مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به اینکه عمده معاملات برق خارج از بورس معامله می‌شود، از عدم همکاری وزارت نیرو برای عرضه بیشتر برق در بورس انرژی خبر داد.

دلایل عدم عرضه برق در بورس انرژی را باید در وزارت نیرو جستجو کنیم

به گزارش قدس آنلاین، علی نقوی درباره ارزش معاملات برق در بورس انرژی گفت: از ابتدای امسال تا ۳۰ مرداد، بیش از پنج میلیارد کیلووات ساعت به ارزش ۲۹۸ میلیارد تومان در بورس انرژی دادوستد شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، از لحاظ حجمی ۴۴ درصد و از نظر ارزشی ۷۰ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، برق باید در بورس عرضه شود اما تنها سه درصد برق در بورس انرژی معامله می‌شود.

وی با اشاره به این‌که از نظر قانونی زیرساخت‌های معامله برق در بورس انرژی مهیا است، اضافه کرد: زیرساخت قانونی و فنی، برای عرضه همه برق تولیدی در بورس فراهم است ضمن اینکه بورس انرژی ایران آمادگی دارد کل برق تولیدی کشور چه مصرف داخلی و چه صادراتی را در بورس عرضه کند.

نقوی گفت: باید دلایل عرضه نشدن برق در بورس انرژی را در وزارت نیرو جست‌وجو کنیم، زیرا عمده معاملات برق، خارج از بورس معامله می‌شود و سیاستگذار و تنظیم گر بازار برق، وزارت نیرو و شرکت توانیر است.

مدیرعامل بورس انرژی ایران هم‌چنین تصریح کرد: شرکت‌های توزیع، برق خود را از نیروگاه‌های برق در بازار شبکه و خارج از بورس خریداری می‌کنند، در حالی‌که باید از طریق بورس خریداری شود.

وی با بیان اینکه طبق مقررات بالادستی، مصرف کنندگان بالای ۵ مگاوات باید برق خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند اضافه کرد: از بیش از ۷۰۰ مصرف کننده بزرگ، بالغ بر ۴۰۰ مصرف کننده، کد بورسی دریافت کرده اند، اما متأسفانه وزارت نیرو امکاناتی فراهم کرده تا قرارداد دوجانبه خارج از بورس انجام شود که این موضوع با مصوبات هیئت دولت مغایرت دارد و سبب شده تا بازار مصرف کنندگان بزرگ به صورت واقعی شکل نگیرد و بازار غیرشفاف قراردادهای دوجانبه تشکیل شود.

نقوی تصریح کرد: به دلیل تأمین نشدن نقدینگی توسط توانیر، معاملات برق شرکت‌های توزیع، از سال ۱۳۹۸ متوقف شده است.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین مزیت عرضه برق در بورس انرژی، کشف قیمت، شفافیت و معافیت از مالیات و کاهش دخالت دولت در بازار است. اگر ما سازوکار کشف قیمت برق را در بورس بپذیریم صنعت نیروگاهی کشور در بلندمدت سودآور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه توسط بخش خصوصی فراهم می‌شود.

منبع: مهر
انتهای خبر/

برچسب‌ها