آیت الله سعیدی گفت: آنچه در این مقطع باید بیشتر مورد توجه همگان قرارگیرد این است که به واسطه روحیه حماسی و ظلم ستیزانه ای که حضرت داشتند و به همین علت هم هجرت کردند، سرزمین قم و مردمان آنرا در همه دوران ها محور قیام ها و خیزش های دینی علیه ظلم و ستم قرار دادند.

قم با هجرت حضرت معصومه(س) محور قیام های دینی شد/تفاوت زمان مانع الگو برداری از زندگی حضرت معصومه(س) نیست

آیت الله سید محمد سعیدی به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت معصومه(س) درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، عنوان کرد: هجرت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم  به علت آثار و برکات فراوانی که داشت مبداء تاریخ قرار گرفته است. هجرت پرمعنا و سرنوشت ساز حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام با الگو گیری از آن هجرت بزرگ در تاریخ اسلام و تشیع و به ویژه سرزمین مقدس قم نقش مهم و تأثیر گذار داشته است.

تولیت حرم حضرت معصومه علیهاالسلام یادآور شد: هجرت آن بزرگوار که برای دفاع از امام زمان خودشان یعنی حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام صورت گرفت منشأ تحولات فراوان شد. آگاهی بخشی و بصیرت افزایی و توسعه فرهنگی واجتماعی و سیاسی این سرزمین و پایگاه علمی و دینی شدن آن و زمینه شدن برای  هجرت صدها دانشور دین باور از سراسر ایران و کشورهای دیگر به قم و تشکیل مدرسه آموزش قرآن و احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام از دیگر برکات وجودی این بانوی عظیم الشأن است.

وی با اشاره به این نکته که بدون تردید شکل گیری بزرگترین حوزه علمیه و تربیت هزاران عالم، فقیه، متکلم، مفسر، حکیم، عارف و ... ازآثار وجودی این بانوی نمونه اسلام است، افزود: آنچه در این مقطع باید بیشتر مورد توجه همگان قرارگیرد این است که به واسطه روحیه حماسی و ظلم ستیزانه ای که حضرت داشتند و به همین علت هم هجرت کردند این سرزمین را و مردمان آنرا در همه دوران ها محور قیام ها و خیزش های دینی بر علیه ظلم و ستم قرار دادند.

آیت الله سعیدی عنوان داشت: در عصر حاضر همه ما دیدیم قم و مضجع شریف کریمه اهل بیت علیهم السلام خاستگاه قیام الهی به رهبری بزرگ تربیت یافته مکتب ولایت و امامت حضرت امام خمینی (ره) بر ضد ستمگران زمان و رژیم ستم شاهی شد. این انقلاب عظیم و نظام اسلامی نقطه امید مستضعفان و پناه مظلومان عالم شده است و بحمدالله امروز به رهبری خلف صالح خمینی کبیر یعنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دامت برکاته راه تعالی و ترقی را بیشتر از گذشته طی و وارد گام دوم خود شده است.

وی درخصوص ویژگی های حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام بیان کرد: ایشان سال 173 قمری در مدینه الرسول(ص) دیده به جهان گشود. امام صادق علیه السلام سال ها قبل تولد او را بشارت داده بود. این بانوی بزرگوار در خانه امامت و ولایت رشد یافت و از محضرامام کاظم علیه السلام و امام هشتم علیه السلام این مربیان الهی بهره برد. او در درس ایمان، ایثار، رشادت، شهامت، اخلاق و مجاهدت و هجرت در راه اسلام را به خوبی فراگرفت.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام دارای فضائل و مناقب فراوانی است و بهترین الگو برای دختران تمام اعصار و دوره های زمانی است، اظهار کرد: هر چند زمان و دوران حیات و زندگی حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام با دختران و زنان امروزی متفاوت هست، لکن تفاوت زمان مانع الگو برداری نیست.

وی ادامه داد: منظور از الگوبرداری این نیست که از امکانات امروز و عصر حاضر استفاده نشود بلکه به این معناست که زندگی یک معیارهایی دارد که باید آن معیارها رعایت شود. معیار و میزان هایی مانند عبادت پروردگار، حق گویی و حق جویی، رفتارعادلانه، زیست عفیفانه، عفت کلام، تبعیت از امام و ولایت مداری و... توجه به شخصیت و جایگاه بلند زن در اندیشه توحیدی و اهمیت و عظمت مادر بودن در تفکر ناب اسلامی، اینها مواردی است که ما باید از اولیاء الهی و تربیت یافتگان مکتب حیات بخش اسلام بیاموزیم.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: زندگی نه خیلی طولانی ولی پربرکت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام این درس ها را به ما می دهد. دختران و زنان جامعه اسلامی هر چند در زمانی غیر از زمان آن حضرت زندگی می کنند ولی در اصول ثابت زندگی از آن بانوی نمونه می توانند الگوبرداری کنند. برخی از افراد مغرض با مغالطه و تفسیرهای غلط اینگونه وانمود می کنند که الگوبرداری از ائمه اطهار و خاندان آنها یعنی برگشت به دوران گذشته و ارتجاع، در حالی که ما می گوئیم الگوبرداری از اولیاء الهی و زنان ومردان نمونه و سرآمد یعنی برگشت به افکار بلند الهی و توحیدی که حق محوری و رعایت حق، احترام به حقوق دیگران و حفظ شأن و منزلت والای انسانی...از دستورهای مهم آنست.

آیت الله سعیدی، حق محوری، حق گویی، مبارزه با ظلم، رفتارعادلانه و منصفانه، عفت و پاکدامنی، بندگی خدا، ایثار، محبت به دیگرمخلوقات، حفظ حریم افراد و اشخاص، حفظ گوهر ایمان و... را عناوینی دانست که اختصاص به زمان مشخصی ندارند و تصریح کرد: هر کدام از این موارد اکسیر احمری است که همه انسان ها در تمام ادوار در پی آنند و زندگی سراسر نور حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به عنوان مریم آل طاها در این خصوص الگوی دختران و زنان بلکه مردان جامعه اسلامی می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها