دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بزرگترین آسیب انتخابات برای هواداران را که مصداق بارز ضایع کردن حق‌الناس است، فضیلت‌سازی‌های کاذب برای کاندیدای موردنظر و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس و بی‌جا به کاندیدای رقیب دانست.

فضیلت‌سازی و تهمت بی‌جا در انتخابات، مصداق تضییع حق‌الناس است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در ویژه‌برنامه مجازی «آیات و اشارات» با موضوع «حق‌الناس با تکیه بر اخلاق انتخاباتی هواداران» که به همت مرکز فعالیت‌های قرآنی منطقه آزاد کیش برگزار شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین ارزشی که انقلاب اسلامی، برای ما به ارمغان آورده و باید حفظ شود «اخلاق» است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق؛ برای (احیای) مکارم اخلاق و نیکی‌های اخلاقی مبعوث شده‌ام». قله‌های اخلاق باید توسط اهل ایمان و جامعه اسلامی فتح شود و نظام اسلامی باید نماد اخلاق‌گرایی باشد. رفتارهایی که از ما صادر می‌شود باید برای اخلاق‌محور و اخلاق‌مدار بودن از دو ویژگی عقلانیت و دیانت بهره‌مند باشد. ابتدا باید ببینیم عقل ما رفتارمان را تائید می‌کند یا خیر و دوم باید بررسی کنیم که مطابق با چارچوب‌های دینی باشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: اصحاب سیاست از گروه‌های مرجع هستند لذا رفتارشان توسط مردم مورد توجه، تقلید و الگوبرداری قرار می‌گیرد از این رو هرگونه رفتار نامناسب از اصحاب سیاست می‌تواند در اخلاق جامعه، تأثیر منفی بگذارد و هواداران ضمن اینکه خود باید نسبت به رفتارهای خود مراقبت داشته باشند، به رفتارهای کاندیداها نیز دقت کنند.

محمدی بیان کرد: چه کاندیداها و چه هواداران آن‌ها باید مراقب خشونت‌های کلامی باشند. درست است که در گفت‌وگوها و اختلاف سلایق، ممکن است تفاوت برداشت‌ها بسیار زیاد باشد اما هرچقدر هم اختلاف‌نظر وجود داشته باشد، می‌توانیم با منطق و گفتار نرم و ملایم نظرات خود را بیان کنیم. یکی دیگر از مسائل مورد اهمیت، گفتن دروغ‌های بزرگ است. مسئولیت شرعی این دروغ‌ها بر عهده کسی است که آن را به زبان می‌آورد و نه حزب و ستادهای انتخاباتی و این مصداق سوزاندن آخرت برای دنیای دیگران است.

وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که هم کاندیداها و هم هواداران باید مواظب آن باشند، زیر سؤال نبردن خدمات عالی نظام به بهانه‌های مختلف است. باید مواظب باشیم اصل نظام را با انتقاد از یکدیگر زیر سؤال نبریم و انتقاد ما نسبت به عملکردها منصفانه باشد. شرکت در انتخابات وظیفه اصلی همه ماست و هرکسی اعتراضی نیز دارد باید اعتراض خود را با شرکت در انتخابات و دادن رأی اعلام کند. هیچ‌کس نباید در اصل شرکت در انتخابات تردید کند و هر تردیدی شیطانی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه انتخابات تنها یک پدیده سیاسی نیست و «حق» و «تکلیف» است، بیان کرد: حق تعیین سرنوشت از حقوق و تکالیف ملی و اسلامی ماست. انتخابات یکی از شاخصه‌های رشد ملی و وسیله‌ای برای عزت ملی ماست. دشمن می‌خواهد انتخابات برگزار نشود، اگر برگزار می‌شود پرشور نباشد و اگر پرشور باشد، فرد اصلح انتخاب نشود. ما با شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح می‌توانیم هر ۳ برنامه دشمن را خنثی کنیم.

محمدی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند که نامزد اصلح باید عدالت‌خواه باشد. عدالت بسیار مهم است و آحاد جامعه از بی‌عدالتی در خیلی از بخش‌ها به‌خصوص بخش‌های اجرایی و مدیریتی رنج می‌برند. از دیگر ویژگی‌های فرد اصلح این است که ضد فساد باشد، چراکه فساد مانند موریانه اساس و ارکان نظام را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: مسئله تهمت‌های نابجا بسیار مورد اهمیت است و باید از ترور شخصیت و دادن نسبت‌های ناروا پرهیز کرد. البته خداوند متعال، محبت اهل ایمان را در دل مردم به وجود می‌آورد و این‌طور نیست که با یک تهمت بتوانیم فردی را از دور بیرون کنیم؛ اما به عنوان یک هوادار نباید هرچه به ذهنمان می‌رسد را بیان کنیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «مَنْ‌ بَهَتَ‌ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً أَوْ قَالَ فِیهِ مَا لَیْسَ فِیهِ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَلَی تَلٍّ مِنْ نَارٍ حَتَّی یَخْرُجَ مِمَّا قَالَهُ فِیهِ؛ هر کس به مرد یا زن مؤمن تهمت زند یا درباره او چیزی بگوید که از آن مبراست، خداوند متعال در روز رستاخیز او را بر تلی از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره آن مؤمن برگردد».

محمدی افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «اللِّسانُ مِیزانُ الإنسانِ، زبان میزان انسان است». انسان‌ها با گفتار خوب، نیک، نرم و اصولی در جه انسانیت خود را نشان می‌دهند. لذا مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) فرمودند آنچه در انتخابات لازم است، رقابت سالم و بدون تهمت زنی و بدگویی است.

وی عنوان کرد: بزرگ‌ترین آسیبی که در انتخابات، هواداران را تهدید کرده و مصداق بارز ضایع کردن حق‌الناس است، فضیلت‌سازی‌های کاذب برای کاندیدای موردنظر و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس و بی‌جا به کاندیدای رقیب است. هیچ مؤمنی هرگز نباید آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: به فرموده امام صادق(ع) اگر بعد از تحقیق برای انتخاب بین دو حاکم، نفهمیدیم فرد اصلح برای حاکمیت چه کسی است، باید ببینیم دین‌داران جامعه به سمت چه کسی متمایل و دشمنان از چه کسی بیزار هستند و به همان شخص رأی بدهیم. البته رفتارهای مدیریتی گذشته افراد نیز باید ملاک قضاوت ما باشد.

محمدی تصریح کرد: بیشترین تلاشی که دشمن در انتخابات پیش رو دارد، کم شور برگزار شدن انتخابات و زیر سؤال بردن مشروعیت نظام به این واسطه است. شرکت نکردن در انتخابات، رفتاری دشمن پسند است و نباید کاری کنیم که مطلوب و محبوب دشمن باشد.

وی در پایان یادآور شد: در مسئله رعایت حق‌الناس توسط هواداران، دقت کنیم که شرکت در انتخابات یک واجب شرعی است اما مواظب باشیم برای انجام این یک واجب، بیش از ۱۰۰ کار حرام انجام دهیم. خطرناک‌ترین نگاه این است که برای هدف حق و متعالی خود از مسیر و ابزار باطل استفاده کنیم، چراکه هدف هیچ‌گاه وسیله را توجیه نمی‌کند.

منبع:

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها