مدیرعامل شرکت داروسازی سها جمعیت هلال احمر گفت: دارو باید به صورت رایگان در اختیار اقشار محروم قرار گیرد.

عطار: اقشار محروم باید دارو را رایگان دریافت کنند/ساخت مَُسکنی ۱۰ برابر قوی‌تر از داروهای فعلی

به گزارش قدس آنلاین حسین عطار مدیرعامل شرکت داروسازی سها جمعیت هلال احمر در حاشیه بازدید خبرنگاران از فرآیند فعالیت این شرکت اظهار کرد: این مجموعه زیر نظر جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند و با توجه به اینکه یکی از شعارهای جمعیت هلال احمر سلامتی برای همه انسانهاست  بر همین اساس یکی از محورهای سلامتی موضوع داروست و به همین جهت هلال احمر به این مسئله ورود داشته تا بتواند سهمی از سلامت جامعه را داشته باشد.

وی تصریح کرد: ورود سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر به واکسن کرونا و وارد کردن آن از سایر کشورها اقدام مناسبی در این حوزه محسوب می‌شود. این شرکت دو سایت تحت عنوان چهار باغ و شهید فقیهی دارد که در خط چهارباغ 3 خط تولیدی جامدات اعم از قرص و کپسول تولید می‌شود و خط مایعات نیز در سایت شهید فقیهی فعال است.

عطار با اشاره به وضعیت دارو در کشور اظهار کرد: کل ارزش ریالی دارو 380 هزار میلیارد ریال است که از این درصد 97 درصد از داروها در داخل و 3 درصد از آن از خارج وارد ایران می‌شود و در واقع 30 درصد از سهم ریالی دارو از خارج وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با استفاده از دانش و تجربه این 3 درصد را در داخل تولید کنیم گفت: در گذشته دلایل مختلفی برای ورود این 3 درصد وجود داشته است که از آن جمله می‌توان به عدم تکنولوژی‌های نوین اشاره کرد که این مسئله در حال حاضر با توجه به پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم نقش کمرنگی را دارد و بیشترین نقش در این بخش حوزه را می‌توان مسائل اقتصادی عنوان کرد به طوری که مطرح می‌شود ورود 3 درصد از داروها توجیه اقتصادی ندارد و بیان می‌شود قرار نیست همه موارد را خودمان تولید کنیم اما باید عنوان شود که دارو یک کالای استراتژیک محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها جمعیت هلال احمر ادامه داد: متأسفانه به دلیل تحریمهای ظالمانه ما با مشکلات جدی در بحث دارو روبه‌رو بوده‌ایم  که امیدواریم این مسائل هر چه زودتر برطرف شود و این در حالی است که ما ظرفیت ویژه‌ای را در بحث تولید دارو داریم. با توجه به اینکه در برخی از مواقع عنوان می‌شود مباحث اقتصادی در تولید دارو توجیه ندارد به همین دلیل نقش دولت‌ها در این بخش بسیار پررنگ است و می‌توانند مؤثر عمل کنند.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌هایی که انجام شده است یکی از علل کمبود دارو و افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه داروها با اختصاص ارز نیمایی است همچنین دستمزدها در این بخش 40 تا 50 درصد افزایش یافته که به این موارد باید افزایش انرژی را نیز اضافه کرد.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بیمه‌ها می‌تواند نقش مؤثری را در ارتباط با قرار دادن دارو در اختیار  بیمار ایفا کنند، گفت: ما نمی‌خواهیم قیمت داروها را افزایش دهیم که فشار مضاعف به مردم بیاورد اما در صنعت دارو باید به قیمت داروها رسیدگی شود، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم در این بخش می‌توان از بیمه‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه دارو باید به صورت رایگان در اختیار اقشار محروم قرار گیرد، گفت: شرکت داروسازی سها تا 200 میلیون قرص، 80 میلیون کپسول و 10 میلیون شربت را تولید می‌کند.

 مدیرعامل شرکت داروسازی سها جمعیت هلال احمر با بیان اینکه افراد تحصیل کرده و کارشناس در شرکت داروسازی هلال فعالیت دارند، گفت: 11 نفر از همکاریان ما تحصیلات دکتری دارند که 7 نفر خانم هستند و 25 نفر فوق‌لیسانس هستند و شرکت داروسازی سها نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و داروهای قلبی گوارشی و... را تولید می‌کند.

عطار با اشاره به اینکه داروهای ایرانی به مراتب از داروهای خارجی کیفیت بالاتری دارند گفت: این در حالی است که ما مطمئنیم فرایند داروهای ایرانی از چه طریقی انجام شده اما از داروهای خارجی بی‌اطلاع هستیم و به همین دلیل تاکید ویژه‌ای از استفاده از داروی ایرانی و کیفیت آن را داریم.

وی همچنین از رونمایی چندین داروی جدید خبر داد و گفت: بزودی داروی ضد انعقاد خوراکی و ضد درد و ارولوژی وارد بازار خواهند شد به طوری که داروی ضد درد 10 برابر از مسکن‌های فعلی قویتر است. همچنین تحقیقاتی نیز در ارتباط با برخی از داروهای گیاهی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها جمعیت هلال احمر همچنین به بودجه شرکت داروسازی سها اشاره کرد و گفت: در سال 99 بودجه این شرکت 130 میلیارد تومان بود که 97 درصد محقق شد و بودجه امسال 170 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها