مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: مزار خواجه عبدالرزاق در روستای گاه شهرستان چناران به شماره ۳۳۳۷۶ در فهرست آثار واجد ارزش ملی به ثبت رسید.

مزار خواجه عبدالرزاق چناران به ثبت ملی رسید

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر  اظهار داشت: مزار عبدالرزاق در بخش مرکزی چناران، دهستان بقمچ، بر روی تپه ای در شمال شرق، مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه قرار دارد.

وی ادامه داد: این بنا شامل یک فضای مربع شکل معروف به مزار عبدالرزاق و یک نمازخانه کوچک در سمت شرق آن است که بنا به گفته اهالی احتمالا این آرامگاه  متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است.

وی افزود : از پیشینه تاریخی این اثر تاریخی سند مکتوبی در دست نیست ولی با توجه به سبک معماری آن و برخورداری از فرم ساده، مصالح بومی، کتیبه های خط کوفی تزئینی آن، قدمت اثر به قرون اولیه اسلامی و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی در خصوص مشخصات این اثر اظهار کرد: آرامگاه عبدالرزاق بنایی با مصالح سنگ و ملات گل و ابعاد خارجی آن ۶ در ۷.۳ متر مربع است. ضخامت جرزهای آن یک متر است و سقف آن تاقی است که با همان سنگ و ملات گل ساخته شده است.

محمود طغرایی افزود: ورودی ینا در ضلع جنوب غربی و رو به بافت روستا و رودخانه است، ارتفاع بلندترین قسمت تاق آن حدود ۵ متر است.

وی اظهار کرد: این آرامگاه به واسطه فرم منحصر به فرد و قدمت زیادی که دارد، یکی از بناهای ارزشمند و قابل توجه استان است.

طغرایی یادآور شد: هر چند در سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ اقدامات استحکام بخشی و مرمتی مفیدی بر روی این بنا انجام شده است ولی ضرورت دارد هم اکنون، که اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، برنامه‌های تکمیلی مرمت آن تدوین و اجرا شود.

تاکنون بیش از هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها