رئیس کمیسیون چای فدارسیون صنایع غذایی ایران گفت: مسئولیت های صدور مجوز واردات چای به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده اما سازو کار آن هنوز شکل نگرفته و باعث اختلال و توقف واردات شده است.

واردات چای مختل شد/ هشدار درباره به هم خوردن تنظیم بازار چای

به گزارش قدس آنلاین، احمد رضا  بخشی رئیس کمیسیون چای فدارسیون صنایع غذایی ایران اظهار داشت: وزارت صمت از تاریخ اول مرداد از پذیرش ثبت سفارشات چای امتناع نموده و افراد را به سمت وزارت جهاد کشاورزی هدایت می کند و عنوان می شود این مسئولیت جدیدا واگذار شده است.

وی افزود: در وزارت جهاد هم از پذیرش ثبت سفارشات چای و برخی کالاهای اساسی دیگر امتناع میشود و عنوان مینمایند معاونت وزارت ( گیلانپور) باید مجری این موضوع را در وزارت مشخص نمایند ولی هنوز از جانب معاونت در این خصوص تصمیمی صورت نپذیرفته است.

رئیس  کیمسیون چای فدارسیون صنایع غذایی ایران ادامه داد: همزمان با بلاتکلیفی نحوه ثبت سفارش واردات ،در وزارت بهداشت نیز معاونت غذا و دارو در مورد سامانه ترخیص عینا برای ترخیص چای ، برنج و روغن  از ابتدای مرداد ماه بحث نمونه برداری و آزمایش از محموله های وارداتی را اجباری نموده و ترخیص با صرف اخذ تعهد دیگر صورت نمی گیرد.

 وی تصریح کرد: برای انجام نمونه برداری هم مبلغی هنگفت دریافت میشود و به دلیل نداشتن نیروی انسانی کافی ٢ هفته تاخیر ایجاد میشود و در نتیجه در چرخه واردات کالاها هم اخلال به وجود میاید.

بخشی اظهار داشت: این آزمایشات وزارت بهداشت در حالی انجام می شود که  استاندارد جداگانه  از تمامی محموله ها نمونه برداری کرده است و طبق توافقات قبلی بین غذا و دارو و استاندارد بنا بر پذیرش آزمون هر طرف از سوی طرف مقابل بوده است.

وی گفت: این اتفاقات  به طور قطع زنجیره تامین و عرضه این محصول اساسی را با مشکل مواجه خواهد کرد و باعث کمبود و گرانی چای  در ۲ ماه آینده خواهد شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها