معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های تحت پوشش بیماران کرونایی خبر داد و گفت: آماربستری‌ها، به یکباره بالا رفت و شرایط تا حدودی از کنترل خارج شد؛ با افزایش قابل‌ توجه بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اخیر، ظرفیت بیمارستان ۲۲ بهمن و بخش مربوط به بیماران کرونایی در بیمارستان حکیم نیشابور تکمیل شده‌ است و در شرایط فعلی استقرار بیمارستان صحرایی از نیازهای فوری شهرستان است.

آمار بستری‌ها در نیشابور به یکباره بالا رفت و شرایط تا حدودی از کنترل خارج شد

به گزارش قدس آنلاین، قاسم مشار موحد عنوان کرد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا و به دنبال آن میزان بستری‌ها، از پنجشنبه هفته گذشته ۲۸ مرداد ماه با شیب تندی صعودی شد به طوری که تعداد بیماران بستری به یکباره به بالای ۳۰۰ نفر رسید.

مشار موحد اظهار کرد: ظرفیتی که از قبل برای بیمارستان ۲۲ بهمن پیش‌بینی کرده‌ بودیم ۲۷۸ تخت بود و تخت‌های پروانه‌دار مخصوص بیماران کرونایی را برای این بیمارستان از قبل آماده کردیم، اما متأسفانه آماربستری‌ها، به یکباره بالا رفت و شرایط تا حدودی از کنترل خارج شد.

وی افزود: به دلیل افزایش تعداد بیماران، تمام قسمت‌های بیمارستان ۲۲ بهمن را که به نوعی قابلیت نگهداری بیماران کرونایی را داشت از جمله اتاق استراحت پرسنل، آبدارخانه‌ها، فضاهای آموزشی و کلاس درس و بخش‌های اداری بیمارستان را هم زیر بار بردیم و ظرفیت بیمارستان را از ۲۷۸ تخت به ۳۲۰ تخت افزایش دادیم ولی این ظرفیت هم تا جمعه پر شد و اعلام عدم پذیرش کردیم.

مشار موحد ادامه داد: با توجه به اینکه از ظرفیت صد در صدی بیمارستان ۲۲ بهمن استفاده کردیم و در این بیمارستان دیگر جایی برای بستری بیمار نداشتیم یکی از بخش‌های بیمارستان حکیم را تخلیه و ایزوله کردیم و از این طریق نیز ۴۰ تخت برای بستری بیماران مبتلا به کرونا ایجاد کردیم و در کل ظرفیت تخت‌ها در بیمارستان‌های تحت پوشش را به ۳۶۰ تخت رساندیم.

تکمیل ظرفیت هر دو بیمارستان/ مجبوریم به دلیل کمبود تخت بیماران را زودتر از موعدد مقرر مرخص کنیم

وی با اشاره به اینکه حد نهایی پذیرش بیماران کرونایی بیمارستان‌های نیشابور، ۳۶۰ نفر است، تأکید کرد: در حال حاضر ظرفیت هر دو بیمارستان ما تکمیل است و حتی یک بیمار دیگر بیشتر از ظرفیت نمی‌توانیم پذیرش کنیم و امکان ارائه خدمات وجود ندارد.

او تصریح کرد: ظرفیت بیمارستان‌های ما تکمیل است و حتی مجبوریم برای جبران کمبود تخت، تعدادی از بیماران را زودتر از موعد مقرر مرخص کنیم تا ادامه روند درمان را در منزل سپری کنند و به جای آن‌ها بیمارانی را که در شرایط حادتری هستند، بستری می‌کنیم.

با درخواست استقرار بیمارستان صحرایی موافقت شده‌است

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور تصریح کرد: با توجه به اینکه روند بیماری همچنان افزایشی است و بعضی از بیماران هم به سمت بدحال شدن پیش می‌روند درخواست استقرار بیمارستان صحرایی دادیم که این درخواست به مرکز استان مخابره شد و خوشبختانه با این درخواست موافقت شده‌ است و در حال حاضر، نحوه ساز و کار استقرار این بیمارستان در شهرستان در حال بررسی است.

وی افزود: با استقرار بیمارستان صحرایی می‌توان از ظرفیت این بیمارستان برای بستری بیمارانی که مراحل آخر درمانی را پشت سر می‌گذارند و در حال حاضر به اجبار آن‌ها را برای ادامه روند درمان حتی با کپسول اکسیژن، به منزل می‌فرستیم استفاده کرد تا این بیماران در این بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت باشند تا درمانشان کامل شود.

تنها موضوعی که می‌تواند یک تهدید برای بیمارستان باشد موضوع اکسیژن است

مشار موحد در زمینه داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی گفت: خوشبختانه تاکنون به لحاظ دارو هیچ گونه کمبود و یا مشکلی نداریم و تنها موضوعی که می‌تواند یک تهدید برای بیمارستان باشد، اکسیژن است.

وی ادامه داد: ما روزانه حداقل به ۱۲ تن اکسیژن نیاز داریم که این اکسیژن را شرکت فولاد خراسان تأمین می‌کند اما اگر خدای نکرده اتفاقی رخ دهد و شرکت فولاد خراسان به هر دلیلی در تأمین اکسیژن به مشکل بخورد این یک تهدید بسیار جدی برای بیمارستان‌های تحت پوشش ما خواهد بود.

مشار موحد گفت: تعداد فوتی‌ها در هفته گذشته افزایش چشمگیری نداشته و با وجود اینکه نیشابور بعد از مشهد بیشترین میزان بستری در استان را دارد اما آمار فوتی‌ها نسبت به تعداد بستری‌ها و نسبت به آمار کل کشور بالا نیست که این امر را مدیون تلاش‌های دلسوزانه و فداکارانه پزشکان و پرستارانمان هستیم که واقعا از جان و دل مایه گذاشتند.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: استقرار بیمارستان صحرایی یکی از نیازهای ضروری حال حاضر شهرستان است و امیدواریم استقرار بیمارستان صحرایی با سرعت اجرایی شود تا شرمنده مردم نشویم و بتوانیم آمار پایین فوتی‌ها را همچنان حفظ کنیم.

گفتنی است نیشابور به لحاظ شیوع بیماری کرونا در وضعیت قرمز تیره است و بنا بر آخرین گزارش دانشکده علوم پزشکی نیشابور در تاریخ دوشنبه یکم شهریور ماه ۱۴۰۰، تعداد ۳۶۷ نفر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا بستری هستند و ۶ نفر نیز در ۲۴ ساعت گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ همچنین کل فوتی‌ها از ابتداء شیوع بیماری تاکنون ۱۲۶۸ نفر گزارش شده‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها