حجت الاسلام خان محمدی گفت: ما برای گشت ارشاد مسئولین برنامه جدی داریم و انشالله در دوره پیش رو از اولویت های جدی ستاد خواهد بود.

 برای گشت ارشاد مسئولین برنامه جدی داریم/ اجرای اصل ۸ قانون اساسی، راهکار مقابله با فساد اداری است

قدس آنلاین: نشست خبری حجت الاسلام سیدعلی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور همزمان با اتمام دهه­ی احیای امر به معروف و نهی از منکرامروز دوشنبه ۱۴۰۰.۶.۱ با حضور رسانه ها در محل این ستاد برگزار شد.

حجت الاسلام سیدعلی خان محمدی با ارائه گزارش فعالیت های ستاد امر به معروف در ایام دهه ی احیا و تبیین رویکرد این ستاد گفت:وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگ سازی، آموزش و کمک هرچه بهتر به احیای امر به معروف ونهی از منکر است. ستاد وظیفه اجرایی ندارد و قرار نیست به جای مردم امر به معروف کند، بلکه برابر با اصل ۸ قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی بوده و عموم مردم موظف هستند امر به معروف ونهی از منکر کنند.

حجت الاسلام خان محمدی افزود: ستاد امر به معروف ونهی از منکر در حوزه حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر قطعا حمایت های مادی و معنوی خود را دارد و در حوزه آموزش برای آحاد معروف نیز برنامه های مدونی را در دستور کار دارد. در زمینه پیگیری مطالبات و گزارشات مردمی، اگر متوجه شویم در یک جایی منکر سازمان یافته در جریان است و نیاز است تا ستاد ورود پیدا کند، این کار را انجام داده و با آن منکر برخورد خواهد کرد.

سخنگوی ستاد امر به معروف از همه مردم خواست تا مسئله امر به معروف نهی از منکر را جدی بگیرند و ادامه داد: بی تفاوتی در جامعه باعث از بین رفتن یک جامعه می شود؛ تعبیری که شهید بزرگوار آیت الله بهشتی(رض) داشتند. اگر در کشور و جامعه ای به حوزه امر به معروف و نهی از منکر اهمیت داده شود قطعا باعث ایجاد تحولات مهم خواهد شد. امر به معروف ونهی از منکر عرصه گسترده ای دارد، اما ما متأسفانه این مقوله را بعضا در حوزه عفاف و حجاب خلاصه کردیم و احساس می کنیم امربه معروف و نهی از منکر فقط در این حوزه لازم است. رهبر معظم انقلاب اسلامی تعبیر دقیقی از عرصه به امر معروف دارند و همه بخش های کشور را حوزه امربه معروف و نهی از منکر می دانند، ایشان می فرمایند که ایجاد و حفظ نظام اسلامی از بالاترین معروفات است و هر کس در این راه تلاش کند آمر به معروف است و هرکه مقابل این راه بایستد در حال ارتکاب منکر است و باید با او برخورد شود.

وی در ارتباط با فعالیت ستاد امر به معروف و نهی  از منکر در قوای سه گانه گفت: در حوزه خلأهای قانونی به ویژه در بحث حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که کتاب آن را اکثر مردم نخوانده و ضروری است که مطالعه کنند، برای اولین بار در کشور فراکسیون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی راه اندازی شده و خود این می تواند منشأ تحولات و اقدامات خوبی در حوزه امربه معروف و نهی از منکر باشد و برنامه هایی را داریم که با مجلس دنبال می کنیم.

حجت الاسلام خان محمدی اضافه کرد: مسئله بعدی قوه قضائیه است؛ در دیدار اخیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی با رؤسای دستگاه قضا داشتند فرمودند این دستگاه احیای حقوق عامه را باید جدی بگیرد و این جزء وظایف آن است که از جمله مصادیق این حقوق عامه را امر به معروف و نهی از منکر دانستند. ما ارتباط خوبی را با دستگاه قضایی داریم و حجت الاسلام محسنی اژه ای رئیس این دستگاه تاکنون اهتمام خوبی به حوزه امر به معروف داشته و قرار بر این شد تا قوه قضائیه سازوکاری را برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر طراحی کنیم که جلساتی را در این خصوص برگزار کرده و پیگیر آن هستیم. در حوزه قضائی ما از آمرین به معروف حمایت می کنیم و مثلا اگر خبرنگاری در راستای مطالبات مردمی در نهادی یا اداره ای برای رسیدن به پاسخ خود با مشکل روبه رو شود ستاد امربه معروف از او حمایت خواهد کرد، البته این را هم تأکید داریم که روش امر به معروف در دین و قانون ما مشخص است و تعدی از آن را درست نمی دانیم.

سخنگوی ستاد تصریح کرد: مسئله بعدی که ما پیگیر آن هستیم، موضوع راه اندازی شعب ویژه امر به معروب ونهی از منکر است؛ الحمدلله در سطح کشور شعبی در دادسراها شکل گرفته و تمام دادسراها با صحبت هایی که شکل گرفته این شعب ویژه در دادسراها شکل خواهد گرفت و پرونده هایی که مربوط به حوزه امر به معروف و نهی از منکر باشد آنجا مورد بررسی قرار می گیرد و با یک دغدغه مندی بیشتر به پرونده ها توجه می شود. قوه قضائیه در بحث حمایت و حقوقی پیشنهاداتی را مطرح کرده که در دست بررسی است و اداره کلی را در دستگاه قضا شکل خواهیم داد تا این بحث را بتوانیم به شکل جدی تر دنبال کنیم. طرحی هم برای ضابطان قضائی در دست اجرا داریم.

حجت الاسلام خان محمدی بیشترین مشکلات و منکرهای رایج سطح جامعه را به فساد اداری و اقتصادی که زیر مجموعه قوه مجریه است مربوط دانست و گفت: مردم دغدغه دارند و به ما می گویند که اگر ستاد امر به معروف به هنجارهای اجتماعی می پردازد، همچنین انتظار داریم که ستاد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر مسئولین هم فعال باشد. ما برای گشت ارشاد مسئولین برنامه جدی داریم و انشالله در دوره پیش رو از اولویت های جدی ستاد خواهد بود. ما در همه دستگاه های اجرایی کشور شورایی تحت عنوان شورای امر به معروف و نهی از منکر داریم که وظیفه آن برابر قانون مشخص است و در خواست ما در دوره جدید از آنها این است که فقط به مسئله فرهنگی نپردازند و مطالبات و دغدغه های مردم را مورد توجه قرار دهند و مثلا اگر در نهادی با یک ارباب رجوع برخورد ناشایستی صورت گرفت، باید حتما با عامل آن به عنوان مرتکب شونده منکر برخورد شود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: یکی دیگر از دغدغه های ما بحث آموزش است که خلأ جدی در این حوزه احساس می شود. تذکر و امر به معروف یک وظیفه همگانی است و در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی شود، اما این وظیفه باید به درستی انجام شود و اقدامات اشتباه صورت نگیرد، در همین راستا ما دوره ملی آموزش امر به معروف و نهی از منکر را در سطح کشور شروع کردیم و الحمدلله استقبال خوبی هم از آن صورت گرفته است و علی رغم آنکه تبلیغات گسترده ای هم برای آن نشده، تا به امروز ۱۸۴۰ نفر در این دوره ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۰۴۳ نفر آقا و ۷۹۷ نفر خانم هستند. علاقمندان برای ثبت نام می توانند به سایت پویش مطهر مراجعه کنند. از نظر میزان تحصیلات هم ۵۶ نفر دارای سواد حوزوی هستند، ۵۴۳ نفر کارشناسی و پایین تر و ۵۵۷ نفر کارشناسی ارشد و ۶۸۴ نفر دارای مدرک دکترا هستند که این خود یک موضوع نوید بخش است. آموزش ها هم به صورت عمومی و هم به صورت تخصصی است و عرصه های امر به معروف و نهی از منکر را در هفت عرصه کلی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزش، علم و فناوری، محیط زیست، بهداشت و سلامت، سیاست داخلی و خارجی، رسانه و فضای سایبری تعریف کرده ایم که ما در قالب تشکل های مردمی به آنها مجوز می دهیم.

وی با بیان اینکه علاقه مندان برای دریافت مجوز تشکل های مردمی امر به معروف و نهی از منکر می توانند به سایت پویش مطهر مراجعه و ثبت نام کنند، گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰ تشکل مردمی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر داریم و تلاش می کنیم تا خرداد ماه سال ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۱۰ هزار تشکل مردمی احیاگر افزایش یابد. تاکنون ۶۰ هزار نفر در عرصه مطالبه گری در سایت Motalebeh.ir برای دریافت مجوز تشکل های مردمی در عرصه های مختلف ثبت نام کرده اند.

حجت الاسلام خان محمدی در پایان تصریح کرد: تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در سطح مساجد و محلات کشور و با محوریت مسجد و احیای جایگاه راهبردی مسجد یکی دیگر از دغدغه های ماست که راه اندازی می شود. بیش از سه میلیون صنف مختلف نیز در کشور فعالیت می کنند که برنامه های جدیدی برای آنها پیش بینی کرده ایم. رویکرد ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کاملا مردمی است؛ باور ما این است که مردم باید پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر باشند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با برنامه و چارچوب حمایتی ستاد از آمران به معروف و ناهیان از منکر در ادارات در قبال مدیران و رؤسا گفت: ما باید در سازمان ها و ادارات، اصل هشت قانون اساسی را برجسته کنیم؛ این اصل می گوید که در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و مسئولیت مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است؛ اگر این بحث در ادارات برجسته شود، امر به معروف و نهی از منکر در قبال رؤسا و مدیران آسانتر خواهد شد. یک بخش دیگر هم به حوزه فرهنگ سازی و آموزش برمی گردد. باید شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان ها و ارگان ها فعال عمل کنند تا اگر فردی به یک رئیس و مسئولی در قالب امر به معروف و نهی از منکر تذکری داده، حقوق او تضییع نشود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها