رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی اتومبیل مشهد گفت:متاسفانه در حال حاضر وضعیت بازار لوازم یدکی مطلوب نیست د و چون مردم تکلیفشان را با بازار نمی دانند رکود سختی بر سر بازار سایه افکنده است.

بازار لوازم یدکی دچار رکود شده است

 بار دیگری قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است و مشکلی را بر مشکلات مردم اضافه کرده است. در همین خصوص علیرضا اردکانی فرد رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی توضیح داد: وقتی میزان دستمزد کارگر ۳۹درصد افزایش پیدا کرده است و قیمت مواد اولیه کارخانجات که اکثرا هم داخلی نیستند افزایش داشته است به هر شکل و با این وضعیت این که قیمت لوازم یدکی خودرو بین ۱۰تا۳۰درصد گران شده است خیلی دور از ذهن نبوده و نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه اکثر مواد اولیه ای که در ساخت لوازم یدکی خودرو استفاده می شود خارجی هستند و فقط در داخل فراوری می شوند و همین پروسه ای که طی تولید وجود دارد هزینه های زیادی را بر کارخانه ها متحمل می کند و به هر شکل نمی تواند بر قیمت تمام شده وسیله تولید شده تاثیر گذار نباشد. برای نمونه آیا فلان کارخانه فولاد را که در سال قبل خریداری کرده است با قیمت فولادی که امسال است مجور است تهیه و خریداری کند یکسان است؟

اردکانی فرد با اشاره به نقش بانک ها در گرانی های اخیر لوازم یدکی گفت: افزود:بانکها و در هر صورت سود تسهیلاتی را که ارائه می دهند دریافت می کنند از آن طرف صادرات و واردات و عوارض گمرکی، افزایش دستمزد کارگرو تامین مواد اولیه همه وهمه بر بازار لوازم یدکی تاثیر گذاشته است.

وی اضافه کرد: البته با همه این گرانی ها خوشبختانه کمبودی در بازار جهت تهیه لوازم یدکی وجود ندارد و گرانی ها هم عموما در لوازم یدکی ماشینهای سبک است وگرنه مصرف کننده لوازم یدکی ماشین های سنگین مشکلی در این خصوص ندارند. هرچند در بخش ماشین های ترابری سنگین مشکلاتی را در تامین لوازم یدکی داریم که البته آن هم خیلی خاص و قابل اشاره نیست.

اردکانی در توضیح میزان لوازن یدکی خارجی موجود در بازار بیان کرد:وجود لوازم یدکی خارجی در بازار خودورهای سبک و سنگین متفاوت است مثلا لوازم یدکی خارجی در بازار ماشین های سنگین حدود ۸۵درصد و در بازار ماشین های سبک حدود ۵۰درصد به چشم می خورد.

وی درخصوص میزان موجودیت لوازم یدکی قاچاق و دست دوم در بازار گفت: من خیلی بعید می دانم چیزی به عنوان لوازم یدکی دست دوم در بازار وجود  داشته باشد ولی منکر لوازم یدکی بی کیفیت نیستم که هر چند کم و در حد یک دستگیره ماشین است ولی متاسفانه این احتمال وجود دارد که آنهم توسط چند کارگاه زیر زمینی تولید و وارد بازار شده است. در خصوص لوازم یدکی قاچاق هم باید بگویم که اگر چنین مواردی هم در بازار دیده می شود به  نظرم باید توسط دستگاه های نظارتی این قضیه دنبال و بررسی شود چون اگر یک چنین موردی هم در بازار وجود داشته باشد چون باید از مبادی ورودی استانی وارد بشود طبیعتا باید دستگاه های نظارتی به این موارد رسیدگی کنند.

اردکانی فرد گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بازار لوازم یدکی مطلوب نیست د و چون مردم تکلیفشان را با  بازار نمی دانند  رکود سختی بر سر بازار سایه افکنده است. و من امیدوارم این قضیه هر چه زودتر با اگاهی و نظرات و رسیدگی بیشتر مسئولین ذی ربط برطرف شود.

انتهای خبر/

برچسب‌ها