سخنران حرم مطهری رضوی گفت: آشتی و سازش بین مردم از جمله مصادیق «اصلاح ذات البین» و گره‌گشایی از کار مردم است.

آشتی دادن بین مومنان از مصادیق گره گشایی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی با اشاره به شعار دهه کرامت امسال به نام «گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)» بیان کرد: مساله گره‌گشایی از کار مردم و کمک به نیازمندان از جمله مواردی است که در قرآن کریم و همچنین روایات معصومین(ع) تاکید بسیاری بر آن شده است.

وی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره «عَادَتُکُمُ الْإِحْسَان...» بیان کرد: سیره زندگی اهل بیت(ع) نیز مبتنی بر گره‌گشایی از کار مردم و رفع نیازهای آنها بوده است.  

این کارشناس دینی افزود: برخی گمان می‌کنند برای گره‌گشایی از کار مردم باید ثروت و یا امکانات فراوانی داشت در صورتی که اینطور نیست. گاهی انسان می‌تواند با انجام یک کار کوچک مثلا صلح و سازش بین دو نفر، از کار آنها گره‌گشایی کند.

وی ابراز کرد: آشتی دادن بین مومنین و به ویژه بین زن و شوهرهایی که زندگی آنها در خطر است، نیاز به هزینه ندارد ولی از مصادیق گره‌گشایی از کار مردم است که اجر و پاداش بسیاری هم دارد.

حجت الاسلام رفیعی تامین نیازهای اولیه برای مستمندان، ارائه خدمات عمومی از قبیل ساختن جاده برای سهولت تردد مردم و برداشتن موانع هرچند به اندازه برداشتن خار و یا سنگی از سر راه مردم را از دیگر مصادیق گره‌گشایی عنوان کرد.

خطیب حرم مطهر رضوی یکی دیگر از انواع گره‌گشایی و یا «اِصلاحُ ذاتِ البَین» را دفاع و صیانت از آبروی دیگران معرفی و بیان کرد: طبق روایات اسلامی، حرمت آبروی مومن از پرده کعبه بالاتر است. کسی که از آبروی مومن دفاع کند نیز به نوعی گره گشایی از کار مردم انجام داده است.  

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: در قرآن کریم سفارش شده در انجام کارهای نیک به یکدیگر کمک کنیم البته این همکاری بسته به وسعت مال و توانایی‌های انسان فرق می کند. ممکن است یک نفر آنقدر وسعت مال داشته باشد که بتواند یک بیمارستان تاسیس کند و یک نفر هم فقط توانایی این را داشته باشد که یک جرعه آب به دست تشنه لبی بدهد، گاهی همین کمک‌های کوچک انسان را بهشتی می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها