باورش سخت و البته تلخ است که بگوییم بسیاری از ما هنوز هم باورمان نشده که در شرایط بحرانی هستیم و همین اندک بی‌احتیاطی‌های مثلاً بی‌خطر هر یک از ما شرایط را بحرانی‌تر می‌کند.

 وضعیت قرمز ممتد!

تعطیلی چندروزه قرار بود با همکاری شهروندان به نوعی ابزار مقابله‌ای در برابر شیوع جنون‌آمیز این بیماری مرگبار باشد و اصلی‌ترین اقدام در خانه ماندن بود اما افسوس که بسیاری از ما هر کاری کردیم جز در خانه ماندن و ناخواسته شرایط را برای جولان بیشتر کرونا فراهم کردیم.

این در حالی است که متخصصان و متولیان حوزه درمانی استان و مشهد از تشدید بحران خبر می‌دهند و ملتمسانه از مردم می‌خواهند همکاری لازم را داشته باشند؛ چرا که دیگر تمام بیمارستان‌های شهر درگیر کرونا شده و هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می‌شود. کادر درمان در اوج خستگی است و نسبت سرانه پرستار به بیمار

(آن هم بیمار کرونایی) در برخی از بخش‌ها به عدد ۱۰ نزدیک شده است.

مشهد در وضعیت وخیم کرونایی

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به آمار بالای مبتلایان و مرگ ‌و میر ناشی از کرونا می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر مشهد در وضعیت بحرانی و وخیم کرونایی قرار دارد، به ‌طوری که شاهد کاهش سن متوفیان ناشی از این ویروس در این شهرستان هستیم.

علی بیرجندی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس می‌افزاید: متأسفانه مقایسه آماری در تعداد مبتلایان و تعداد متوفیان به علت کرونا حاکی از آن است که آمار ایران در مقایسه با آمار جهانی از نظر میزان مرگ‌ و میر و ابتلا فاصله قابل توجهی دارد و در شرایط بسیار نامطلوبی نسبت به سایر کشورهای جهان به سر می‌برد، آمارهای ما به لحاظ ابتلا و مرگ‌ و ‌میر به علت کرونا در رده‌های بالای آمار جهانی قرار دارد.

بیرجندی‌نژاد با تأکید دوباره بر انجام هر چه سریع‌تر واکسیناسیون شهروندان ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم یک اقدام را به عنوان قدمی مهم در پیشگیری از کرونا نام ببریم که باید به‌ درستی انجام شود، همین انجام واکسیناسیون فوری و سریع مردم است. بیرجندی‌نژاد با بیان اینکه مردم کماکان باید از برگزاری تجمعات غیرضروری خودداری کنند، عنوان می‌کند: مردم باید بدانند برای عدم ابتلا به کرونا بهترین کار  و امن‌ترین مکان ماندن در خانه است و باید تنها برای انجام امور ضروری از منزل خارج شوند و در هنگام خروج از خانه نیز زدن ماسک بسیار مهم است، حتی افرادی که واکسینه شده‌اند هم باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا ما آمار قابل توجهی از ابتلای مجدد و حتی مرگ ‌و ‌میر افراد واکسینه شده را شاهد هستیم. وی در خصوص رده سنی افراد متوفی به علت کرونا می‌گوید: متأسفانه رده سنی افراد متوفی به‌ طور قابل توجهی پایین‌تر آمده و در مقایسه با پیک‌های قبل ما شاهد آن هستیم که افراد جوان‌تر فوت می‌کنند و این زنگ خطری است که باید همه آحاد جامعه به آن توجه کنند.

ابتلای تعداد زیادی از کادر درمان مشهد به کرونا

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم از ابتلای تعداد قابل توجهی از کادر درمان مشهد به کرونا در موج پنجم خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، امیررضا صالح‌مقدم با بیان اینکه با آغاز موج پنجم کرونا، تمامی واحدهای درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به حالت آماده‌باش کامل درآمدند، اظهار کرد: در این شرایط، تمامی پرستاران در راستای یاری‌رسانی به بیماران کرونایی پای کار هستند و هیچ‌ گونه مرخصی در این روزها ندارند. وی اضافه کرد: در وضعیت جدید ایجاد شده، تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی موظف به ارائه خدمات به بیماران کرونایی تا پایان موج پنجم شده‌اند و هیچ بیمارستانی نباید در امر پذیرش این بیماران کوتاهی کند .در موج جدید، جابه‌جایی پرستاران را از بخش‌های غیرکرونا به کرونا داریم و در صورت نیاز از پرستاران غیردانشگاهی نیز کمک گرفته می‌شود.

همه مسئولیم

بر اساس آخرین آمار هم اکنون ۲۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و روزانه بیش از  ۸۰۰ بیمار جدید کرونایی

در خراسان رضوی بستری می‌شوند که ۷۰درصد آن‌ها در شهر مشهد تحت درمان قرار دارند.

با این وصف باید باور کنیم هر کدام از ما به اندازه خود مسئول مراقبت از سلامت خود و اطرافیانمان هستیم و با اندک سهل‌انگاری خود جان انسانی را به خطر می‌اندازیم و شاید آن شخص عزیزترین فرد در دنیا برای ما باشد، پس لطفاً باور کنید شرایط مشهد بحرانی‌تر از آن است که تصور می‌شود.

برچسب‌ها