از روزی که کرونا، ویروسی شد برای برهم زدن زندگی، کار و البته تفریح مردم، بسیاری را مجبور کرد برای در امان ماندن از شر این ویروس و بیماری در خانه بمانند و از ترددهای به اصطلاح غیرضروری پرهیز کنند.

شبگردی با تاکسی اینترنتی چند صد میلیونی!

مسئولان هم سعی کردند هر از چند گاهی با توجه به وضعیت این بیماری محدودیت‌هایی برای پیشگیری از شیوع و گسترش این بیماری در نظر بگیرند.

محدودیت‌ها یکی یکی از راه رسید؛ فعالیت برخی مشاغل تعطیل و یا محدود شد و منع تردد شبانه برای خودروها از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح که پس از چند ماه به ۲۲ تا ۳ صبح تغییر پیدا کرد ایجاد شد؛ به طوری که تردد پس از ساعت ۲۲، برابر جریمه‌ای شد با چندین صفر ناقابل برای صاحب پلاک متخلف.

این امر اما به مذاق برخی که ساعت رسمی زندگی و تفریحاتشان تازه از ساعت ۱۰ شب شروع می‌شد و تا پاسی از شب ادامه داشت خوش نیامد و برای فرار از جریمه با روش‌ها و ترفندهای گوناگون به فکر دور زدن این محدودیت‌ها بودند.

در این بین برخی از رانندگان برای ورود به طرح محدودیت شبانه در پی گرفتن مجوز ورود از فلان ارگان و اداره بودند و برخی هم که از رانتی برخوردار نبودند و نتوانستند با ورود به هیچ فهرستی خود را در امان نگه دارند، راه آسان‌تری پیدا کرده و اقدام به پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خودرو خود می‌کنند.

پلیس راهور اما راه بهتری را پیش روی رانندگان گذاشت و اعلام کرد خودروهایی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند مشمول جریمه نخواهند شد و این تاکسی‌ها می‌توانند در ساعت‌های منع تردد شبانه، رفت و آمد داشته باشند و پیامک‌هایی که در این رابطه ارسال می‌شود، فقط به عنوان هشدار اولیه است؛ به دلیل اینکه بازدارندگی وجود داشته باشد دوربین‌ها پلاک این خودروها را نیز ثبت می‌کنند، ولی پس از اینکه به مرحله بررسی و لیست می‌آیند، پلاک خودروها از لیست جریمه حذف می‌شود.

همین موضوع کافی بود که عده‌ای فرصت‌طلب به جنب و جوش افتاده و به سرعت برای نام‌نویسی تاکسی‌های اینترنتی به نمایندگان این شرکت‌ها در کنار خیابان مراجعه کنند.

از آنجایی که برای نام‌نویسی در تاکسی‌های اینترنتی بر خلاف دیگر ثبت نام‌های اینترنتی گذر از هفت خوان

و تشریفات زیاد نیاز نیست؛ حجم انبوهی از خودروهای معمولی و گرانقیمت چند صد میلیونی برای ثبت نام و البته برخی برای فرار از جریمه‌های شبانه اقدام کردند. در این روش فرار از تله جریمه؛ به طور مثال یک فرد در خانواده عضوی از تاکسی‌های اینترنتی می‌شود؛ یکی دیگر از اعضای خانواده درخواست خودرو می‌دهد و او بلافاصله درخواست را قبول می‌کند و از همین لحظه گردش شبانه آغاز می‌شود!

چیزی که مشخص است اینکه این روزها افرادی که در سطح شهر از متقاضیان کار در این شرکت‌ها ثبت‌نام می‌کنند، با وجود حضور غیرقانونی‌شان بسیار زیاد هم شده است و در هر خیابانی انبوه بنرهای تبلیغ این شرکت‌ها با جوایز گوناگون به چشم می‌خورد.

به نظر می‌رسد مسئولان مربوط پاسخ چند پرسش را باید بدهند؛ نخست اینکه آیا نام‌نویسی در این تاکسی‌ها و رفتن چند سرویس، رانندگان را از جریمه‌های منع تردد مصون نگه می‌دارد و دیگر اینکه با وجود حجم بسیار زیاد خودرو در این شرکت‌ها، چرا در برخی از موارد یافتن یک خودرو برای رفتن به مقصد گاهی زمان زیادی از متقاضیان می‌گیرد.

برچسب‌ها