این روزها تغییر نوع دریافت هزینه سفر با تاکسی‌های سامانه ۱۸۸۰ مشکلات زیادی را برای مسافران و رانندگان این شرکت به وجود آورده است.

 پیامک‌های دردسرساز نرخ‌های جدید

همه چیز از یک مثلاً تغییر منطقی افزایش نرخ هزینه‌های درون‌شهری ۱۸۸۰ شروع شد که گاهی تغییرات نسنجیده و کارشناسی نشده سبب به‌هم ریختن همه داشته‌ها و اعتبارات قبلی می‌شود. این جمله را یکی از رانندگان سامانه ۱۸۸۰ در یک تماس تلفنی به ما اعلام می‌کند.

او می‌گوید: به دنبال افزایش نرخ‌ کرایه تاکسی، چند روزی است سامانه تاکسی ۱۸۸۰ پس از تماس مشتری و اعلام مسیر درخواستی، پیامک اعلام نرخ برای تماس گیرنده ارسال می‌کند و این در حالی است که رقم اعلام شده سبب تعجب تماس گیرنده و رانندگان شده است!

افزایش نرخ و اعلام پیامکی

این راننده می‌افزاید: شرکت تاکسی‌های۱۸۸۰ افزایش نرخ‌های خود را یک روز پیش از عید فطر انجام داده است. تا پیش از این نوع نرخ‌گذاری پیامکی، کرایه براساس نرخ تاکسی‌متر از مسافر دریافت می‌شد اما درحال حاضر خود شرکت نرخ را پس از تماس مشتری به صورت پیامک برای او ارسال می‌کند.

این راننده با اشاره به این نکته که دیگر مجوز کار کردن با تاکسی‌متر را نداریم، اظهار می‌کند: از این رو باید همان نرخی که خود شرکت اعلام می‌کند را دریافت کنیم و این در حالی است که همه ما هزینه کردیم و دستگاه تاکسی‌متر برای ماشین‌هایمان خریداری کرده‌ایم.

او در ادامه توضیح می‌دهد: این تغییر بدون کارشناسی لازم انجام شده است، چون مبلغی که برای مسیرهای دور به مشتری‌ها اعلام می‌شود برای رانندگان اصلاً صرفه اقتصادی ندارد از طرفی وقتی اعتراضمان را به مسئولان این شرکت اعلام می‌کنیم، پاسخ قابل قبولی به ما داده نمی‌شود و می‌گویند در حال بررسی و کار کردن روی این موضوع هستیم.

نارضایتی مسافر و راننده

یکی دیگر از راننده‌های تاکسی ۱۸۸۰ که نخواست نامش ذکر شود نیز درباره مشکل پیش آمده در نحوه پرداخت هزینه سفر به خبرنگار ما می‌گوید: رقم دقیقی برای افزایش نرخ‌های کرایه تاکسی ۱۸۸۰ نمی‌دانم اما این تغییر بدون کارشناسی، موجب نارضایتی مسافران و رانندگان شده است و این روزها پس از دریافت نرخ‌ها یا با کنسلی سفر مواجه‌ایم و یا از ابتدای حضور مسافر در داخل ماشین تا هنگامی که او را به مقصدش می‌رسانیم، بحث درباره چگونگی محاسبه مبلغ این سفر است.

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: بارها اعتراض خود و رضایت نداشتن مسافران را به شرکت اعلام کرده‌ایم اما تاکنون برای حل این مشکل تصمیمی گرفته نشده است.

این راننده می‌گوید: این روش محاسبه بسیار کار اشتباهی است و باید شرکت مانند سنوات گذشته با افزایش ورودی و نرخ تاکسی‌متر، افزایش نرخ کرایه را اعمال می‌کرد تا هم ‌رانندگان با آرامش و بدون بحث و جدل با مسافران وظیفه‌شان را به صورت عالی انجام می‌دادند و هم مسافران با رؤیت مبلغ تاکسی‌متر بدون نارضایتی سفرشان را انجام و کرایه‌شان را می‌پرداختند.

او توضیح می‌دهد: از مبلغ دریافتی کرایه بخشی به عنوان پورسانت به شرکت و مبلغی به شهرداری تعلق می‌گیرد و در صورتی که بخواهیم مبلغ کمتری از نرخ پیامکی اعلام شده از مسافر برای حفظ مشتری‌هایمان دریافت کنیم، عملاً ما در این بین متضرر می‌شویم.

یکی دیگر از رانندگان تأکید می‌کند: این روزها پس از سوار شدن مسافر و تا هنگام پیاده شدنش مدام بحث بر سر مبلغ است و این در حالی است که گاه مسافر دیرتر سوار می‌شود و بین راه توقف دارد و محاسبه رقم دقیق هزینه سوار دشوار است اما اگر با تاکسی‌متر باشد، مسافر به راحتی مبلغ را که می‌بیند هزینه را پرداخت می‌کند ولی محاسبه تقریبی و گاه خلاف نظر مشتری سبب بروز بحث می‌شود.

او توضیح می‌دهد: بی‌تردید با اطلاع‌رسانی درست پیش از شروع این تغییر، می‌توانستند جلو بسیاری از مشکلات را بگیرند نه آنکه بسیاری از مشتریان دائمی ما دیگر رغبتی به انتخاب ۱۸۸۰ برای سفرهای درون‌شهری نداشته باشند.

راننده دیگری هم تأکید می‌کند: در چند روز متأسفانه بسیاری از مشتریانمان را از دست دادیم زیرا این افزایش قیمت و تغییر نحوه پرداخت هزینه سفر برای مسافر آشنا نبود و سبب شد مسافر این رفتار را توهین به خودش تلقی کند.

وی اذعان می‌کند: از طرفی او فقط در همان لحظه با راننده مواجه است و همه اعتراض‌هایش را به او می‌گوید و همین موضوع سبب رنجش مسافر و راننده می‌شود.

یکی از مسافران ۱۸۸۰ نیز در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: این روزها به دلیل کارهای اداری و احتمال توقف‌های مختلف در مسیر، ۱۸۸۰ را انتخاب کردم و مبلغ‌های نامتعارف سبب شد همزمان بلافاصله همان مسیر را با نرم‌افزارهای تاکسی‌های اینترنتی دیگر ثبت کنم و متوجه تفاوت نرخ فاحش کرایه تاکسی‌های ۱۸۸۰ بشوم و هنگامی که این اعتراض را به اپراتورهای شرکت اعلام کردم، آن‌ها پاسخگو نبودند.

همکاری نکردن برای پاسخگویی

لازم به ذکر است در این گزارش بنا به رسم امانتداری نام هیچ‌کدام از رانندگان به خواسته خودشان به‌خاطر احتمال بروز مشکل بین آن‌ها و کارفرما ذکر نشده است و از طرفی برای قضاوت نکردن یکطرفه، چندین بار تماس خبرنگار ما با اپراتورهای ۱۸۸۰ برای برقراری ارتباط با مسئولان این مجموعه و دریافت شماره تماس مسئول شرکت بی‌نتیجه ماند و حتی باوجود ‌اصرار به گفت‌وگو، اپراتورها اعلام کردند شماره تماس همراه خبرنگار داده شود تا مسئول مربوط برای پاسخگویی با خبرنگار تماس بگیرد اما تا لحظه تنظیم گزارش باوجود سه روز صبوری هیچ تماسی با خبرنگار ما گرفته نشده است.

برچسب‌ها