ملی‌پوشان پاراتیراندازی با امید کسب مدال طلا و درخشش در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ راهی سرزمین آفتاب تابان می‌شوند.

ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو| پاراتیراندازی؛ در انتظار هت‌تریک طلای ساره جوانمردی، امیدوار به درخشش ارم و شجاعی

به گزارش قدس آنلاین، بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در حالی از سه‌شنبه ۲ شهریور ماه به طور رسمی با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود که کاروان ایران با ۶۲ ورزشکار در این رویداد بزرگ شرکت خواهد کرد. یکی از ۱۰ رشته اعزامی از ایران پاراتیراندازی است؛ رشته‌ای که در دو دوره قبلی مدال‌آور آن هم از جنس طلا بوده است و این امیدواری وجود دارد که این افتخارآفرینی باز هم تکرار شود.

سه بانو در لیست اعزام به توکیو

با توجه به سیاست‌گذاری کمیته ملی پارالمپیک در اعزام ورزشکاران به توکیو، نفراتی در لیست هستند که شانس بسیار زیادی برای مدال‌آوری دارند. این قاعده در پارتیراندازی نیز اعمال شده است. بر همین اساس ساره جوانمردی، سمیرا ارم و رقیه شجاعی با توجه به رکوردهایی که در تمرینات و مسابقات داشتند، در لیست اعزام قرار گرفتند. این سه بانوی ملی‌پوش را حسین امیری به‌عنوان سرمربی و زینب آقا علی اکبری به‌عنوان مربی همراهی خواهند کرد.

هفتمین حضور و امیدواری به کسب پنجمین طلا

اولین دوره حضور رشته پاراتیراندازی در بازی‌های پارالمپیک به سال ۱۹۷۶ و در شهر تورنتوی کانادا بازمی‌گردد. البته ملی‌پوشان ایران اولین حضور خود را در ۲۰ سال بعد یعنی در پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا تجربه کردند. در همین دوره که پنج تیرانداز اعزام شده بودند، عنایت‌الله بخارایی موفق به کسب مدال طلا شد.

چهار سال بعد در پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی شش ورزشکار در رشته تیراندازی اعزام شدند که حاصل تلاش ملی‌پوشان، کسب یک طلا باز هم توسط عنایت‌الله بخارایی و یک برنز توسط نیره عاکف بود. عاکف با کسب این برنز، اولین بانوی مدال‌آور ایران در بازی‌های المپیک و پارالمپیک لقب گرفت.

پاراتیراندازی ایران در پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن با ۹ ورزشکار و در پارالمپیک ۲۰۰۸ پکن با سه ورزشکار به رقابت به دیگر کشورها پرداخت، اما به هیچ مدالی دست نیافت.

عملکرد نامطلوب در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸، باعث شد تا تعداد نفرات اعزامی به پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن به دو نفر کاهش پیدا کند. با این وجود ساره جوانمردی خوش درخشید و صاحب مدال برنز شد تا کاروان کم تعداد پاراتیراندازی ایران دستِ خالی بازنگردد.

در پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو باز هم ساره جوانمردی جور رشته پاراتیراندازی را کشید و در شرایطی که ایران با پنج ملی‌پوش در این رشته اعزام شده بود، توانست دو طلا به دست بیاورد و نام خود را در تاریخ ورزش ایران به ثبت برساند.

حالا هم قرار است هفتمین حضور ایران در پارالمپیک رقم بخورد و همه امیدوارند نه تنها ساره جوانمردی موفق به هت‌تریک در کسب طلا و همچنین مدال‌آوری در سومین دوره پیاپی شود، بلکه سمیرا ارم و رقیه شجاعی نیز بدرخشدند و مدال‌آور باشند.

برنامه رقابت ملی‌پوشان ایران

رقابت سه بانوی ملی‌پوش پاراتیراندازی ایران از روز دوشنبه ۸ شهریور آغاز می‌شود و تا شنبه ۱۳ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

برنامه رقابت ملی‌پوشان ایران به شرح زیر است:

* دوشنبه ۸ شهریور/ رقیه شجاعی در ماده R۲/ مرحله مقدماتی و فینال/ ساعت ۴ صبح به وقت تهران

* سه‌شنبه ۹ شهریور/ ساره جوانمردی و سمیرا ارم در ماده P۲/ مرحله مقدماتی و فینال/ ساعت ۵ صبح به وقت تهران

* چهارشنبه ۱۰ شهریور/ رقیه شجاعی در ماده R۳/ مرحله مقدماتی و فینال/ ساعت ۵ صبح به وقت تهران

* شنبه ۱۳ شهریور/ ساره جوانمردی و سمیرا ارم در ماده P۴/ مرحله مقدماتی و فینال/ ساعت ۵ صبح به وقت تهران.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها