۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 755459

همه ما درجاتی از اضطراب را تجربه می کنیم ولی نوع مزمن تا شدید آن غیر عادی و مشکل ساز است.

اضطراب دارید؟ بیخیال قرص‌ها شوید

به گزارش قدس آنلاین، ایرنا به نقل از readersdigest نوشت:

مراجعه به پزشک زمانی ضروری به نظر می رسد که خوددرمانی فرد کافی نباشد و یا فرد دچار هراس بیش از حد یا علائم غیر قابل توجیه شود. در این صورت درمان های دارویی یا غیر دارویی به او پیشنهاد می شود. با این اوصاف برای جلوگیری از اضطراب های رایج در زندگی که هنوز نیازی به درمان های دارویی ندارند، راهکارهای زیادی پیشنهاد شده است:

 قرار گرفتن در معرض نور خورشید: بهترین راه طبیعی برای کاهش اضطراب، قرار گیری در معرض نور خورشید است. جذب ویتامین دی از راه نور خورشید باعث کاهش علائم افسردگی و اضطراب می شود. حتی مشخص شده کسانی که زیر نور آفتاب و در فضای باز پیاده روی می کنند، سطح هورمون های استرس شان نسبت به کسانی که در باشگاه های ورزشی، فعالیت بدنی دارند، بسیار پایین تر است. قرار گیری روزانه ۲۱ دقیقه در معرض نور آفتاب برای جذب ویتامین دی و کاهش اضطراب توصیه می شود.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف اسیدهای چرب امگا۳ علائم اضطراب را تسکین داده و منجر به کاهش سطوح مواد شیمیایی مرتبط با استرس از جمله آدرنالین و کورتیزول می شود. ماهی، تخم کتان، گردو، و ... منابع بزرگ اسیدهای چرب امگا۳ هستند. همچنین طبق تحقیقات، دانش آموزانی که ۲,۵ میلی گرم در روز از ترکیب اسیدهای چرب امگا سه به مدت ۱۲ هفته استفاده می کنند، اضطراب کمتری از دانش آموزانی دارند که قرص آرام بخش می خورند.

استفاده از عصاره اسطوخودوس: یک تحقیق یونانی ثابت کرده است بیمارانی که در مطب در انتظار نوبت خود هستند با استشمام رایحه اسطوخدوس راحت تر این زمان را تحمل می کنند. برخی از دانشجویان نیز اعلام کرده اند این رایحه در طول امتحان به آنها آرامش می دهد. در یک تحقق آلمانی مشخص شده که عصاره اسطوخدوس باعث کاهش نشانه های اضطراب می شود و بسیار موثرتر از لورازپام و دیگر والیوم ها است.

نوشیدن چای بابونه: بابونه حاوی دو ماده شیمیایی آپی ژنین و لوتئولین است و مطالعات مرکز پزشکی پنسیلوانیا نشان داده افراد مضطربی که ۸ هفته پشت سر هم چای بانونه مصرف می کردند، بسیار بیشتر از بیمارانی که دارو می خوردند، اضطرابشان کاهش پیدا کرده است.

فعالیت بدنی: افزایش تولید اندورفین ناشی از ورزش با احساس خوب و افزایش خلق و خوی مرتبط است. اگر بر اساس یک برنامه مشخص و منظم ورزش کنید، اعتماد به نفستان افزایش می یابد و احساس سلامت بیشتری می کنید. از جمله دلایل اضطراب، بیماری و چاقی است که در اثر ورزش کردن هر دو آنها از بین می روند.

تجربه حمام گرم: حمام گرم تسکین دهنده و آرامبخش و در عین حال تنظیم کننده میزان خلق و خو و اضطراب است. با گرم کردن بدن خود، گرفتگی عضلات و استرس خود را کاهش می دهید. احساس گرما به عصب ها دستور کنترل حالت می دهد که روی سروتونین فرارسان های عصبی تاثیر می گذارد. گرم کردن بدن را می توان نوعی ورزش نیز دانست.

پرهیز از کافئین: کافئین اگرچه منجر به افزایش انرژی می شود، ولی می تواند به همان میزان شما را عصبی و مضطرب کند. به جای مصرف مداوم کافئین موجود در قهوه، شکلات، نوشابه می توانید چای سبز را امتحان کنید. محققان ثابت کرده اند اِل- تیانین موجود در چای سبز، موجب کنترل تپش قلب و فشار خون و در نتیجه کاهش اضطراب می شود.

بررسی رژیم غذایی: کمبود ویتامین ب ۱۲ منجر به ایجاد اضطراب می شود؛ اتفاقی که بین گیاه خواران بیشتر می افتد. این ویتامین بیشتر در محصولات حیوانی یافت می شود. مصرف بیش از حد کافئین، الکل و قندهای افزودنی نیز باید از دستور غذایی حذف شود. مطالعات همچنین نشان داده اند که مصرف غذاهای فراوری شده و سرشار از چربی های اشباع و غذاهای سرخ شده، در نهایت منجر به افزایش حملات اضطراب خواهد شد.

مصرف غذاهای ضد اضطراب: در میان خوراکی های ضد اضطراب می توان به زغال اخته اشاره کرد. غلات کامل نیز سرشار از منیزیوم و تریپتوفان است؛ تریپتوفان اسید آمینه ای است که بدن آن را به سروتونین تبدیل می کند و همین روند با بهبود وضعیت خلق و خوی مرتبط است. جو نیز منجر به افزایش میزان سروتونین در بدن می شود و سرشار از فیبر برای تنظیم قند خون و افزایش خلق و خوی است. آووکادو، تخم مرغ، شیر، گوشت، همگی حاوی ویتامین های گروه ب برای جلوگیری از اضطراب هستند. غذهای دیگری که منجر به کاهش هورمون استرس یعنی کورتیزول می شوند، عبارتند از: ویتامین ث، اسیدهای چرب امگا ۳، اسفناج، و سایر سبزیجات برگ تیره بعلاوه شکلات تلخ.

برچسب‌ها