برای اولین بار در کشور کلیه و کبد یک بیمار با پارگی شریان آئورت با موفقیت اهدا شد.

اهدای کبد و کلیه با پارگی شریان آئورت برای اولین بار در کشور

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سام زراعتیان نژاد دوانی_ سرپرست واحد فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: اهداکننده دچار پارگی شریان آئورت بود و وقتی فردی در این وضعیت قرار می گیرد، مدت زمان زیادی زنده نمی ماند و در عرض ۴۸ تا ۷۲ ساعت فوت می‌کند.

وی با بیان اینکه آئورت اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین رگ بدن است که جریان خون از آن عبور می کند، اظهار کرد: این بیمار ۶۰ ساله در مجتمع بیمارستانی حضرت رسول (ص) شناسایی و با پلاکت بین ۱۰ تا ۳۰ هزار یعنی کمترین میزان فاکتورهای انعقادی خون به اتاق عمل انتقال داده شد.

زراعتیان گفت: با استفاده از ترمیم محل خونریزی شریان ائورت کلیه و کبد مریض جدا شد که این نوع پیوند در کشور بی‌سابقه و در دنیا هم به میزان کمی گزارش شده است.

سرپرست واحد فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در شرایط کرونایی کشور پیدا کردن بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو به دلیل نتیجه مثبت تست PCR آنها به سختی انجام می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در چنین وضعیتی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیمارانی را که حتی بعضی دانشگاه‌ها نامناسب برای اهدای عضو تشخیص می‌دهند، با استفاده از مراقبت‌های ویژه به فرآیند اهدا می‌رساند.

بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، زراعتیان با اشاره به افزایش تعداد بیماران در انتظار پیوند، تصریح کرد: در ماه گذشته با وجود پیک کرونا نزدیک به ۱۴ بیمار، در واقع هر بیمار هشت عضو اهدا کرده است. دانشگاه علوم پزشکی ایران در ۵ سال متوالی دانشگاه اول کشور از نظر تعداد عضو اهدایی و تعداد افراد اهدا کننده بوده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها