استاندار خراسان رضوی گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو برای برگزاری انتخابات در استان داریم و تلاش ما این است که برای سلامت رأی‌دهندگان و برگزارکنندگان طبق مرّ قانون عمل کنیم و نظارت کاملی را در انتخابات داشته باشیم.

حضور ۱۰۰ هزار نیرو برای برگزاری انتخابات در خراسان رضوی/ نتایج انتخابات شوراها صبح شنبه اعلام می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق معتمدیان  در نشست خبری با موضوع انتخابات، اظهار کرد: بناست در چند روز آینده یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای سیاسی کشور یعنی انتخابات را داشته باشیم که امیدواریم با حضور حداکثری مردم متدین خراسان رضوی این مهم صورت بگیرد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه امیدواریم با کمک شما اصحاب رسانه انتخابات پرشوری برگزار کنیم، بیان کرد: ارکان چهارگانه‌ای در خصوص انتخابات وجود دارد، امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت این چهار مؤلفه است که ما هم به عنوان برگزارکننده انتخابات برای هر چهار مؤلفه انتصاباتی را داشته‌ایم.

وی افزود: امنیت از ارکان مهم انتخابات است و اماکن مختلفی برای نیروهای امنیتی و انتظامی پیش‌بینی شده تا با تدوین راهکارهای مناسب برای آسیب‌ها و تهدیدات، نظارت کاملی برای انتخابات این استان مرزی داشته باشیم و تلاش کردیم از فراسوی مرزها سنگر امنیت خود را ایجاد کنیم.

معتمدیان تصریح کرد: سند جامع انتخابات به همراه مؤلفه‌های مختلف تنظیم شده و در شورای تأمین تصویب شده است، این سند مورد بررسی قرار گرفته و اجماعی میان دستگاه‌های امنیتی در خصوص این سند صورت گرفته، بنابراین نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

انتخابات را امن برگزار می‌کنیم

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۹ هزار نیروی امنیتی مسئولیت برگزاری انتخابات را در استان برعهده دارند، بیان کرد: ضرایب امنیتی در موقعیت‌های پرخطر استان افزایش یافته است و انتخابات را در شرایط امن برگزار می‌کنیم؛ در شرایط سخت اقتصادی هستیم، فشار زیادی بر مردم آمده است و مردم مطالباتی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: کمیته رصد برای پیدا کردن مشکلات در استان و مطالبات مردم قبل از انتخابات پیش‌بینی شده است که اجازه ندهیم انباشت مسائل اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل شود و دستگاه‌ها را وادار به پاسخگویی کنیم.

معتمدیان اضافه کرد: به عنوان دولت در زمینه مشارکت حداکثری وظیفه داریم ورود کنیم و با احزاب و دولت هماهنگی لازم انجام شده و نقش رسانه‌ها هم در زمینه این مهم حائز اهمیت است.

استاندار خراسان رضوی در خصوص آمار استان در مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ دوره قبل، اعلام کرد: میانگین ۶۶/۹۶ درصد در ۱۲ دوره ریاست جمهوری در کشور و ۷۷/۷۵ درصد در خراسان رضوی مشارکت داشتند، کمترین مشارکت استان در سال ۶۸ با درصد ۵۷/۶۰ و بیشترین در سال ۷۶ با ۸۲/۳۵ درصد بوده است، در دوره آخر هم ۷۷/۴۹ درصد مردم استان در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا میانگین کشوری ۶۶/۲۳ درصد بوده که در استان ۶۶/۱۸ درصد بوده است؛ کمترین مشارکت در سال ۸۱ با ۵۴/۶۸ درصد و بیشترین مشارکت در سال ۹۶ با ۷۳/۲۶ درصد بوده است.

معتمدیان در خصوص  پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: میزان مشارکت مردم در کشور ۵۵/۵۶ درصد است اما در خراسان ۶۲/۷۶ درصد بوده است، کمترین مشارکت در دوره دوم با ۴۶ درصد و بیشترین مشارکت در سال ۸۱ با ۸۰ درصد بوده است، آخرین دوره هم مردم خراسان رضوی ۶۳ درصد در انتخابات مجلس خبرگان مشارکت داشته‌اند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این نشان‌دهنده این است که مردم استان در انتخابات پررنگ ظاهر شدند و امیدواریم این دوره هم شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم، خاطرنشان کرد: موضوع دوم بحث سلامت انتخابات بوده و سازوکاری هم برای این موضوع در نظر گرفته شده است؛ ما حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو برای برگزاری انتخابات در استان داریم و تلاش ما این است که برای سلامت رأی‌دهندگان و برگزارکنندگان طبق مرّ قانون عمل کنیم و نظارت کاملی را در انتخابات داشته باشیم.

