بعد از ماه ها حاکم بودن سیر نزولی در بورس، چند روزی است که شاهد برخی تحرکات مثبت در بازار سرمایه هستیم اما سوال اینجاست که آیا این واکنشی پایدار است یا صرفاً یک اصلاح در روند نزولی است که پیش از این طی ماه‌های اخیر شکل گرفته است؟

بورس در پیچ ابهام/ پتانسیل‌های صعودی فعال می‌شوند؟

قدس آنلاین؛ بعد از افت معنادار بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر که بیشتر تحت تاثیر هجمه ابهامات از جمله در حوزه های تصمیم گیری‌های اقتصادی، ارز، برجام، تغییر تفکراتی که در حوزه اجرایی کشور در حال رخ دادن بود و تصمیمی گیری‌های سیاست گذاران سازمان بورس رخ داد و منجر به بی اعتمادی سرمایه گذاران و خروج نقدینگی از بازار شد، چند روزی است که شاهد برخی تحرکات مثبت از بازار هستیم اما سوال اینجاست که آیا این واکنش پایدار است یا صرفا یک اصلاح در روند نزولی است که پیش از این طی ماه‌های اخیر شکل گرفته است؟

عواملی که از افت بیشتر شاخص بورس جلوگیری می‌کنند

«سلمان نصیرزاده»، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس آنلاین در پاسخ به این پرسش با اشاره به آخرین وضعیت بازار سرمایه، گفت: در مقطع کنونی یک سری عوامل وجود دارند که به ذهنیت بازار کمک می‌کنند تا از افت بیشتر جلوگیری کند. اولین عامل در حوزه کلان سیاست گذار مجددا قوانین را ثبات بخشید و قوانین که در زمینه نقدشوندگی وضع شده بود به شرایط قبل خود بازگشت. عامل دوم انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به شکل گیری ترکیب نامزدها، تقریبا تفکر غالب برای بازار مشخص شده است که قرار است چه تفکری بر مسند قوه اجرایی کشور حاکم شود و همین مسئله بخشی از ابهامات را برطرف کرده است.

تصیرزاده افزود: در بحث کلان سیاست بین‌الملل نیز به نظر می رسد که بروز برخی چالش‌ها و دست اندازها در توافقی که قرار بود در رابطه با برجام شکل بگیرد و به برخی ابهامات در این رابطه دامن بزند که این مسئله باعث رشد خزنده نرخ ارز در بازار آزاد شده است و به بالای ۲۴ هزار تومان رسیده است که این موضوع موقتاً می‌تواند سناریوی کاهش قیمت دلار را که از سوی بازار مورد توجه قرار گرفته بود، کم رنگ‌تر کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه در حوزه متغیرهای شرکتی هم در فصلی هستیم که دیتاها و گزارش‌های زیادی به بازار اعلام می‌شود از جمله گزارش‌های فصلی، گزارش‌های پایان سال مالی، برگزاری مجامع و .. دیتاهایی هستند که به بازار تحمیل  می‌شود و عملاً قیمت‌ها در مقطع فعلی جا برای افت بیشتر نمی‌گذارد. از طرفی شاخص به محدوده روانی یک میلیون واحد رسیده است یعنی محدوده‌ای که در اردیبهشت ماه سال ۹۹ با دلار ۱۷ هزار تومانی تجربه کرده بود.

بازار تقریباً محدوده فعلی را یک محدوده حمایتی قلمداد کرده است

نصیرزاده تصریح کرد: مجموعه این عوامل یعنی سیاست گذاری‌های بورسی، مباحث کلان سیاسی و دیتاهای شرکت‌ها پکیجی را ارائه  کرده است که بازار تقریباً این محدوده را یک محدوده حمایتی قلمداد کند. حال این پرسش ایجاد می‌شود که آیا روند جدید شکل گرفته است و می‌توانیم به شکل گیری یک روند جدید اعتماد کنیم و از دوره رکود و تنزل قیمت‌ها فاصله می‌گیریم؟

وی افزود: پاسخ این پرسش بیشتر از اینکه به دیتاهای خارجی بستگی داشته باشد به اعتماد بازار گره خورده است و ابهاماتی که بازار با آن روبه‌روست؛ یعنی باید ریاست جمهوری جدید روی کار بیاید بازار ترکیب وزرای اقتصادی و تفکرات آنها را در زمنیه قیمت گذاری‌های دستوری و کنترل تورمی و تعیین نرخ ارز را ببینید تا تصمیم گیری کند.

بازار سعی می‌کند قیمت‌های فعلی را تثبیت کند

نصیرزاده در رابطه با شرایط کنونی بازار سرمایه نیز تأکید کرد: معتقدم فعلاً بازار سعی می‌کند قیمت‌های فعلی را تثبیت کند، و بازار هنوز از عمق بالایی برخوردار نیست و با اینکه جریان نقدینگی نسبت به چند هفته قبل فاصله گرفته است اما هنوز هم رقم قابل‌توجهی نیست (۴-۵ هزار میلیارد تومان)؛ درواقع این اعداد نسبت به مارکت ما اعداد بسیار حداقلی محسوب می‌شوند و معاملات چند روز اخیر بازار بخصوص صنایعی که بیشتر مورد توجه بازار قرار دارند مثل خودرو و پالایشی حاکی از آن است که هنوز عرضه‌کنندگان جدی وجود دارند. در صنایع مادر از جمله فولاد ابهاماتی مثل افزایش ضرایب زنجیره فولاد و بحث قیمت های جهانی مطرح هستند که می‌توانند تعیین کننده باشند.

تا زمانی که ابهامات وجود دارند تکلیف بازار مشخص نخواهد شد

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی سرمایه گذار خرد در این بازه چه باید بکند نیز تأکید کرد: سرمایه گذار خرد باید بداند که ابهامات بازار همچنان باقی هستند و باید از رفتار هیجانی پرهیز کنند و تفکرات نسبت به سالهای گذشته باید تغییر کنند و تا زمانی که ابهامات وجود دارند تکلیف بازار مشخص نخواهد شد.

محدوده یک ملیون واحد محدوده روانی و مهمی برای بازار است

نصیرزاده در رابطه با شرایط تکنیکال حاکم بر بازار سرمایه نیز گفت: از لحاظ تکنیکال محدوده  یک میلیون و یک میلیون ۵۰ هزار واحد یک محدوده روانی و مهم برای بازار است و از طرفی یک محدوده استاتیک(اردیبهشت ۹۹) با کف حمایتی داینامیک ( ۲۷ ماهه) محسوب می‌شود اگر این محدوده به سمت پایین شکسته شود، خبر برای خوبی برای بازار نخواهد بود اما  در صورت ادامه روند صعودی محدوده یک میلیون و ۶۰ تا یک میلیون ۹۰ هزار واحد یک مقاومت مهم برای بازار محسوب خواهد شد و شاهد بیشتر شدن عرضه ها خواهیم بود اما این به این معنا نیست که این روند تمام شده است درواقع تقابلی بین خوش بین‌ها و بدبین‌ها است. اگر حجم معاملات در روزهای آینده به میانگین حدود ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد می‌توان گفت که بازار به ثبات رسیده است و کف قیمتی خود را در کوتاه مدت پیدا کرده است، اما فعلاً این اتفاق نیفتاده است.

تردیدها درباره توافقات برجام به تقویت قیمت دلار انجامید

«مهدی رضایتی»، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به پرسش مشابه قدس آنلاین در رابطه با تغییر روند بازار سرمایه گفت: خبر تأیید صلاحیت‌ها تا حد زیادی توانسته است ابهامات موجود در این زمنیه در بازار را کم کند و به نظر می‌رسد با این وضعیت متغیرهای دیگر اثرگذار بر بازار شفاف‌تر شوند.

رضایتی ادامه داد: البته تردیدها درباره توافقات مربوط به برجام طی روزهای اخیر به تقویت قیمت دلار انجامید و همین موضوع باعث شکل گیری روندی مثبت در بازار طی روزهای اخیر شد.

هفته مثبتی پیش روی بازار خواهد بود

وی درباره شرایط بازار در کوتاه مدت نیز گفت: بازار پتانسیل رشد را دارد؛  احتمالا روند بازار و نمادهای شاخص‌ساز در هفته جاری مثبت باشند و به دلیل آن که قیمت سهام آنها در محدوده‌های خوبی قرار گرفته امکان صعود بیشتر را دارند و  بنابراین به دلیل آنکه در کوتاه مدت ریسکی را پیش روی خودشان ندارند روند تعادلی آنها زودتر اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: ازطرفی صف‎‌های فروش نمادهای کوچک طی روزهای گذشته کم‌تر شده و معاملات در این نمادها تا حدی متعادل‌تر شده است؛ در روزهای آینده به دلیل تشکیل مجامع و باز شدن بدون محدودیت نوسان،مشکل صف‌های فروش نمادهای کوچک تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها