استاندار خراسان رضوی گفت: عشایر به عنوان جمعیت مولد در اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار هستند اما کمترین امکانات در اختیار آن‌ها قرار دارد و وظیفه مسؤولان در قبالشان را سنگین می‌کند.

 عشایر به عنوان جمعیت مولد کشور در اقتصاد تأثیرگذار هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان در حاشیه سفر دو روزه خود به شهرستان قوچان در بازدید از عشایر منطقه ایزانلو شهر مرزی باجگیران اظهار کرد: عشایر در حوزه صنایع دستی بسیار فعال هستند که برای کمک به بانوان این حوزه باید تسهیلات بدون کارمزد از محل ماده ۱۶ تأمین شود. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه به منظور تأمین برق مورد نیاز عشایر باید پنل خورشیدی ویژه آن‌ها در نظر گرفته شود، گفت: فرمانداری قوچان می‌تواند بخشی از هزینه تأمین پنل‌های خورشیدی را از محل ارزش افزوده تأمین کند، البته باید در میان عشایر تبلیغات صورت بگیرد تا آن‌ها تمایل دریافت این پنل‌ها را داشته باشند. 

وی شورای عشایری را دارای تکالیف خاصی دانست که باید در حوزه‌های بهداشتی، امور دام و غیره پیگیری‌هایی انجام دهند و خاطرنشان کرد: عشایر قشر کم‌برخوردار، کم‌توقع و صادقی هستند و به عنوان جمعیت مولد در اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارند ولی متأسفانه کمترین امکانات کشور در اختیار آن‌ها قرار دارد و همین مسئله وظیفه مسؤولان در قبال آن‌ها را سنگین می‌کند. 

۳ درصد عشایر کشور در خراسان رضوی وجود دارد 

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی نیز در دیدار با عشایر مشکل اصلی عشایر را ارزان بودن دام آن‌ها دانست و تصریح کرد: قرار است یک میلیون رأس دام در کل کشور خریداری شود که سهمیه در نظر گرفته شده برای این استان یکصد هزار رأس و سهمیه قوچان نزدیک به ۱۲ هزار رأس تعیین شده است. 

محمد نبوی فرد یادآور شد: طی دو سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر در سطح استان اعطا شده است که سهمیه قوچان ۲۸ میلیارد و ۱۳۵ میلیون تومان بوده و بیشترین جذب از محل ماده ۵۲ در سطح کشور مربوط به این شهرستان بوده است.

استاندار خراسان رضوی همچنین در بازارچه مرزی باجگیران حضور یافته و از نزدیک پای صحبت غرفه‌داران این بازارچه تعطیل شده نشست؛ غرفه‌داران بیان کردند: این بازارچه از سال ۹۸ به‌طور کلی تعطیل شده و همین امر نیز باعث شده ۱۲ میلیارد تومان جنس داخل غرفه‌ها فاسد شود و ۴ میلیارد تومان نیز از غرفه‌داران ترکمن طلبکار هستند.

همچنین برخی از حاضران گفتند: مرز به صورت ناگهانی و بدون اطلاع بسته شده و کسی به قانون پایبند نیست، به مسؤولان بالادستی ارجاع می‌دهند اما تاکنون هیچکس مشکلات غرفه‌داران را حل نکرده است، متأسفانه تعطیلی بازارچه مرزی باجگیران نیز سبب شده حوزه اقتصاد و معیشت مردم به خطر بیفتد و حتی ممکن است امنیت را دچار مشکل کند.

یکی از مشکلات مطرح شده در این بازدید مخالفت محیط زیست خراسان رضوی درباره ایجاد طرح طبیعت‌گردی در منطقه شمخال بود که استاندار خراسان رضوی در تماس تلفنی با تورج همتی مدیرکل محیط زیست استان خواستار تسریع در روند موافقت با اجرای این طرح شد.

همچنین صدور مجوز توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی برای ایجاد جایگاه سوخت در شهر مرزی باجگیران از دیگر مشکلات بود که مدیر این شرکت وعده داد تا هفته آینده این جایگاه سوخت به بهره‌برداری برسد.

باجگیران و ۱۲ روستای آن پس از سال‌ها از گاز بهره‌مند می‌شوند

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز در پاسخ به یکی از اصلی‌ترین مشکلات منطقه مرزی باجگیران مبنی بر نبود گاز در شهر مرزی و ۱۲ روستای تابعه آن، گفت: تنها شهر خراسان رضوی فاقد گاز، باجگیران است که علت اصلی بالا بودن مسافت و سرانه بالا است.

حسن افتخاری بیان کرد: بر اساس مجوز اخذ شده طبق قانون بودجه، قرار است برای این نقاط بدون گاز ۳ برابر روستاهای دیگر استان هزینه شود که برآورد سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر مشاوری برای اجرای پروژه در سطح منطقه مستقر است.

وی با اشاره به اینکه مشاور در خردادماه کار خود را به اتمام می‌رساند و پس از آن مناقصه و پیمان برگزار می‌شود، تصریح کرد: مسیر گازرسانی از قوچان انجام می‌شود که لوله‌گذاری از کنار جاده انجام می‌شود و بخشی نیز از مسیر جاده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها