مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌حیدریه گفت: این شهرستان ۲۲۵ هزار نفری، در جنوب میانه خراسان رضوی، با کمبود ۱۳۰ لیتر آب در هر ثانیه هنگام پیک یا اوج مصرف تابستانی مواجه است.

تربت‌ حیدریه با کمبود آب در اوج مصرف مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا عباسی  ظرفیت کنونی تامین آب آشامیدنی در این شهرستان را ۶۳۰ لیتر در ثانیه عنوان و اظهار کرد: بر این اساس ضرورت تامین بلندمدت آب برای تربت‌حیدریه مورد تاکید و توجه شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و در دستور کار قرار گرفته و در ۶ سال اخیر در قالب نشست های کارشناسی تخصصی به منظور تدوین راهکارهای عملی، در سطح شهرستانی و استانی پیگیری شده است.  

وی گفت: طرح حفر چاههای جدید آب برای تامین نیاز شهر تربت‌ حیدریه در همین چهارچوب اخیرا تعیین تکلیف و مصوب شده است که اعتبار مورد نیاز برای حفر و تجهیز، اجرای خطوط انتقال، ساخت اتاقک، حصارکشی و برق‌رسانی این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال است و تاکنون حفر چهار حلقه چاه آب در این قالب در دستور کار شرکت آب و فاضلاب تربت‌ حیدریه قرار گرفته است.  

عباسی افزود: حفر یک حلقه چاه آب از این تعداد سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود که ادامه کار به خاطر فقدان جانمایی دیگر چاهها از آن زمان تاکنون متوقف مانده است.  
وی ادامه داد: حفاری یکی دیگر از این چهار حلقه چاه آب نیز با پیگیری حوزه‌های شهرستانی و استانی بهره‌برداری این شرکت تعیین تکلیف و عملیات حفاری آن آغاز شد.  
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تربت‌ حیدریه گفت: جانمایی برای سومین حلقه چاه تامین آب شهر تربت‌ حیدریه نیز پیرو رایزنی ها،  صورت گرفت و عملیات حفر آن به زودی آغاز می‌شود.

وی یکی از اهداف اصلی این شرکت را تامین میان مدت و بلندمدت آب مورد نیاز شهروندان در همه بخش ها و ایجاد حاشیه امن آبی برای ۹۵ هزار مشترک شهری و روستایی در سطح این شهرستان اعلام و بیان کرد: نشست های متعدد کمیته تامین آب به همین منظور ظرف سه ماه اخیر در سطح استان برگزار شده است.

عباسی افزود: بر این اساس هم‌اینک عملیات حفر چهار حلقه چاه آب در زمین های جعفرآباد بخش مرکزی شهرستان تربت‌ حیدریه برای جبران میان‌مدت کسری آب در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته است.
شهر ۱۲۰ هزار نفری تربت‌حیدریه مرکز این شهرستان نیز با وسعت ۵۳ کیلومترمربع،  چهارمین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی بعد از مشهد، سبزوار و نیشابور است.

در حالی که بر اساس آمارهای رسمی افزون بر ۹۰ درصد منابع آب کشور به مصرف بخش کشاورزی می‌رسد، ۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه در گستره ۹۱ هزار هکتاری زمین های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.  

زعفران،  شاخصترین محصول کشاورزی تربت‌ حیدریه است که در ایران و جهان رتبه نخست را در این بخش دارد و بدین ترتیب تولید این محصول یکی از مهمترین منابع اشتغال و درآمد این شهرستان است.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها