حضور ملی‌پوشان قایقرانی ایران در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو این بار می‌تواند با صعود به فینال و حتی کسب مدال همراه باشد.

ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو| دومین حضور پاراکانو و تلاش برای صعود به فینال و کسب مدال

به گزارش قدس آنلاین،  بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی از روز سه‌شنبه ۲ شهریور ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود که کاروان ورزشی ایران با حضور ۶۲ ورزشکار در ۱۰ رشته راهی ژاپن می‌شود. یکی از رشته‌های اعزامی ایران، پاراکانو است. رشته‌ای که می‌تواند در دومین حضور خود در تاریخ این بازی‌ها رنگ حضور یک نماینده در فینال را ببیند و حتی امیدوار به کسب مدال نیز باشد.

اعزام ۲ ورزشکار در دومین حضور

این دومین حضور پاراکانوی ایران در بازی‌های پارالمپیک محسوب می‌شود. در دوره قبلی که مربوط به سال ۲۰۱۶ و در ریو بود، شهلا بهروزی‌راد تنها نماینده ایران به آب زد و البته از صعود به فینال باز ماند و نهم شد. در این دوره قرار است دو ورزشکار اعزام شوند. بهروزی‌راد و اسلام جاهدی نفراتی هستند که با مربیگری مسعود مهدوی‌نیا در بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو حضور خواهند یافت.

مسیر کسب سهمیه

بهروزی‌راد در سال ۹۸ و جاهدی هم در سال جاری سهمیه‌های خود را قطعی کردند. بهروزی‌راد روز اول شهریور ۱۳۹۸ در جریان مسابقات قایقرانی آب‌های آرام قهرمانی جهان که انتخابی المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ نیز بود، در فینال ۲۰۰ متر کلاس KL۳ با زمان ۴۸ ثانیه و ۹۶ صدم ثانیه سوم شد و به مدال برنز رسید تا سهمیه‌اش را قطعی کند.

درباره جاهدی نیز باید اشاره کرد که وی روز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در کلاس VL۲ مسابقات انتخابی پارالمپیک مجارستان به مصاف حریفان رفت و در دور مقدماتی ششم و در نیمه نهایی نهم شد. با توجه به قانون حضور سه قاره در هر ماده پارالمپیک و قرار گرفتن جاهدی در جایگاه نخست آسیا، وی مجوز شرکت در پارالمپیک را به دست آورد.

نگاهی به تاریخچه قایقرانی معلولان

پاراقایقرانی مخصوص ورزشکاران پارالمپیکی متعلق به گروه‌های معلولیت‌های جسمی - حرکتی است. مسابقات این رشته به صورت انفرادی یا گروهی در دو بخش بانوان و آقایان برگزار می‌شود. پاراقایقرانی تحت پوشش فدراسیون بین‌المللی ICF است و آغاز فعالیت این رشته در ایران به سال ۱۳۷۸ بر می‌گردد. نخستین اعزام برون مرزی تیم ملی به مسابقات جهانی ایتالیا در همان سال صورت گرفت و اولین دوره مسابقات قهرمانی کشوری آن سال ۱۳۹۰ برگزار شد. این رشته تحت نظارت فدراسیون قایقرانی فعالیت می‌کند.

امیدواری به فینالیست شدن و کسب مدال

با توجه به نتایج بهروزی‌راد در رویدادهای اخیر و عملکردی که داشته است، این امیدواری وجود دارد که این بانوی قایقران راهی فینال شود و حتی برای کسب مدال تلاش کند. بهروزی‌راد تا دی ماه سال گذشته با مشکل قایق نیز روبه‌رو بود تا اینکه قایق او پس از پنج ماه که در گمرک مانده بود، بالاخره ترخیص شد. او همان موقع و پس از ترخیص قایقش گفته بود: «تمرین با قایق استاندارد قطعاً تأثیر زیادی دارد و خوشحالم که حالا با خیال راحت تمرین می‌کنم تا برای حضور در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده شوم. این قایق یکی از دغدغه‌هایم بود. خوشبختانه چندین ماه زمان تا بازی‌های پارالمپیک داریم و باید با تلاش بیشتری در تمرینات حاضر شوم تا در بهترین شرایط در توکیو حضور داشته باشم».

درباره اسلام جاهدی نیز باید اشاره کرد که هدف‌گذاری برای این ورزشکار صعود به فینال خواهد بود و اگر این اتفاق رخ بدهد، جاهدی شانس خود را برای کسب مدال آزمایش خواهد کرد، هر چند که کار بسیار سختی پیش رو دارد.

برنامه رقابت ۲ ملی‌پوش پاراکانو

بهروزی‌راد و جاهدی طی روزهای ۱۱ و احتمالاً ۱۳ شهریور (در صورت صعود به نیمه نهایی و فینال) به آب خواهند زد.

برنامه  رقابت این دو ورزشکار در پارالمپیک به شرح زیر است:

* اسلام جاهدی در کلاس VL۲ - مرحله مقدماتی روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ساعت ۶:۴۰ به وقت تهران - در صورت صعود به نیمه نهایی و فینال؛ روز شنبه ۱۳ شهریور ساعت ۵ صبح

* شهلا بهروزی‌راد در کلاس KL۳ - مرحله مقدماتی روز پنجشنبه ۱۱ شهریور ساعت ۶:۵۰ به وقت تهران - در صورت صعود به نیمه نهایی و فینال؛ روز شنبه ۱۳ شهریور ساعت ۵ صبح

منبع: تسنیم

برچسب‌ها