اصفهان- تعدادی از دانشجویان به بررسی اثر آلودگی نوری بر آثار تاریخی، هنری اصفهان پرداخته‌اند که بر اساس نتایج به دست آمده، تعدادی از مکان‌های شهر اصفهان شدت نوری خارج از حدود استاندارد دارند و دارای آلودگی نوری زیادی هستند.

اثر آلودگی نوری بر آثار تاریخی اصفهان
به گزارش قدس آنلاین؛ نصرالله ایران پناه سرپرست پژوهش «اثر آلودگی نوری بر آثار تاریخی، هنری و مکان‌های شهر اصفهان»، روشنایی را مقدار نور تابیده شده در هر واحد سطح عنوان و اظهار کرد: اغلب میزان روشنایی بر اساس لوکس اندازه گیری می ‎شود.

عوامل ایجاد آلودگی نوری

استاد آمار دانشگاه اصفهان در توضیح عوامل ایجاد آلودگی نوری لامپ های سطح شهر، تصریح کرد: خیرگی، یکی از این عوامل است که مشاهده مستقیم منبع نور با روشنایی زننده، اختلال در دید را به وجود می‌آورد و باعث تصادفات خطرناک می‌شود. همچنین تجاوز نوری دیگر عامل ایجاد کننده آلودگی نوری است که به حالتی گفته می‌شود که بسیاری از چراغ‌های خیابان‌ها به شکلی هستند که نورشان داخل خانه را هم روشن می‌کند.

آثار مخرب آلودگی نوری

سرپرست پژوهش «اثر آلودگی نوری بر آثار تاریخی، هنری و مکان های شهر اصفهان» در توضیح آثار مخرب آلودگی نوری، اظهار کرد: به طور کلی آلودگی نوری بر انسان، حیوانات، گیاهان، آسمان شب و انرژی تاثیرات مخربی دارد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: از اثرات آلودگی نوری بر انسان می‌توان به بهم خوردن هورمون ملاتونین، آسیب‌های چشمی، سرطان پوست و ... اشاره کرد. برای حیوانات نیز، آلودگی نوری منجر به مرگ پرنده‌ها در اطراف ساختمان‌های بلند و روشن، گم شدن لاک پشت‌های دریایی، شکار راحت برخی حشرات و ماهی‌ها، تغییر رفتار پستانداران، از بین رفتن خزندگان و ... می‌شود.

این استاد دانشگاه به نتایج این پژوهش اشاره و اظهار کرد: از این تحقیق این نتیجه به دست آمد که تعدادی از مکان‌های شهر اصفهان شدت نوری خارج از حدود استاندارد داشتند و دارای آلودگی نوری زیادی هستند. همچنین تمام مکان ها دارای طیف فرابنفش هستند.

برچسب‌ها