محمد شمص با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر محاکمه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی گفت: به نظر من نتانیاهو به سرنوشتی مانند سرنوشت اولمرت و جنایتکاران جنگی صرب علیه مسلمانان دچار خواهد شد.

نتانیاهو به سرنوشتی مانند جنایتکاران جنگی صرب دچار خواهد شد

«محمد شمص» استاد دانشگاه لبنان و مدیر وب سایت تحلیلی «الخنادق» در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان عوامل دخیل در تسلیم شدن رژیم صهیونیستی مقابل مقاومت فلسطین در جنگ یازده روزه پرداخت و گفت: در حقیقت هدف اسرائیل از بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامیان در نوار غزه و ارتکاب جنایت علیه زنان و کودکان، تلاش برای جلوگیری از آبروریزی این رژیم در جبهه نظامی بود؛ به گونه‌ای که ناکامی‌های ارتش اشغالگر در این جبهه بسیار زیاد و بزرگ بود.

محمد شمص افزود: اسرائیل طی این یازده روز جنگ، از مقابله با مقاومت در غزه درماند و موشک‌های مقاومت معادله و موازنه قدرت جدیدی را تحمیل کرد و آن اینکه قدس تنها نخواهد بود و هرگونه تعرض به مسجدالاقصی و قدس، با دخالت سریع گروه‌های مقاومت مواجه خواهد شد. امنیت اسرائیل در نبرد "شمشیر قدس" در معرض خطر قرار گرفت و این رژیم احساس کرد که در مرحله افول نظامی قرار دارد و مردم به خاطر شکست نتانیاهو و کابینه او در مقابله با انتفاضه موشک‌ها، بسیار مأیوس شده‌اند و رسانه‌های این رژیم نیز پیوسته از شکست نتانیاهو و ارتش سخن می‌گویند و در نتیجه خطر مهاجرت معکوس بالا گرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مقاومت امروز با موشک‌های کارآمد خود که تاسیسات حیاتی و نظامی را هدف قرار داد، نتانیاهو را مجبور کرد تا عقب نشسته، آتش بس را بپذیرد به ویژه آنکه پس از یازده روز بمباران، متوجه شد که نتوانسته هیچ یک از اهداف نظامی خود را محقق کند و یا اینکه موفق نشده هیچ یک از فرماندهان مهم نظامی یا رهبران مقاومت را ترورکند، در نتیجه جبهه داخلی روبه فروپاشی گذاشته بود. از این رو نتانیاهو مجبور شد به شروط مقاومت مبنی بر عدم تعرض به مسجدالاقصی و حقوق فلسطینی‌ها در محله شیخ جراح تن دهد.

وی در پاسخ به این سوال که گروه‌های مقاومت در نوار غزه تحت محاصره چگونه توانستند این شکست را بر اسرائیل تا بن دندان مسلح و مورد حمایت آمریکا و غرب تحمیل کنند، تصریح کرد: در واقع این جنگ، جنگ اراده ها بود؛ امروز علی رغم برتری نظامی اسرائیل به عنوان مسلح ترین طرف در منطقه اما اراده ملت فلسطین و روحیه و معنویتی که نزد رزمندگان مقاومت وجود دارد باعث پیروزی آن و در هم شکسته شدن اراده ارتش اشغالگر صهیونیستی شد.

محمد شمص اضافه کرد: نوار غزه یک منطقه بسیار کوچک و تحت محاصره از همه جهات است اما علی رغم آن فلسطینی‌ها توانستند با استفاده از تجربه‌های نظامی و توسعه قدرت تسلیحاتی خود طی سال‌های گذشته و همچنین بواسطه حمایت‌های خوب جمهوری اسلامی ایران با همکاری حزب الله، بینی دشمن را به خاک بمالند. اگر این حمایت‌ها نبود، امکان پیروزی مقاومت بسیار کم بود، حتی تونل‌هایی که در سراسر غزه احداث شده، مانعی مهم در برابر نفوذ زمینی دشمن است، با ایده سردار شهید قاسم سلیمانی و شهید عماد مغنیه اجرایی شد. همچنین برخی تانک‌ها و موشک‌های کورنیت نیز از طریق سوریه بدست نیروهای مقاومت رسیده است. بنابراین باید بگوییم که در این پیروزی گروه‌های مقاومت در فلسطین، جمهوری اسلامی، حزب الله و سوریه نیز سهیم بوده‌اند.  

آتش‌بس در غزه

استاد دانشگاه لبنان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد لزوم پیگرد نتانیاهوی جنایتکار و محاکمه او در دادگاه‌های بین المللی، به تبیین مکانیزم‌های حقوقی فلسطین برای پیگیری این موضوع پرداخت و گفت: به نظر من زندگی سیاسی نتانیاهو پس از این شکست ننگین و موفقیت نبرد "سیف القدس" پایان یافته و سرنوشتی بدتر از اولمرت جنایتکار نخست وزیر پیشین این رژیم، چه در سطح محاکمه داخلی و چه محاکمه در سطح بین المللی در انتظار اوست. در داخل همانطو که اطلاع دارید دادگاه‌های متعددی علیه او به اتهام پرونده‌های فساد برگزار شده و به زودی نیز، پرونده‌های متعددی برای محاکمه او در دادگاه‌های بین‌المللی باز خواهد شد.

وی اضافه کرد: اتهاماتی که امروز متوجه نتانیاهوست، شامل جنایت جنگی، کشتار جمعی و نژادپرستی در تعامل با اهالی منطقه شیخ جراح خواهد بود. این اتهامات، توصیفی است که سازمان‌های حقوقی وابسته به سازمان ملل از جنایات اسرائیل طی این چند روز در نوار غزه بیان کرده‌اند. این پیگری و محاکمه هم معقول و منطقی است و هم ممکن؛ به ویژه آنکه مقام معظم رهبری در پیام خود بر این موضوع تأکید کردند و گفتند که باید این پرونده در دادگاه‌های بین‌المللی دنبال شود. من فکر می‌کنم نتانیاهو به سرنوشتی همچون سرنوشت جنایتکاران صربستان که مسلمانان را در بوسنی و هرزوگوین قتل عام کردند، دچار خواهد شد؛ البته باید این پرونده با جدیت پیگیری شود.

محمد شمص در پایان با توجه به پیروزی مقاومت در جنگ یازده روزه و تحرکاتی که در سرزمین‌های اشغالی تحت سیطره رژیم صهیونیستی رخ داد، تأکید کرد که اکنون تغییراتی ریشه‌ای در سرزمین های اشغالی روی داده و برای اولین بار تمام جبهه ها از نوار غزه، قدس، سرزمین های اشغالی ۱۹۴۸ و کرانه باختری بایکدیگر متحد شدند و همه با هم علیه دشمن عملیات نظامی انجام دادند؛ این یعنی آنکه عملیات نظامی مقاومت دیگر محدود به نوار غزه نیست و این وحدت جبهه‌های مختلف، عامل قدرتی تازه برای مقاومت و میخ جدیدی بر تابوت رژیم صهیونیستی خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها