خانگی قرآن کریم و تولید برنامه‌ قرآنی از جلسات سنتی قرآن و پخش آن از شبکه رادیو زیارت در سال جدید خبرداد و افزود: با عنایت امام رئوف(ع) هر نوع فعالیت قرآنی که به نام این امام همام انجام شده به ثمر نشسته است؛ از همین رو این مرکز قرآنی به عنوان حامی در کنار برگزارکنندگان جلسات خانگی قرآن کریم حضور دارد و از آن افراد به صورت جدی حمایت خواهد کرد.
جلسات خانگی قرآن کریم بستری برای آغاز حرکت‌های مردمی
مسئول بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) نیز در این نشست به جایگاه جلسات خانگی قرآن کریم بعد از انقلاب و در عصرکنونی اشاره کرد و گفت: این جلسات بابرکت بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی با رویکرد مردمی برپا شد.
سید احمد عبودتیان به ۲ کارکرد اساسی جلسات خانگی قرآن کریم اشاره کرد و ادامه داد: این جلسات بستری مناسب برای زمینه سازی جهت همراهی مردم در ایجاد حرکت‌های عمومی نظیر کمک‌های خیرخواهانه، تسهیل ازدواج و فعالیت‌های اجتماعی محور است.
ضرورت تعامل میان نیروهای انقلابی، هیئتی و فرهنگی در استان‌ها و شهرستان‌ها جهت احیاء جلسات خانگی قرآن کریم، تربیت دختران مدافع و مبلغ حجاب، جوانان مومن انقلابی پیشران حرکت‌های عمومی، لزوم ایجاد بلوغ فکری در جریانات انقلابی و مذهبی و ... از دیگر موضوعاتی به‌شمار می‌رود که در این نشست مطرح شد.
برگزاری کارگاه ارائه تجربه و تحلیل قوت و ضعف، آموزش مهارت‌های ارتباط موثر و برپایی محفل قرآنی با تلاوت حاج حمید شاکر نژاد پایان بخش نخستین جلسه این نشست‌هم‌اندیشی بود.
این نشست با موضوع راه کارهای ترویج و ساماندهی و گسترش جلسات خانگی قرآن کریم امروز ۱۸ بهمن ماه آغاز شد و به برگزاری آن به مدت دو روز دیگر ۱۹ و ۲۰ فروردین ماه در محل زائر سرای رضوی ادامه دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها