درحالیکه تلاش مذاکرات بین طالبان و نیروهای محلی در پنجشیر تاکنون نتیجه‌ای نداشته است، طالبان از اعزام بیش از ۳ هزار نیرو به این ولایت خبر داد.

پنجشیر به کانون درگیری‌های افغانستان تبدیل می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، رسانه‌های نزدیک به طالبان اعلام کردند که پس از نتیجه ندادن مذاکرات این گروه با فرماندهان محلی در پنجشیر برای واگذاری مسالمت‌آمیز این ولایت، بیش از ۳ هزار نیروی طالبان عازم پنجشیر شده‌اند.

طالبان نیز در حساب توئیتری عربی خود اعزام صدها عضو این گروه برای تصرف پنجشیر را تایید کرده است.

گفتنی است که پنجشیر هنوز به تصرف طالبان در نیامده و «احمد مسعود» پسر «احمد شاه مسعود» قهرمان ملی افغانستان در آنجا برای انسجام نیروهای محلی علیه طالبان تلاش می‌کند.

مسعود اخیراً در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط» گفته بود که برای صلح با طالبان و تشکیل حکومت مشارکتی تمایل دارد اما تحمیل زور و استفاده از سلاح را نمی‌پذیرد.

«امرالله صالح» معاون اول رئیس جمهور سابق افغانستان نیز در توئیتی تایید کرد که طالبان به دروازه‌های پنجشیر رسیده است، اما براساس گزارش‌های محلی هنوز درگیری رخ نداده است.

پنجشیر تنها ولایتی است که در کنترل طالبان نیست، اما در محاصره این گروه قرار دارد و هرگونه تلاش برای درگیری‌های تازه در افغانستان بیم رفتن این کشور به جنگ داخلی را افزایش می‌کند.

پیش از این «احمد مسعود»، فرزند احمدشاه مسعود نیز اعلام کرده بود که در پنجشیر در حال شکل‌دهی جبهه مقاومت در برابر طالبان است.

با این حال، روز جمعه ۲۰ اگوست، «محمد یونس قانونی» معاون رئیس‌جمهوری در زمان کرزی اظهارداشت که احمد مسعود به دنبال جنگ نیست، بلکه در پی راه حل برای برقراری صلح و ایجاد حکومت فراگیر ملی است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها