۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
کد خبر: 753325

در پی حمله هوایی رژیم صدام در ۲۶ اسفندماه سال ۶۶، هشت نفر در یک منزل مسکونی در «آبدانان» به شهادت رسیدند؛ بازماندگان این شهیدان، منزل مورد حادثه را به نهاد فرهنگی اهدا و یک موسسه قرآنی در آن احداث شد.

خانه شهدا وقف فعالیت‌های قرآنی شد

به گزارش قدس آنلاین، استان ایلام به واسطه هم مرز بودن با کشور عراق در جنگ هشت سال دفاع مقدس، بارها و بارها مورد هجوم جنگنده‌های رژیم بعثی قرار گرفت و با نثار کردن سه هزار شهید، وفاداری به انقلاب و نظام را به جهانیان ثابت کرد، در این میان جوانان رشیدی نیز گمنام ماندند و خانه ابدی آنان محل شهادتشان شد.

صبح ۲۶ اسفندماه سال ۶۶ مردم شهرستان آبدانان مانند سایر مردم برای استقبال از سال نو آماده می‌شدند؛ سه فروند از هواپیماهای رژیم صدام حسین ملعون در اوج بی‌رحمی این شهرستان را مورد حمله هوایی قرار داد و تعداد ۳۶ نفر از مردم بی‌گناه، کودکان مظلوم و معصوم را به شهادت رسانند.

در این یورش، یکی از بمب‌های مخرب به یک منزل مسکونی اصابت کرد که تعداد هشت نفر از این دو خانواده ساکن در این منزل به نام‌های(نبی باقری؛ پدرخانواده، فروزان قدیمی؛ مادرخانواده، حجت باقری، حیدر باقری، خیزران باقری، حمید صحرایی، توران صحرایی و بتول صحرایی) همزمان به درجه شهادت نائل آمدند.

اهدای منزل مورد حادثه به یک نهاد فرهنگی

به علت برخورد مستقیم راکت به این منزل، پیکر سه نفر از اعضای این خانواده در محل زندگی خود دفن و این مکان مسکونی خانه ابدی آنان شد.

به دنبال این حادثه خونین و ناگوار، بازماندگان خانواده‌های شهیدان باقری و صحرایی تصمیم گرفتند که به یاد این شهیدان، منزل مورد حادثه را به یک نهاد فرهنگی اهدا و یک مؤسسه قرآنی در آن احداث شود و ثواب آن تقدیم روح مطهر شهیدان مذکور شود.

با پیگیری سید حرمت‌الله موسوی‌مقدم از معتمدین آبدانان و چند نفر از خیرین این شهرستان زمین یاد شده به سازمان تبلیغات اسلامی اهدا و قولنامه شد.

خانه شهدا، یکی از مکان‌های فعال فرهنگی و قرآنی در آبدانان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فتاحی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام، گفت: با هماهنگی این اداره کل از محل ‌اعتبارات سفر رئیس جمهور وقت(مرحوم‌ هاشمی‌فسنجانی) به مبلغ شش میلیون تومان در سال ۷۲ با نظارت این سازمان به عنوان کانون قرآن در دو طبقه با زیربنای ۱۴۵ متر مربع احداث و پس از تجهیز و تهیه امکانات موردنیاز، تابلو مخصوص بر فراز آن نصب شد.

وی افزود: این مرکز مقدس قرآنی از آن تاریخ تاکنون به عنوان یکی از مکان‌های فعال فرهنگی و قرآنی در شهرستان آبدانان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام، گفت: ساختمان کانون قرآن شهدای آبدانان همه ساله و در طول هفته، طبق یک برنامه‌ریزی مدون، میزبان جمع زیادی از عاشقان و علاقمندان به فراگیری آموزش کتاب وحی و معارف اسلامی و احکام الهی توسط روحانیون و مربیان است.

تربیت و تعلیم صدها قرآن پژوه در موسسه

حجت‌الاسلام فتاحی ادامه داد: این مرکز معنوی در حال حاضر در اختیار موسسه قرآنی معراج خواهران آبدانان است و تحت نظر و هدایت خانم افتخار عینی(ازمربیان باکسوت قرآنی) مشغول به فعالیت است.

وی گفت: در این مؤسسه، ضمن تربیت و تعلیم صدها قرآن پژوه، تعداد زیادی نیز معلم مهارت دیده با گواهینامه معتبر قرآنی از حوزه علمیه قم تربیت و به مراکز فرهنگی و آموزشی شهرستان تحویل داده شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام، گفت: هرساله در این مکان معنوی دوره‌های قرآنی اعم از روخوانی و روانخوانی، تجوید، تفسیر، گفتمان‌های دینی و اردوهای زیارتی جهت انگیزه سازی شرکت کنندگان برگزار خواهد شد.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها