فضای باغ پر شده از صدای خنده بچه‌ها. پدر و مادرها با بچه‌ای به‌ بغل و کودکی در دست وارد باغ می‌شوند تا در یک عصر خاطره‌انگیز، شور و شیرینی‌های تربیت همزمان چند فرزند را از زبان مادران بشنوند. مادرانی که تنها هنرشان فرزندپروری نبوده و در عرصه‌های مختلف اجتماعی دستی بر آتش دارند.

روایت‌هایی خواندنی از شیرینی‌های چند فرزندی/ فرشته ها با هم می‌آیند

ویژه برنامه «شب خاطره‌ی از وقتی مادر شدم» به همت مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی و با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برای فرهنگ‌سازی در حوزه فرزندآوری در باغ اردوگاه خاتون ترتیب داده شد.

 

ساعتی آسودگی همراه با آگاهی

در باغ خاتون به روی میهمانان باز است و حضور پرتعداد بچه‌ها در جای‌جای آن به چشم می‌آید. مادر و پدرها در فضای دلنشین باغ از ساعتی استراحت بدون دغدغه لذت میبرند. صندلی‌ها در فضای گسترده باغ با فاصله از هم چیده شده‌اند و کم‌کم با حضور خانواده‌ها مراسم شکل رسمی به خود می‌گیرد.

همان اول برنامه، حرف‌های جدی‌تر را مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی می‌زند تا بهتر شنیده شود. حجت الاسلام هادی صاحبقرانی در سخنانی به اهمیت فرزندآوری در این برهه حساس زمانی پرداخت و گفت: اگر والدین امروز آگاه و دغدغه‌مند نباشند، کشورمان در سال‌های نزدیک آینده دچار «تله جمعیتی» خواهد شد.

حجت الاسلام صاحبقرانی، خودش جوان است و به دغدغه‌ها و مشکلات زوجین جوان آشناست. وی با تاکید افزود: در صورتی که در چند سال باقیمانده، فرصت را برای پر کردن این خلأ جمعیتی مغتنم نشماریم، مثل بسیاری از ملل غربی در این تله می افتیم که بیرون آمدن از آن چیزی حدود ۱۵۰ سال طول می کشد. این دوره طلایی کوتاه است چون متاسفانه دست اندرکاران فرهنگ‌سازی درخصوص ازدیاد جمعیت در کشورمان دیر به فکر چاره افتادند.

 

اولویت مغفول مانده

وی نقبی به فرمایشات رهبر انقلاب زد و گفت: معظم له حدود ۴۰ مرتبه به صراحت در رابطه با خطر کاهش نرخ رشد ایران صحبت کردند و تذکر دادند و سیاست‌های جمعیتی را ابلاغ کردند ولی هنوز به مسئله اولویت دار برایمان تبدیل نشده است.

وی با اشاره به آیه ۱۵۱ سوره انعام، دلهره از تأمین مخارج فرزند را دلیل ترس از فرزندآوری عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخلاف آموزه‌های قرآنی، ترس از فرزندآوری بیشتر از تربیت فرزند تبلیغ شده. ترس از به فقر افتادن با داشتن چند فرزند، دشواری‌های چندفرزندی، همه از تبعات سالها ترویج فرهنگ فرزند کمتر، زندگی بهتر است.

این کارشناس علوم دینی با ابراز ناخشنودی از آمار وحشتناک سقط جنین در کشورمان، ضمن استناد به آیه دیگری از قرآن، اظهار کرد: وعده خداوند حق است که در آیه‌ ۳۱ سوره اسراء فرموده؛ «فرزندان‌تان را از ترس فقر به قتل نرسانید». روزانه حدود ۲ هزار جنین در کشورمان کشته می‌شوند که به فتوای همه مراجع عظام به جز موارد خاص پزشکی، قتل نفس محترمه محسوب می‌شود.

به گفته وی، اگر برای مردم ما خطر جمعیتی و گناه بزرگ فرزندکشی جا بیفتد، کشور با این خطر جدی مواجه نخواهد شد. نسل جوان نیاز آینده هر کشور با ثباتی، چه در مسیر رشد و توسعه و چه در بحران‌هایی چون جنگ تحمیلی و شیوع کرونا است تا نقشآفرینی کنند.

پس از ساعتی حرف‌های صریح و جدی، دقایقی هم به برگزاری مسابقه‌ای مفرح بین پدران اختصاص پیدا کرد. اما آنچه در این بین جالب است، اینکه این برنامه از معدود مراسمی بود که بچه‌ها می‌توانستند آزادانه و بدون هیچ قید و بندی حتی تا روی سکوی اجرا، گرم دویدن و بازی باشند. چون این جمع به ارزش و اهمیت کودکان آشنا و آگاه هستند و بنا دارند که این قدر و منزلت را به دیگران هم بشناسانند.

