نشست گروه ۷ امسال در حالی شروع شده است که گروه‌های مختلف معترض به رویکرد کشورهای صنعتی در جهان علیه آن برنامه‌های هنری متفاوتی اجرا کردند.

دورهمی واکسن دزدها

در یکی از این اعتراضات، معترضان که سرهای عروسکی رهبران جی ۷ را پوشیده بودند به‌طور نمادین دعوای این کشورها بر سر واکسن را نمایش دادند. دعوایی که به دزدی این کشورها در زمینه واکسن هم رسید. بخشی دیگر از اعتراضات توسط گروه‌های حامی فلسطین و در اعتراض به استانداردهای دوگانه کشورهای صنعتی در قبال اسرائیل بود. این در حالی است که یک دستور کار جدی نشست هم مقابله با نفوذ فزاینده چین بود. پس از آنکه اواخر هفته گذشته روس‌ها از بی‌میلی خود برای بهبود روابط با آمریکا آن هم پیش از دیدار رئیسان جمهور دو کشور سخن گفتند، روز گذشته سخنگوی سفارت چین در لندن در واکنش به طرح ۴۰ تریلیون دلاری گروه ۷ برای مقابله با چین تأکید کرد: خیلی وقت است دوره‌ای که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشورهای جهان دیکته می‌شد، گذشته است. به گزارش فارس، این دیپلمات چینی ضمن انتقاد از نشست کورنوال تأکید کرد: کل قالب این نشست منسوخ و تاریخ مصرف گذشته است. این واکنش پس از آن بود که سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به گروه ۷ تلاش کردند از طریق یک طرح سرمایه‌گذاری ۴۰‌تریلیون دلاری در کشورهای در حال توسعه با قدرت رو به رشد چین در جهان مقابله کنند. در روز دوم این نشست سه‌روزه بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشورهای در حال توسعه با نفوذ و قدرت روبه رشد امنیتی و اقتصادی چین مقابله کنند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز از کشورهای گروه ۷ خواسته است یک رویکرد یکپارچه و متحد را برای مقابله با چین طراحی کنند. سران گروه ۷ که در منطقه کورنوال در جنوب غربی انگلیس با یکدیگر در حال دیدار هستند، امیدوارند طرح آن‌ها موسوم به «ساخت یک جهان بهتر» (B۳W) با هزینه‌ای افزون بر ۴۰‌تریلیون دلار، جایگزین بهتری برای طرح کمربند و جاده چین باشد. آن‌ها با آنکه مدعی شده‌اند این طرح تا سال ۲۰۳۵ محقق می‌شود، اما منابع مالی آن را مشخص نکرده‌اند. در همین حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این خصوص تأکید کرده است گروه ۷ هنوز در موقعیتی برای آزادسازی چنین بودجه‌ای به منظور مقابله با قدرت چین نیست.

گفتنی است پیش از این گزارش شده بود رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن به مدت سه روز در کورنوال نشست گروه ۷ را برگزار می‌کنند و این نخستین نشست این گروه از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان است

برچسب‌ها