وزیر خارجه روسیه با هشدار درباره احتمال رو به وخامت رفتن سریع وضعیت میدان افغانستان، گفت مسکو آماده است تا در صورت نیاز از سرزمین کشورهای متحد خود حفاظت کند.

 لاوروف: وضعیت افغانستان می‌تواند به‌سرعت وخیم شود

قدس آنلاین: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت افغانستان در پی پیشروی‌های میدانی طالبان هشدار داد.

لاوروف که به لائوس سفر کرده، با بیان اینکه وضعیت در افغانستان می‌تواند به سرعت رو به وخامت رود، هشدار داد که مسکو نیز آماده است از سرزمین کشورهای متحد خود در صورت نیاز محافظت کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره اظهار داشت، روسیه آماده است از پایگاه نظامی خود در تاجیکستان - به‌عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های خارجی خود - برای حفظ امنیت متحدان خود در منطقه استفاده کند.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه روسیه توضیح داد: «ما از نزدیک آنچه که در افغانستان رخ می‌دهد را زیر نظر داریم، وضعیتی که احتمال وخیم‌شدن سریع آن در پی خروج عجولانه نیروهای آمریکایی و ناتو وجود دارد».

لاوروف با بیان اینکه روسیه به الزامات نظامی خود در قبال متحدان این کشور از جمله قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان متعهد است، افزود: «آمریکا و ناتو نتوانستند به نتایج محسوس و باثبات کردن اوضاع در زمانی که دهه‌ها آنجا حضور داشتند، برسند».

به نوشته رویترز، وی همچنین افزود: «ما هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم، از جمله استفاده از پایگاه نظامی روسیه در مرز تاجیکستان با افغانستان، تا مانع هرگونه انگیزه تهاجمی علیه متحدان خود شویم».

روز دوشنبه نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به «امام‌علی رحمان» همتای تاجیکستانی خود وعده داده بود، مسکو به دوشنبه کمک خواهد کرد تا با عواقب خروج ناتو از افغانستان مقابله کند.

پیش از این، ماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان گفت، به‌دلیل نگرانی‌های موجود از وضعیت افغانستان، کنسولگری روسیه در شهر مزار شریف موقتاً فعالیت‌های خود را متوقف کرده است.  (جزئیات بیشتر)

طی هفته گذشته و افزایش موج حملات گروه طالبان در افغانستان، نیروهای افغان بارها به داخل مرزهای تاجیکستان عقب‌نشینی کرده‌اند. اواسط ماه آوریل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده و اعضای ناتو اعلام کردند که تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۰ شهریور ماه)  حدود ۱۰ هزار نظامی نیروهای ائتلاف را از افغانستان خارج می‌کنند.

خروج نظامیان خارجی از افغانستان با استقبال طالبان مواجه شده است، به طوری که اخیراً «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به خبر خروج نظامیان آمریکا از بگرام گفت: «طالبان از روند خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از بگرام حمایت و استقبال می‌کند».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها