صهیونیست‌ها با تاکید بر معادله‌ای که سید نصرالله برای قدس تعیین و اعلام کرد هرگونه آسیب رساندن به قدس به معنای نابودی اسرائیل است، معتقدند اسرائیل باید برای سناریوهای خطرناک در جبهه شمالی آماده باشد.

وحشت صهیونیست‌ها از معادله جدید سید حسن نصرالله برای «قدس»/ سناریوهای خطرناک برای اسرائیل در جبهه شمالی

قدس آنلاین: روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در یک مقاله تحلیلی با تاکید بر اهمیت آماده سازی ارتش رژیم صهیونیستی برای سناریوی جنگ در جبهه شمالی، آن را ترسناک‌ترین سناریو برای تل‌آویو عنوان و تاکید کرد، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی اسرائیل قبل از آغاز تجاوزات اخیر به نوار غزه باید به ساختمان‌هایی که استحکام کافی نداشتند رسیدگی می‌کرد. «آویو کوخاوی» رئیس ستاد ارتش نیز باید درباره برنامه‌های مربوط به تهیه باتری‌های گنبد آهنین و موشک‌های آن و تهیه سایر تجهیزات و ایجاد موانع زمینی در جبهه شمالی اسرائیل اقدامات لازم را انجام می‌داد؛ اما هیچ کدام از اینها تاکنون اتفاق نیفتاده و مسئولیت همه آنها بر عهده نتانیاهو است.

«یوسی یهوشواع» کارشناس نظامی صهیونیست در این زمینه به نقل از منابع آگاه در تل‌آویو اعلام کرد که در جریان درگیری‌های اخیر، مقاومت در غزه بیش از 4 هزار موشک به سمت جبهه اسرائیل شلیک کرد، در حالیکه این تنها 10 درصد از توانایی‌های حزب الله لبنان در جبهه شمالی اسرائیل است.

وی در ادامه گفت که «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود تاکید کرد که آسیب زدن به قدس ما را به یک جنگ منطقه‌ای می‌کشاند.

این کارشناس اسرائیلی در روزنامه یدیعوت آحارانوت افزود، ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله اکنون درگیر چالش‌های داخلی لبنان است و در مرحله کنونی نیز به دنبال جنگ نخواهد بود. اما در جنگ اخیر صراحتا فهمیدیم که نمی‌توانیم کاملاً به اطلاعات خود در ارزیابی اهداف دشمن اعتماد کنیم و بنابراین باید برای سناریوهای خطرناک آماده شویم.

این کارشناس صهیونیست تاکید کرد، باید شکاف‌های موجود را به شکل دقیق بیان کنیم و در این میان مواردی وجود دارند که طی چندین سال رفع نشده‌اند و مسئولیت همه آنها بر عهده نخست وزیر است. در حال حاضر اسرائیل نیاز مبرم به عملیات‌های فوری نه تنها برای پر کردن انبارهای موشک‌های گنبد آهنین و سلاح‌های دقیق هواپیماهای جنگی، بلکه برای پر کردن شکاف های موجود در زمینه‌های مختلف که در جنگ اخیر مشخص شد، دارد.

در ادامه این مقاله آمده است، در خلال هفته گذشته ستاد کل ارتش جلساتی درباره درس گرفتن ازجنگ اخیر در غزه و جنگ احتمالی در 2 جبهه، برگزار کرد. در این جلسات مشخص شد ما به عملیات های فوری برای تهیه یک سری تسلیحات نیاز داریم که باید خیلی زودتر از این به مرحله اجرا رسیده باشد.

این کارشناس اسرائیلی افزود، ارتش قرار است برای یک طرح پدافند هوایی منطق‌ایه دائمی برای جبهه شمالی همان گونه که در جنوب وجود دارد آماده باشد.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در ادامه اعلام کرد، منابع ارشد امنیتی معتقدند که یک مشکل مهم وجود دارد که ساخت موانع زمینی در جبهه شمالی است؛ چرا که باید تا حد ممکن از نفوذ نیروهای زمینی حزب‌الله به شهرک های اسرائیلی در جبهه شمالی جلوگیری شود. اما در حال حاضر اسرائیل بودجه لازم برای ایجاد چنین موانعی را ندارد و هزینه آن حدود 2 میلیارد «شیکل» (واحد پول رژیم صهیونیستی) تخمین زده شده است.

کارشناس مذکور صهیونیستی در ادامه تاکید کرد، ارتش اسرائیل باید درس‌های زیادی از جنگ اخیر غزه بگیرد و بداند که نیازهای اساسی به تجهیز سرویس‌های اطلاعاتی و هواپیماهای بدون سرنشین دارد که هزینه آنها به 5 میلیارد شیکل می رسد. در بخش تهاجمی نیز ارتش به 5 برابر ظرفیتی که در قبال حماس نیاز داشت در برابر حزب الله نیاز دارد.

در پایان یک مقام مسئول در ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به هزینه‌های بالای موشک‌های گنبد آهنین اعلام کرد که باید میزان خسارت و ضرر و زیان را در این زمینه برای پیشگیری از افزایش خسارت‌ها مورد بررسی قرار دهیم . علاوه بر آن در حال حاضر اسرائیل با چالش‌های متعددی از جمله اجرای طرح «تنوفا» ارتش مواجه است.

طرح موسوم به تنوفا با چالش‌های نظامی پیش روی ارتش اسرائیل سازگار است و اساساً بر اساس جنگ‌های جدید میان ارتش منظم و سازمان‌های نظامی نیمه منظم مانند حزب‌الله و حماس است.

این طرح عمدتاً متکی به شدت زیاد درگیری در خشکی، دریا و هوا است و منجر به کشته شدن صدها تن در روز می‌شود.

طرح مذکور همچنین متکی بر هدف قرار دادن هر چیزی است که به ساختار مقاومت ارتباط داشته باشد مانند شبکه تونل‌ها یا همان چیزی که رسانه‌های عبری از آن به عنوان شبکه «مترو حماس» یاد می‌کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها