اولین مناظره وبیناری در خصوص نقش اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان در آینده کشور و دولت آینده به میزبانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

مناظره «دانشگاه در وسط میدان» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، این مناظره روز گذشته با حضور چهار گروه از اساتید شامل دکتر نعمت الله فیروزی و تیم دانشجویی الهیات(مهلا رحمتی و یگانه سالار منش)، دکتر ابراهیم دانشی فر و تیم دانشجویی مهندسی(سوگل سامانی و مهلا افسری)، دکتر محمد یزدانی و تیم دانشجویی زبان(خدیجه اندیشه و فاطمه حسینی پیروز) و دکتر محسنی ثانی و تیم دانشجویی حقوق(فائزه یوسفی و فاطمه سقلاطون) برگزار شد.

نعمت الله فیروزیْ مدیرگروه علوم انسانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به عنوان مدیر و مجری این مناظره توضیحاتی را در خصوص سوالات و نحوه پاسخگویی ارائه کرد که به هر نفر از اساتید و دانشجویان ۳ دقیقه برای دو سوال اول و ۴ دقیقه برای سوال آخر وقت داده شد.

ابراهیم دانشی فر به عنوان عضو تیم اول اظهارکرد: چالش ها و موارد مختلفی در پیش روی اساتید در خصوص نگرش وحل مسائل کشوری وجود دارد اما به عقیده من مهم ترین موضوع این است که نگاه به اساتید در حل یک مسئله درست نیست چرا که یک چالش مثلا ۲۰ ساله را توقع دارند در یک هفته حل کنیم و این انتظاری بزرگ است. استاد نمی‌تواند برای یک ترم یا یک دانشجو راه حل ارائه دهد و باید کارها و راه حل ها برای حل مشکلات جامعه بلند مدت و مستمر باشد تا از اثر گذاری برخوردار شود.

دانشجویان نیز درباره این موضوع نظراتی را ایراد کردند، از جمله اینکه نقش مناسبی در جامعه برای اساتید در نظر گرفته نشده است و نگاه جامعه به اساتید دانشگاه، علمی و پژوهشی است و این فرهنگ باعث شده استاد نتواند وارد مسائل سیاسی و اجتماعی شود. دیگر اینکه درگیری های زیاد اساتید مانع ورود آن ها به این مسائل می‌شود.

دانشجوی دیگری مطرح کرد: شاید بعضی از اساتید در بعضی از دانشگاه ها صرفا به دلیل مدرک تحصیلی پذیرفته شدند و صلاحیت لازم را نداشته باشند و این دلیل عدم ورودشان به مسائل اجتماعی باشد که برای حل این مشکل باید گزینش صحیح تری صورت گیرد. همچنین بر اساس پژوهشی در سال ۹۶، حدود ۷۴۰ نفر از اساتید ه‌یئت علمی دانشگاه ها مهاجرت کرده اند که باید به مسائل اقتصادی و اجتماعی آن ها توجه شود تا مانع از مهاجرتشان شود.

محمد یزدانی نیز به عنوان عضو یکی از تیم های چهارگانه این مناظره بیان کرد: مسئولین ما همان خروجی های دانشگاهی و حوزوی هستند و از جای سومی نیامدند پس اساتید نقش مهمی در سرنوشت کشور دارند چراکه مسئولان بعدی نیز با آن ها صحبت کردند. اگر استادی صحبتی با دانشجویان انجام دهد قطعا بر دل آن ها مینشیند و اثر گذار است.

محسنی ثانی، یکی دیگر از اعضای تیم های مناظره نیز در خصوص نقش اساتید در حل مسائل جامعه تصریح کرد: دولت ها می‌توانند در نگرش جامعه تأثیر گذار باشند. اگر قرار باشد در جامعه نقشی برای اساتید در نظر گرفته شود، باید یک ساختار حاکمیتی برای آن تعیین شود تا نگاه های موثر تری در این حوزه داشته باشیم، در غیر اینصورت هیچ زمان نمیتوان اثر گذاری کامل را از اساتید بخواهیم.

وی در خصوص سوال دوم نیز اضافه کرد: در خصوص بحث دانشجویان می‌توانیم در نحوه نگرش آن ها در دهه ها مختلف انقلاب تقسیم بندی داشته باشیم. از دلایل این تغییر نگاه میتوان به فضای فکری ایجاد شده برای دانشجویان اشاره کرد که آنها را از فضای سیاسی گریز داده و این موضوع دغدغه رهبر انقلاب نیز هست که موجب شده تاکید زیادی در گام دوم انقلاب بر آن داشته باشند. همچنین جدا شدن دانشجویان از اساتید انقلابی باعث کاهش آگاهی آنها و نهایتا عدم مطالبه گری شود.

یزدانی فر نیز افزود: به عقیده من چارچوب های دانشگاهی مشکل دار شده و مطالبه گری علاوه بر دانشجویان در استاتید نیز کم رنگ تر شده است. درست است که اساتید کیفیت دروس را حفظ می‌کنند، اما بیشتر کمیت مطرح است و بر اساس سر فصل که وزارت علوم تعیین کرده صرفا پیش میروند و به مسایل دیگر توجه نمی‌شود. چرا به جای ترتبیت انسان، مدیریت کلاس اهمیت دارد. وقتی که چنین است دانشجو اندیشه ورز نمیشود و سر کلاس نیز به استاد انتقاد نمی‌کند و در جامعه نیز مطالبه گری را فراموش خواهد کرد.

پس از آن ابراهیم دانشی فر گفت: همان انتظارات گاها بیجایی که از اساتید داشتیم نیز در مورد دانشجو ها نیز صدق میکند. از دانشجو میخواهیم به خوبی درس بخواند و مطالب علمی را بیاموزد و کار عملی انجام دهد و در کنار اینها به مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ورود کند و مطالبه گر باشد. ما باید از دانشجو بخواهیم و این فرصت را به او بدهیم تا در تشکل های دانشجویی بیاید و حرف تازه ای را بزند یا تشکلی را ایجاد کند تا بتواند حتی در انتخابات بعدی موثر باشد.

در ادامه نیز فیروزی در خصوص سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برخی اوقات رای ندادن میتواند مصداق گناه کبیره باشد، بیان کرد: دروغ و تهمت گناهان کبیره هستند که اگر علیه فرد مومن گفته شود، باعث تضعیف او خواهد شد. برای یک نظام اسلامی نیز کاری که باعث تضعیف جوامع اسلامی شود، مناسب نیست و مصداق همین امر است.

محمد یزدانی در ادامه بحث، بیان کرد: در هر صورت حضور حداکثری در انتخابات میتواند مسیر آینده ما را روشن تر کند. شهید حاج قاسم سلیمانی در بخشی از وصیت نامه شأن میگویند امروز قرار گاه حسین بن علی، ایران است و اگر ایشان زنده بود، آیا نمی‌گفت در انتخابات شرکت کنید؟

دانشی فر نیز در پایان اظهار کرد: ما باید سیاست زدگی را از دانشگاه بیرون کنیم و دانشگاه ها به صورت دموکراتیک اداره شوند. این عدم مطالبه گری ما دانشگاهیان بوده که باعث شده وضع موجود پیش بیاید. باید در هر صورت در انتخابات شرکت کنیم و سرنوشتی را رقم بزنیم و بعد از نیز حقوق خود را مطالبه کنیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها