کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق‌های "جسورانه" گفت: صندوق‌های جسورانه نوعی از صندوق جهت سرمایه گذاری در کسب و کارها نوظهور مانند استارتاپ‌ها هستند که مستعد رشد هستند و ریسک بالایی را شامل می‌شوند.

سرمایه گذاری در صندوق های "جسورانه"، جسارت می خواهد

به گزارش قدس آنلاین مجید روزبهانی افزود: صندوق های جسورانه، پروژه مورد نظر را توسط تیم تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهد و بعد از تایید واجد شرایط بودن به آن‌ها منابع مالی تعلق می‌گیرد و این صندوق‌ها دارای بازدهی‌های بسیار بالایی هستند، چون در کارهای نوظهور سرمایه گذاری می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: گاهی اوقات ممکن است پروژه با شکست مواجه شود، پس افرادی که وارد این صندوق‌ها می‌شوند، باید این قضیه را پذیرفته باشند، از جمله ریسک‌هایی که در این قضیه وجود دارد، ریسک سیستماتیک، غیر سیستماتیک، قوانین مقررات است، که می‌توان به آن اشاره کرد.روزبهانی تشریح کرد: عمر این صندوق‌های جسورانه چیزی حدود ۷ سال است، صندوق‌های جسورانه اصولا ۵۰ درصد از منابع در اختیار خود را بر روی پروژه‌های (استارتاپی) سرمایه گذاری می‌کنند و بقیه منابع خود را در جاهایی که ریسک کمتری دارد، مانند سپرده بانکی و اوراق مشارکت سرمایه گذاری می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های جسورانه یا به عبارتی دیگر ریسک پذیر برای افراد دارای روحیه خطر پذیر و جسورانه مناسب است، یا به عبارتی برای کسانی که تحمل ریسک بالا را دارند، توصیه می‌شود.

وی افزود: اصولا افراد حقیقی کمتر وارد این صندوق‌ها می‌شوند و بیشتر شرکت‌های بیمه‌ای و نهادهای مالی، شبه دولتی و صندوق‌های بازنشستگی که ریسک پذیری بالایی دارند، وارد این صندوق‌ها می‌شوند.

روزبهانی تصریح کرد: افرادی که در این صندوق‌ها سرمایه گذاری می‌کنند، باید کاملا ریسک آن را پذیرفته باشند، به علت اینکه ضمانتی برای برگشت سرمایه نیست،  این صندوق‌ها از منابعی که در اختیاردارند، همزمان در چند پروژه سرمایه گذاری می‌کنند، تا مخاطرات آن را کاهش دهند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تفاوت صندوق‌های جسورانه با سایر صندوق‌ها چیست؟ گفت: تفاوت صندوق‌های جسورانه با سایر صندوق‌ها در ترکیب دارایی شان است، به طور مثال صندوق‌های جسورانه نهایت ۵۰ یا ۶۰ درصد دارایی هایشان را در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری می‌کنند و باقی سرمایه گذاری‌های خود را در سایر پرتفوی‌ها انجام می‌دهند، این صندوق‌ها با توجه به ریسک بالایی که دارند بازده بالایی را شامل می‌شوند، اما صندوق‌های دیگر، چون این ریسک را متحمل نمی‌شوند، بازده کمتری را شامل می‌شوند.

روزبهانی تصریح کرد: صندوق‌های جسورانه توسط سازمان ها، نهادهای مالی و افراد ثروتمند بیشتر خریداری می‌شود و افق زمانی بلند مدت را در نظر می‌گیرند، در صورتی که افراد در بقیه صندوق ها، چون ریسک کمتری را متحمل می‌شوند و بازده زمانی کوتاه مدت را در نظر می‌گیرند.

کارشناس بازار سرمایه در مورد خرید این صندوق‌ها گفت: برای خرید این صندوق‌ها آگهی یا تبلیغات صورت می‌گیرد، که به صورت مستقیم از خود شرکت خریداری می‌شود، یا به صورت ETF قابل معامله است، آن دسته که به صورت ETF هستند، در بورس معامله می‌شوند.

وی گفت: صندوق‌های جسورانه در مقابل صندوق‌های با درآمد ثابت هستند، که هیچ ریسکی را شامل نمی‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا این صندوق‌ها در فرابورس معامله می‌شوند؟، بیان کرد: این صندوق‌ها در فرابورس معامله می‌شوند، چون معامله در آن ساده ترباشد و اهرم کمک کننده‌ای به تامین مالی اقتصاد کشور شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها