به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «آسیب شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی؛ از گردشگر تا زائر» به تازگی منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «آسیب شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز، زیارت از مفاهیم برجسته دینی است که در بستر تحولات جامعه مدرن در معرض تغییرات کارکردی قرار گرفته است. زیارت، حمل و نقل را تسهیل بخشید و از این رهگذر، گردشگری عمومیت و گسترش یافت.

زیارت به عنوان سفری دینی ومذهبی در این فضا قرار گرفت و مفهوم گردشگری دینی مطرح شد؛ کتاب«آسیب شناسی زیارت با تمرکز بر زیارت رضوی» در راستای آسیب شناسی اخلاقی زیارت درصدد پاسخ به این سوال است که آیا تلاقی گردشگری و زیارت از ماهیت و ابعاد دینی و معنوی زیارت نمی‌کاهد؟و آیا می‌توان گردشگری دینی را در بستر اخلاقی و دینی بررسی کرد؟ یا اینکه زیارت و گردشگری دو مفهوم نامتجانس هستند که مبانی و مولفه‌های متفاوتی دارند.

این کتاب پس از طرح نظریات مختلف در این باره، زیارت و گردشگری را از منظر دانشی، گرایشی و کنشی بررسی کرده تا مشخص شود زیارت به عنوانمناسکی دینی، با گردشگری به عنوان یکی از مولفه‌های برآمده از فرهنگ مدرن تناسب و تشابهی ندارند مگر در ظاهر که هر دونوعی سفر هستند.

هدف از زیارت بار یافتن به محضر امام است. انسان کاملی که او را زنده، شنوا، بینا و آگاه به حال زائران می دانیم و از او برای کمال و رشد و سلامت معنوی و مادی خویش مدد می گیریم. نکته مهم در گردشگری دینی این است که صرف حضور در اماکن زیارتی عنوان زائر را در پی ندارد و افراد در این اماکن می‌توانند نقش‌ها و حالت‌های گوناگونی به خود بگیرند.

کتاب حاضر در 7 بخش با موضوعات «کلیات»،«گردشگری دینی در ادیان دیگر»، «زیارت و گردشگری دینی»، «آثار و ابعاد گردشگری دینی»، «مقایسه تطبیقی زیارت رضوی و گردشگری»، «راهکارهای مقابله با آسیب نگرش گردشگرانه به زیارت» سامان یافته است.

این کتاب در بخش «کلیات» به تبیین واژه‌های زیارت، گردشگری و گردشگری دینی پرداخته و در ادامه اهمیت و جایگاه گردشگری در قرآن و سیره اهل بیت(ع)، اهمیت جایگاه گردشگری در قرآتن و سیره اهل بیت(ع) و همچنین وجوه گردشگری در اسلام در قالب علمی، تبلیغی، زیارتی و تفریحی بیان شده است.

بخش دوم این اثر گردشگری دینی را در ادیان مسیحیت، یهود، بودیسم و هندوئیسمو بخش سوم نیز زیارت و گردشگری دینی زیارت را به عنوان مهم ترین انگیزه در گردشگری دینیبررسی کرده و در ادامه رابطه زائر و گردشگر و انواع نظریات در این مورد تبیین شده است.

بخش چهارم به آثار و ابعاد گردشگری دینی اختصاص دارد و در این بخش ابعاد فرهنگی- اجتماعی، اقتصادی و دینی و معنوی گردشگری بررسی شده است. بخش اصلی کتاب بخش پنجم است که به موضوع گردشگری و زیارت به صورت تطبیقی در سه بخش دانشی، گرایشی، کنشی می‌پردازد.

بخش ششم راهکارهای مقابله با آسیب نگرش گردشگرانه به زیارت تبیین شده و در بخش هفتم که به نوعی جمع بندی کل کار است و بهنوعی حاصل مقایسه ای است که در بخشپنجم بین گردشگری و زیارت انجام شده است وایده اصلی کتاب بررسی و تایید می‌شود.

کتاب حاضر به قلم محسن محمدی نگاشته شده و در شمارگان 300 نسخه در قطع وزیری منتشر شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گرفته است.

برچسب‌ها