«سفرهای استانی» از چه‌زمانی در ایران کلید خورد؟ کدام صاحب‌مقام ایرانی برای نخستین‌بار به نقاط دور و نزدیک کشور سفر کرد؟ آیت‌الله خامنه‌ای این رسم بدیع را برای نخستین‌بار در تاریخ ایران بنیان نهادند و برای این کار «دلیل» داشتند.

«سفرهای استانی» با عکس‌های سیاه و سفید!

به گزارش قدس آنلاین، دلیل آیت‌الله خامنه‌ای برای سفرهای استانی به سراسر ایران در زمان ریاست جمهوری چه بود و چرا این کار را بعدها در دوره رهبری‌شان نیز ادامه دادند؛ «من تصمیم دارم که به قصد تماس مستقیم و نزدیک با مردم، سلسله مسافرت‌هایی را در سرتاسر کشور شروع کنم. قصد ابتدایی من این است و دلم می‌خواهد بروم؛ چون من همیشه مسافرت می‌کردم، با مردم ارتباط نزدیک داشتم و خیلی از مسایل مردم را که نمی‌شود از راه دور و نامه و گزارش و پیغام و عیون و امثال آن مطلع شد، آدم می‌تواند در یک نگاه چیزهایی را بفهمد و مطلع بشود.» و این گونه شد که ایشان در دهه ۶۰ در مقام ریاست جمهوری رسم سفرهای استانی را در ایران بنیان نهادند و به سراسر کشور رفتند و شاید خیلی‌ها ندانند در مقام رهبری نیز اطلاع از مسائل مردم را ترک نکردند؛ سال ۶۹ رفتند به ایلام و سال ۷۰ به لرستان و بوشهر و قم و سال ۷۱ به چهارمحال و بختیاری و سال ۷۲ به نوشهر و آذربایجان شرقی و بعدها به ۱۹ استان دیگر از کرمان تا همدان و از آذربایجان غربی تا سیستان و بلوچستان و البته به شهرهای دورتر ایران هم سفر کردند از بندرعباس تا چالوس.

توصیه ایشان به مسئولان نیز از سفر استانی و دیدار با مردم فراتر می‌رود: «رفتارتان باید مردمی، عادلانه و متواضعانه باشد. آقایان! با مردم گرم بگیرید؛ در مقابل مردم تواضع کنید، به میان مردم بروید، در موارد مقتضی به خانه‌های مردم سر بزنید».

منبع: فارس

برچسب‌ها