یکی از شگفتانه‌های برنامه هم تقدیر متفاوت از مبلغ دینی و فعال در امور اجتماعی حاشیه شهر مشهد، حجت الاسلام فیض آبادی بود. کسی که منزلش را پایگاهی برای تربیت ۵ فرزند خود در کنار نوجوانان و جوانان هم‌محله‌ای کرده و از فعالیت‌های قرآنی گرفته تا برپایی نمایش عروسکی، فعال کردن تیم‌های فوتبال و والیبال، کمک به اشتغال‌زایی، برگزاری مراسم عروسی و آیینی کرده است.

حدیث خدمات ارزشمندش به گوش رهبر معظم انقلاب رسیده و ایشان انگشتری را مخصوص حجت الاسلام فیض آبادی هدیه کردند. او با گرفتن این هدیه معنوی، گفت: همین که حاصل کارهای ما به گوش ایشان برسد و بدانم باری از دوش حضرت آقا برداشته‌ام، خدا را شاکرم.

 

روایت‌های مادر و فرزندی

ساعتی از عصر گذشته و تازه مراسم گل انداخته که اعلام می‌شود بخش اصلی یعنی روایتگری مادران صاحب چند فرزند قرار است شروع شود. از پشت تریبون، چند بانو معرفی می‌شوند و اول از همه، زینب مهاجر، مادر ۵ فرزند از خاطرات تلخ و شیرین فرزندپروری تعریف می‌کند: نمی‌گویم حضور این تعداد بچه در خانه دردسر ندارد، ولی شیرینی‌هایش بیشتر است. من در کنار مسئولیت‌های مادری، تحصیل دانشگاهی داشته‌ام. همچنین به حفظ قرآن مشغولم. همراه همسرم، یک محفل خانوادگی انس با قرآن در منزل‌مان برگزار می‌کنیم. بچه‌هایم کنار بازی و کودکی کردن، بغل دستم قرآن می‌آموزند.

مهناز هروی، بانوی ۳۰ ساله‌ای است که در همین سنین جوانی، ۶ فرزند را مادری می‌کند. می‌گوید: موفقیت منِ مادر فقط در ادامه تحصیلات و اشتغال اجتماعی خلاصه نمی‌شود، معتقدم وقتی یک فرزند مؤمن و محب آل علی(ع) تربیت کنم، به وظیفه‌ام عمل کرده‌ام. خودم مشغول فراگیری علوم قرآنی هستم و فرزندانم نیز به آموختن قرآن و نهج البلاغه تمایل دارند و تا امروز حائز عناوینی هم شده‌اند.

یکی دیگر از مهمانان ویژه، مریم قربان زاده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته تاریخ تشیع است. خودش را مادر ۴ فرزند قدونیم قد و نیز نویسنده‌ای فعال معرفی می‌کند. آثار متعددی به قلم او در فضای نشر کشورمان وجود دارد که رمان پر مخاطب «شهربانو»، «ورودی ۶۲»، «پس از ده سال»، «بچه رضا شهر»، «خیامی مصلح»، تنها نمونه‌هایی از کتابهای اوست.

او تعریف می‌کند که چطور از هنر نویسندگی هم ابزاری برای تربیت بچه‌هایش ساخته است: من به تعداد فرزندانم سر رسیدهایی تهیه کردم و خاطرات دوران کودکی‌شان را به دقت ثبت می‌کنم. وقتی کمی بزرگتر می‌شوند و آنها مرور می‌کنیم، به وجد می‌آیند.

این مادر و فعال اجتماعی تاکید داشت که پدران هم در مقام والد باید کمک‌کار مادران در امر فرزندپروری باشند تا کمی دشواری‌های این دوران برای مادرها کم شود و آنها هم فرصتی برای رشد و نیز استراحت داشته باشند. من برای نویسندگی از وقت مادری نمی‌زنم، از اوقات تفریح و استراحتم می‌زنم.

خانم دهباشی هم پیش از هر سخنی، خود را مادر ۵ فرزند معرفی می‌کند که به عنوان مربی و مبلغ دینی در عرصه‌های مختلف جامعه از جمله حوزه علمیه و جامعة القرآن مشغول فعالیت است. می‌گوید: اولویت اولم در زندگی، مادری و تربیت فرزندان است. جهاد امروز مادران، فرزندآوری و پرورش نسل سالم مهدوی است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها