رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با تاکید بر اینکه واکسن نزدن مانند حرکت در جاده‌ای است که خطر تصادف در آن بسیار بالا است، گفت: واکسن زدن بهتر از نزدن آن است و با یک تصمیم نادرست جان خود و سایر هموطنان را به خطر نیاندازیم.

واکسن هراسی سبب افزایش تلفات کرونا می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حمید سوری با تاکید بر اینکه واکسن یکی از مولفه های مهم در قطع زنجیره انتقال ویروس است، اظهار داشت: در حال حاضر واکسیناسیون بهترین و موثرترین ابزار کنترل بیماری در دست بشر است و تا حدودی می تواند بار ناشی از اپیدمی را بکاهد اما به تنهایی کافی نیست و باید همراه با سایر اقدامات لازم پیش برود.

وی بر ضرورت تزریق واکسن کرونا و اولویت قرار دادن آن تاکید و تصریح کرد: باید به مدیریت واکسن هم توجه شود به این معنا که اگر می خواهیم تعداد بستری ها و مرگ و میر را کم کنیم علاوه بر تمرکز بر واکسیناسیون باید بر روی گروه هایی که بیشترین خطر بستری و مرگ را دارند هم تمرکز کرد.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا با ابراز تاسف از اینکه هنوز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد گروهای پرخطر اعم از سالمندان و جوانان در کشور واکسینه نشده اند در حالیکه همین افراد عمدتا تخت های بیمارستانی را اشغال یا آمار فوتی ها را افزایش می دهند، خاطرنشان کرد: رویکرد مدبرانه و خردمندانه برای کنترل اپیدمی در کشور وجود ندارد؛ موضوعی که دستمایه برخی افراد سودجو شده و گزارش های منفی علیه واکسیناسیون انتشار می دهند.

واکسن هراسی باعث مرگ و میر بیشتر می شود

سوری در واکنش به آمارهای جنجال برانگیز ابتلا و فوت پس‌ از واکسیناسیون کرونا که این روزها توسط افراد و با هدفی خاص در حال انتشار است، تاکید کرد: افزایش بی‌سابقه تعداد مبتلایان به بیماری و رکوردزنی‌های پیاپی و غم‌انگیز در تعداد مرگ‌ومیرها ما را در صدر کشورهای آلوده به ویروس کرونا قرار داده است؛ امری که ناشی از سرعت کم واکسیناسیون و امتناع گروهی از اقشار جامعه از تزریق آن است.

وی افزود: اینکه بگردیم ببینیم یک نفر که دز اول یا دوم واکسن را زده دوباره مبتلا شده یا فوت کرده است رویکردی کاملا نادرست است در حالی که باید ارزیابی خطر کنیم و ببینیم که خطر بستری یا فوت در واکسن زده ها چقدر و در واکسن نزده ها چقدر است آن موقع قضاوت کنیم که آیا واکسن بزنیم یا نزنیم.

سوری، شک در واکسن زدن را با مثالی از جاده ها تبیین و توضیح داد: مانند این می ماند که دو جاده را برای سفر داریم؛ در یکی خطر تصادف ۵۰ درصد و دیگری یک درصد است. در اینجا عقل می گوید از جاده ای با خطر یک درصد عبور کنیم.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی و واکنش سریع اپیدمی کرونا تاکید کرد: اکنون هیچ واکسنی ادعا نکرده که صددرصد موثر است ضمن اینکه آن چیزی که در محیط آزمایشگاهی به لحاظ اثر بخشی واکسن نشان داده شده وقتی در زندگی طبیعی و شرایط عادی محیط واکسن را استفاده می‌کنیم درصد اثر بخشی کاهش پیدا می‌کند. بنابراین همیشه درصدی از افراد جامعه را داریم که باوجود آنکه واکسن می‌زنند، واکسن روی‌ آنها مؤثر نبوده باشد.

 وی ادامه داد: پس اینکه ذره بین برداریم و بگردیم دنبال افرادی که با وجود تزریق واکسن مبتلا به کرونا شده اند درست نیست زیرا برخی از این افراد است اگر واکسن هم نمی زدند به دلیل بیماری زمینه ای که دارند در گروه های پرخطر قرار می گرفتند و دچار سکته قلبی یا فوت می شدند پس نباید این موضوع را به واکسن زدن تعمیم داد.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی خطاب به افرادی که واکسن هراسی می کنند، گفت: اگر مطالعه جدی صورت نگیرد وضعیت کرونا به ضرر مردم ادامه پیدا می کند. استدعا دارم این افراد به خود بیایند و احساس شرم کنند که باعث مرگ بیشتر هموطنان شده اند.

۹۰ درصد افراد گروه های پرخطر باید واکسینه شوند تا ایمنی سراسری ایجاد شود

سوی تاکید کرد: زدن واکسن بهتر از نزدن آن است و با یک تصمیم نادرست جان خود و سایر هموطنان را به خطر نیاندازیم.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد جمعیت باید واکسینه شوند تا ایمنی کامل به دست بیاید، توضیح داد: با توجه به تغییر ماهیت ویروس کرونا و مقاومت هایی که پیدا کرده، برآورد این است که حداقل باید ۹۰ درصد افراد جامعه در گروه های پرخطر واکسن بزنند تا مرگ و میر و بستری کاهش و ایمنی افزایش یابد. ضمن اینکه تا پایان واکسن زدن همگانی باید پروتکل ها رعایت شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها