همدان- سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: غربالگری شنوایی برای ۲۲ هزار و ۹۱ کودک همدانی در سال گذشته انجام شد.

بیش از ۲۲ هزار کودک همدانی غربالگری شنوایی شدند

به گزارش قدس آنلاین؛ شجاع احسانی با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال در سال گذشته به دلیل شرایط شیوع کرونا انجام نشد ادامه داد: امسال با توجه به اینکه سرپرستی مهدها به آموزش و پرورش واگذار شده در حال رایزنی هستیم که بتوانیم این برنامه را انجام دهیم.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان هدف غربالگری شنوایی نوزادان را تشخیص زودرس بیماری های شنوایی دانست و افزود: معمولا قبل از ۶ ماهگی دوران طلایی برای تشخیص علائم و عوارض بیماری است تا بتوانیم مداخله و درمان را در زمان مناسب انجام دهیم.

احسانی یادآور شد: معلولیت شنوایی، معلولیتی مخفی و پنهان است اما عواقب و عمق زیادی دارد و چنانکه متوجه این معلولیت نشویم، فرد علاوه بر معلولیت شنوایی از لحاظ گفتار و زبان و کسب مهارت های ارتباطی و آموزشی با مشکل روبرو می شود.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد ناشنوایی‌ها علت ژنتیکی و ۲۵ درصد سایر مواردی مانند زردی، حین زایمان و بیماری‌های مادر در حین بارداری گزارش شده است.

احسانی با بیان اینکه بهترین زمان کاشت حلزون برای افراد ناشنوای مادرزادی، پیش از سه سالگی است، عنوان کرد: کودکان ناشنوای مادرزادی باید به سرعت شناسایی و در برنامه کاشت حلزون قرار گیرند.

برچسب‌ها