اجازه نمی‌دهیم تخلفی در انتخابات صورت بگیرد

وی متذکر شد: با فرآیندهای چند لایه اجازه نمی‌دهیم تخلفی در انتخابات صورت بگیرد، یکی از عوامل مهم این موضوع هم آموزش است که یک آموزش چهارگانه را در استان برای معاونان فرماندار شروع کرده‌ایم و یک دوره هم برای شعب اخذ رأی و دوره دیگر برای مردم برگزار شده است.

معتمدیان با اشاره به اینکه از نظر مدیریتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، برگزاری الکترونیک انتخابات شورای شهر دارای اهمیت است، چرا که خطای انسانی را کم می‌کند و می‌تواند الگو باشد، عنوان کرد: در ۸۷ شهر انتخابات شورای اسلامی شهر را برگزار می‌کنیم، ۳ هزار و ۲۴۴ نفر در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند که ۸۷ درصد مرد و ۱۳ درصد زن بوده‌اند، از این تعداد ۳۸۰ نفر توسط هیأت اجرایی رد صلاحیت شدند و ۲۳۰ نفر توسط هیأت نظارت رد صلاحیت شدند، در آخرین مرحله ۵۰ نفر مجدد تایید صلاحیت شدند و ۳۳۰ نفر از رقابت انصراف دادند که در مجموع ۲ هزار و ۵۳۰ نفر بناست با یکدیگر برای ۶۵ کرسی شورای اسلامی شهر به رقابت بپردازند.

استاندار خراسان رضوی در خصوص انتخابات شورای اسلامی روستا، بیان کرد: ۱۶ هزار و ۵۹۶ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد در مرحله اول ۵ درصد رد و در مرحله دوم باز هم ۵ درصد ردصلاحیت شدند و ۲۵۳ نفر از رقابت ها انصراف دادند که در مجموع ۱۵ هزار و ۳۲۰ نفر برای ۸ هزار و ۲۷۲ کرسی شورای اسلامی روستا به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: سومین انتخابات در خراسان رضوی، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان است که در این استان از میان ۱۲ ثبت نام کننده رقابت میان ۳ فرد تأیید شده صورت می‌گیرد.

معتمدیان تشریح کرد: مصوبه‌ای در خصوص کرونا برای انتخابات و تبلیغات کاندیداها مصوب شده است و به دلیل اینکه شاهد ازدحام جمعیت نباشیم شعب را بیش از هزار شعبه(۳۰ درصد) افزایش دادیم که کار بسیار پیچیده‌ای است، ناظران بهداشتی را در شعبات اخذ رأی هم داریم که مشکلی در این زمینه پیش نیاید، تلاش کردیم بیشتر شعبات را در فضای باز ایجاد کنیم و تعدادی که در فضای بسته است طبق مقررات فعالیت می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در فرایند تبلیغات هم دستورالعملی به دستور ستاد ملی کرونا رسید، تاکید کرد: که مهم‌ترین مورد آن، این است که مناظرات، همایش‌ها و هرگونه مراسم در فضای باز و با ۳۰ درصد ظرفیت باید صورت بگیرد و تاکنون گزارش تخلفی نداشته‌ایم.

وی اعلام کرد: واجدان شرایط در خراسان رضوی ۴ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۷۹۱ نفر یعنی ۸ درصد واجدان شرایط در کشور هستند، از این تعداد ۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۱۳ نفر مرد و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار و ۹۷۸ نفر زن هستند  بعد از تهران بیشترین رأی اولی و واجدان شرایط را در کشور دارا هستیم.

نتایج انتخابات شوراها صبح شنبه اعلام می‌شود

در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سؤالی در بحث نظرسنجی‌های مشارکت مردم، بیان کرد: دستگاه‌های مختلف این امر را انجام می‌دهند، به نسبت برآوردی که در کشور داریم  وضعیت کشور ما در مشارکت خوب است، ۴۴ درصد در مشهد و ۵۰ درصد در استان مشارکت می‌کنند، امیدواریم بیش از ۵۰ درصد از استان مشارکت کنند.

محمدعلی نبی‌پور افزود: در صحن جامع امام رضا(ع) و باقی صحن‌ها مانند قدیم صندوق‌هایی وجود دارد و اگر با ازدحام روبه‌رو شویم صندوق‌های سیار را به آنجا اعزام می‌کنیم، صندوق‌های رأی در حرم ۴ برابر شده و به ۱۲ صندوق رسیده است.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های احراز هویت به صورت آنلاین این کار را انجام می‌دهند و در فرمانداری کاملا مشخص می‌شود در کدام شعبه چه مقدار تعرفه استفاده شده و این از مزایای الکترونیکی شدن انتخابات است، هیچ تعرفه‌ای در شعبه‌ای به کمترین میزان نمی‌رسد، برای احراز هویت کدملی و شناسنامه فرد لازم است، نتایج انتخابات شورای شهر مشهد را صبح روز شنبه اعلام می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در شعب سیار هم اشکال کمبود تعرفه وجود ندارد و با همین دستگاه احراز هویت کار می‌کند، متذکر شد: شعب سیار البته در مناطق دور افتاده می‌روند و حالت پشتیبان دارند، هیچگاه در تعرفه‌های صندوق‌های سیار به مشکل بر نمی‌خوریم.

پیش‌بینی ۱۹ میلیون تعرفه انتخابات برای خراسان رضوی

نبی‌پور گفت: ۱۹ میلیون تعرفه را در استان پیش‌بینی و وارد استان کردیم، اگر ۱۰۰ درصد مشارکت هم صورت بگیرد باز هم ما تعرفه بیشتری داریم.

وی در خصوص خرید رأی برخی کاندیداها تصریح کرد: برای اخذ رأی در روستاها باید رأی‌دهندگان حداقل یک سال در محل سکونت داشته باشند، ادعا نمی‌کنیم جلوی تمام خرید آرا را می‌توانیم بگیریم، اما این اتفاق کم میفتد و تمهیدات لازم انجام شده تا جلوی آرا اتوبوسی را بگیریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: رنگ‌بندی امنیتی برای مناطق به معنای امکان تهدید بیشتر در آن مناطق است نه اینکه آنجا امنیت کمتری وجود دارد، در هیچ یک از شهرستان‌ها مشکل امنیتی نداریم اما برای بعضی دغدغه بیشتری داریم.

نبی‌پور افزود: تا به حال برای کاندیداها هیچ تخلفی گزارش نشده البته شاید به این دلیل است که آن شور انتخاباتی در شهر وجود ندارد، هیچ کاندیدایی هنوز به ما درخواست حضور در تجمعات را نداده که ما مخالفت کنیم، تجمعات باید در یک مکان محصور باشد و اگر برای مثال در پارک تجمعی صورت بگیرد با هماهنگی ما نبوده است.

وی در خصوص اعتراض ستاد مهرعلیزاده به شهرداری برای اختصاص بیلبوردهای شهری به ستاد انتخاباتی آیت الله رئیسی بیان کرد: در بیلبوردهای شهری شهرداری برای افزایش مشارکت از واژه مرد میدان(شعار آیت الله رئیسی) استفاده شده بود که بیشتر آن بنرها پس از اعتراض جمع‌آوری شدند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: برای مناطق صعب العبور قانونگذار اجازه داده است شعب سیار استفاده شود اما این به معنای این نیست که با بالگرد رأی مردم را بگیریم، در کلات هم که بدترین شهرستان ما از نظر مسیر است با تراکتور رفتند و در دوره پیش رأی افراد گرفته شد.

نبی‌پور با تاکید بر اینکه ۹۳/۵ درصد تحت پوشش الکترونیک احراز هویت هستند، متذکر شد: آن درصدی هم که به دلیل نبود اینترنت تحت پوشش قرار نگرفتند به صورت آفلاین فعالیت می‌کنند.

خطری از نظر سلامت، رأی‌دهندگان را تهدید نمی‌کند

استاندار خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۱ شهر ما در وضعیت نارنجی و ۲۲ شهرستان ما در وضعیت زرد هستند و وضعیت قرمزی در استان نداریم؛ شعب اخذ رأی به یک هزار شعبه افزایش پیدا کرده است و عوامل اجرایی همه تست می‌دهند، ساعات رأی‌گیری افزایش پیدا کرده، حضور ناظران بهداشتی در محل اخذ رأی پیش‌بینی شدند و اپلیکیشنی طراحی شده تا مردم چک کنند ببینند کدام شعبه خلوت‌تر است و حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها