عضو شورای عالی داروخانه‌های ایران گفت: مشکل کمبود سرم در داروخانه‌ها موضوعی محرز است که ریشه در توزیع نامناسب دارو دارد.

کمبود سرم در کشور ریشه در توزیع نامناسب دارو دارد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا سالم با اشاره به کمبود سرم در داروخانه‌های کشور گفت: مشکل کمبود دارو در داروخانه‌ها موضوعی محرز است که در تمام داروها در کشور اتفاق افتاده و ریشه در توزیع نامناسب دارد. پیش از این هم بارها در ارتباط با کمبود دارو و توزیع نابرابر آن صحبت کرده‌ایم.

عضو شورای عالی داروخانه‌های ایران گفت: متاسفانه ۶۰ درصد گردش دارویی کشور در اختیار داروخانه‌های دولتی است؛ این رقم بدون در نظر گرفتن مصرف بیشمار درمانگاه‌ها و کلنیک‌های دولتی اعلام شده است.

او ادامه داد: حتی اگر رقم ۴۰ درصدی اعلامی را صحیح در نظر بگیریم بخش خصوصی در چند سال گذشته تحت فشار عدم تامین دارو قرار داشته است. ۱۳ هزار باب داروخانه در کشور وجود دارد که اغلب آن‌ها خصوصی هستند؛ در سال ۹۵ حدود ۲ هزار و ۶۰۰ داروخانه خصوصی در شهر تهران داشتیم که ۴۰  باب از آن‌ها دولتی و مابقی خصوصی بود. 

سالم گفت: تعداد داروخانه‌های خصوصی کشور روز به روز بیشتر شدند و این یعنی هر روز کمبود در این داروخانه‌ها بیشتر خواهد شد. کمبود اقلام دارویی داستانی تکراری است که در طول این چند سال دیده شده اما هیچ گاه به شکل امروز نبوده است. کمبود  سرم موضوعی تعجب بر انگیز بود، سرم محصولی نیست که بخواهیم کمبود داشته باشید.

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس داروخانه های استان تهران گفت: عوامل مختلفی بر این کمبودها تاثیر گذار است که شامل کمبود دارو، تقسیم نامناسب و سیاست گذاری غلط در تولید دارو است؛ گاهی تولید برخی داروها صرفه اقتصادی ندارد. هنوز ارز دارو نیمایی نشده پس بخش زیادی از تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت.صنایع تولید و پخش هم از این وضعیت گله‌مند هستند.

او تصریح کرد: مشکل اصلی ما توزیع نامناسب است که باعث شده که در بسیاری از دارو خانه‌ها شاهد استوک شدن دارو و در برخی داروخانه‌ها شاهد کمبود دارو باشیم. همیشه نقد ما به بالا رفتن گردش دارویی در داروخانه‌های دولتی بوده است. با یک سرکشی ساده تراکم بیمار را در داروخانه‌های دولتی خواهید دید. معضلی است که دسترسی بیمار را دچار اشکال کرده و تقاضای زیادی به وجود آورده است.بازنگری در سیاست‌های دارویی کشور باید صورت بگیرد.

این مقام مسئول گفت: ۹۰ درصد داروخانه‌های بخش خصوصی کمبود دارند و  به مرور به فروشگاه‌های دارویی تبدیل می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

برچسب‌ها