۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 757352

قدیمی‌ترین صفحه قرآن کریم مربوط به قرن دوم هجری قمری در نمایشگاه کتابت و خوشنویسی ریاض به نمایش گذاشته خواهد شد.

قدیمی‌ترین صفحه قرآن در نمایشگاه ریاض

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سیدتی نوشت:

وزارت فرهنگ عربستان سعودی نمایشگاهی را با موضوع تاریخ خط عربی و فنون کتابت از زمان طلوع تمدن عربی تا امروز با عنوان «سفر به دنیای کتابت و خوشنویسی» در موزه ملی ریاض برگزار خواهد کرد که با توجه به بخش های مختلف آن و محصواتی که قرار است در این نمایشگاه برای علاقه مندان رو نمایی شود می تواند یک محفل فرهنگی پر بار باشد.

در این نمایشگاه که از ۲۶ ژوئن تا ۲۱ آگوست ۲۰۲۱ (۵ تیر تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۰) برگزار می‌شود، مسیر تکامل خط عربی و اساتید بزرگ این خط در طول تاریخ تمدن عرب در شبه جزیره عربستان از ۱۷۰۰ سال پیش تا کنون به همراه مراحل توسعه خطوط نقش بسته بر قطعه سنگ‌ها و تابلوهای خطی و اجسام در تمام نقاط جهان اسلام به نمایش گذاشته خواهد شد.

در این نمایشگاه اپلیکیشن‌های جدید درباره خوشنویسی عربی در مد و طراحی و هوش مصنوعی ارائه می‌شود. همچنین مجموعه‌ای منتخب از قرآن‌های چاپی از جمله مصحف آبی و مصحف مدینه به اضافه یک نسخه خطی طراحی شده با هوش مصنوعی نیز ارائه می‌شود. در بخش دیگری از این نمایشگاه نیز آثار برجسته خوشنویسی اساتید این هنر از عربستان و سایر نقاط جهان به نمایش گذاشته خواهد شد. اما مهم‌ترین بخش نمایشگاه ریاض جایی است که یکی از قدیمی‌ترین صفحات قرآن کریم که به قرن دوم هجری قمری (هشتم میلادی) باز می‌گردد، در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

به هر روی مسئولان عربستانی در تلاش هستند تا با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و رونمایی از نسخ قدیمی علاوه بر نشان دادن فرهنگ و تمدن نوین اسلامی، مردم را به خواندن کتب مختلف از جمله کلام مقدس آسمانی ترغیب کنند.

برچسب‌ها