۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
کد خبر: 754474

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وی گفت: بیشترین نگرانی ما مربوط به برنامه‌های انتخاباتی نمایندگان شورای شهر و استان است که تجمعات محلی در خانه‌ و مکان‌های بسته خواهند داشت که اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در تیر ماه شاهد اوج‌گیری موج پنجم باشیم.

احتمال بروز موج پنجم کرونا در تیر ماه

به گزارش قدس آنلاین؛ مهدی قلیان اول امروز در نشست خبری ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: همیشه مرزهای شرقی ایران از لحاظ بیماری‌های واگیردار سرخک، فلج اطفال و وبا نگران‌کننده است. واکسن فلج اطفال در هر سنی برای افرادی از افغانستان و پاکستان وارد می‌شود، ارائه می‌شود. در خراسان رضوی با توجه به پوششی که برای واکسیناسیون سرخک انجام داده‌ایم و طبق برنامه سینا در دانشگاه علوم پزشکی، پوشش این واکسن ۹۶ درصد بوده است.

وی ادامه داد: تمام کسانی که با آن‌ها در تماس بودند ۱۶ مورد واکسن سرخک دریافت کردند. در سال گذشته نیز دو مورد مبتلا به بیماری سرخک در بین اتباع تایید شد.

قلیان اول با بیان اینکه به محض دریافت محموله بعدی واکسن، افراد بالای ۷۰ سال را واکسینه خواهیم کرد، گفت: پس از آن، واکسیناسیون افرادی که شغل‌های خطرناک دارند، شامل رانندگان وسائل حمل‌ونقل عمومی، خبرنگاران و... را آغاز خواهیم کرد. امید داریم که این واکسیناسیون در اوایل تیر ماه رخ دهد.

وی افزود: با توجه به افزایش پایگاه‌های واکسیناسیون در سطح شهر مشهد که با همکاری شهرداری و اداره آموزش و پرورش و دستگاه‌های دیگر انجام شد، توانسته‌ایم از تجمع افراد در این مراکز جلوگیری کنیم.

قلیان اول در خصوص آمار شیوع کرونا در استان توضیح داد: روند کاهشی بستری‌های مبتلا به کرونا در خراسان رضوی همچنان ادامه دارد. در کل خراسان رضوی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴۰ نفر بستری شدند. مجموع کل بستری‌های استان ۹۰۷ نفر است که ۲۴۵ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و میزان فوتی‌ها نیز زیر ۲۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: میانگین روزانه بستری‌ها در کل استان خراسان رضوی در هفته اول خرداد ۲۲۷ نفر، در هفته چهارم اردیبهشت ۲۳۸ نفر و در هفته سوم اردبیهشت ۲۵۶ نفر بوده است. میانگین روزانه تعداد بستری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در هفته اول خرداد به صورت میانگین ۱۷۲ نفر، در هفته چهارم اردبیهشت ۱۸۴ نفر و در هفته سوم اردبیهشت ۱۹۸ نفر بوده است. میانگین روزانه مرگ و میر استان نیز طی دو هفته قبل ۱۵ نفر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین در خصوص مراجعات سرپایی عنوان کرد: در میزان مراجعه‌کنندگان‌ سرپایی نیز روند کاهشی مشهود است. در هفته گذشته ۳۸۲۰ نفر تست رپید و PCR انجام داده‌اند که از این تعداد تست، آزمایش ۹۲۲ نفر مثبت شده است؛ یعنی نتیجه تست ۲۵ درصد آزمایش‌دهندگان مثبت بوده‌ که در دوران اوج بیماری، این رقم به ۳۳ درصد رسیده بود. در اسفند و بهمن سال گذشته درصد مثبت بودن تست کرونای افراد به ۹ و ۱۱ درصد نیز رسیده بود.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشهد حدود ۶۰ درصد است

وی ادامه داد: در کل استان خراسان رضوی رعایت پروتکل‌های بهداشتی بالای ۷۰ درصد ارزیابی شده است. متاسفانه میزان رعایت این موضوع در مشهد نزدیک به ۶۰ درصد است. همچنین این درصد در شهرستان‌های تابع دانشگاه علوم پزشکی ۸۱ درصد و در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۶۷ درصد شاخص‌سنجی است. در مجموع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شهرستان‌ها، بالای ۷۲ درصد بوده است. درصد میانگین کشوری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۶۰ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین مردم عادی‌انگاری نشود و همچنان مردم به استفاده از ماسک ادامه دهند.

قلیان اول در مورد روند واکسیناسیون انجام شده در استان بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵۸ درصد افراد بالای ۷۰ سال واکسینه شده‌اند. همچنین تا ۶ خرداد ۵۶ هزار و ۲۰۰ واکسن آسترازنکا به شهروندان تزریق شده است.

وی گفت: افرادی که واکسن دریافت می‌کنند، ناقل نیستند. مردم زدن واکسن را جدی بگیرند زیرا سبب کاهش مرگ و میر می‌شود. فقط افرادی که کرونا دارند یا هفته قبل از دریافت واکسن، با فرد مبتلا به کرونا تماس داشته، نباید واکسن دریافت کنند. افراد مبتلا نیز چهار تا 6 هفته بعد از بهبودی می‌توانند واکسن دریافت کنند. احتمالا از هفته آینده افراد بالای ۶۵ سال نیز واکسینه می‌شوند. دانش‌آموزان و معلمان نیز در اولویت دریافت واکسن قرار خواهند گرفت.

قلیان اول تاکید کرد: در تعطیلاتی که پیش رو داریم، محدودیت‌ها مجددا اعمال خواهد شد؛ به صورتی که رفت ‌وآمد از شهرهای زرد به زرد نیز ممنوع خواهد بود و خاطیان مشمول جریمه نقدی می‌شوند.

گیم‌نت‌ها و باشگاه‌های ورزشی، بیشترین تخلفات را داشته‌اند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بوستان‌ها در وضعیت نارنجی کرونا باز است اما قسمت بازی‌های عمومی و وسایل ورزشی آن، تالارها، باشگاه‌های ورزشی و گیم‌نت‌ها تعطیل است. متاسفانه بیشترین تخلف در رعایت نکردن دستورالعمل‌های اعمال شده متعلق به گیم‌نت‌ها و سپس باشگاه‌های ورزشی بوده است.

قلیان اول اضافه کرد: براساس دستورالعمل‌های اعلام شده سخنرانی‌ کاندیداهای ریاست جمهوری باید در فضاهای باز و استادیوم‌ها، آن هم با ۳۰ درصد ظرفیت انجام شود. مسئولیت عدم رعایت پروتکل بهداشتی با مسئول ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری همان استان است. اگر افراد در دوره انتخابات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و تجمع داشته باشند، تجربه تلخی که در بهمن و اسفند ۹۸ داشته‌ایم، دوباره تکرار خواهد شد.

عفونت سیاه قارچی در مشهد دیده نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص عفونت سیاه قارچی که در هندوستان شایع شده است، گفت: در این خصوص هیچ گونه اطلاعاتی وجود ندارد و چنین موردی هنوز دیده نشده است. متاسفانه در این میان افرادی هستند که قصد دارند با روان مردم بازی کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در مشهد مراکز تست کرونا از خانه‌های بهداشت جدا هستند. مادران با خیالت راحت می‌توانند به خانه‌های بهداشت برای دریافت مراقب‌های مادر و واکسیناسیون نوزادان خود مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها