استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متقین در قیامت در نهایت امنیت و آرامش خواهند بود، گفت: شبهات اعتقادی بیان گر ضعف در باورهای دینی است.

باقی ماندن شبهه در ذهن بیانگر اعتقاد ضعیف است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: ماه رمضان بر ما گذشت و نفهمیدیم این ماه چگونه طی شد، بنده که بیمار بودم تقریباً متوجه نشدم ماه رمضان چه زمانی آمد و تمام شد.

این استاد درس اخلاق ادامه داد: ماه رمضان یک مهمانی بزرگ است و انسان باید ببیند چقدر از این مهمانی بهره مند شدیم. اصولاً در مهمانی‌ها میوه و شیرینی می‌دهند بنابراین شیرینی مهمان ماه رمضان باید به انسان تعارف شود.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم، بیان داشت: حادثه‌ای بزرگ در پیش داریم که لازم است در آن روز خداوند به انسان رحم کند. در قرآن کریم گفته شده آن روز کوبنده است و به پیامبر خطاب می‌شود تو چه میدانی آن روز یعنی چه؟ مقصود از این آیه مهم بودن آن روز است.

آیت الله جاودان با بیان اینکه پیامبر به حوادث قیامت آگاه بودند، تصریح کرد: در روز قیامت انسان‌ها همانند پروانه‌های پراکنده به هر سو می‌دوند و عالم به هم می‌ریزد.

این استاد برجسته حوزوی ادامه داد: در قیامت همه کوه‌ها با آن عظمتی که دارند همانند پنبه‌های حلاجی شده پخش می‌شوند، کسی که در این روز ترازوی عملش سنگین است از یک زندگی خوب و خوشی برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه متقین در قیامت در نهایت امنیت و آرامش خواهند بود، گفت: کسی که ترازوی اعمال، عقاید و اخلاقش سنگین است در زمره متقین قرار می‌گیرد. برای مثال انسانی که کینه دیگری را به دل نمی‌گیرد و زود سایرین را می‌بخشد این ویژگی سبب سنگینی عملش می‌شود.

آیت الله جاودان ادامه داد: کسی که اعتقاد و اعمالش سبک است پناهگاهش در قیامت دوزخ خواهد بود و این پناهگاه برای آنان ابدی است. انسان اگر اعتقاداتش ضعیف باشد یا هر تلنگری عقایدش آسیب می‌بیند؛ بنابراین اعتقادات انسان باید قوی باشد و در این زمینه خودسازی لازم است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر انسان دچار شک و شبهه‌ای شد باید سریع آن شبهه را رفع کند چرا که باقی ماندن شبهه در ذهن بیانگر اعتقاد ضعیف است. انسان مؤمن همواره می‌داند که پناهگاهی جز مرحمت، غفران و بخشش خداوند متعال ندارد.

برچسب‌ها