فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:طی ۶ رخداد جداگانه، دامنه آتش‌سوزی در مناطق زیست محیطی تحت حفاظت این استان از ابتدای امسال به ۳۰ هکتار رسیده است.

۳۰ هکتار از طبیعت خراسان رضوی از ابتدای امسال آتش گرفته است

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ ابوالفضل شعبانی افزود: حضور و اقدام به‌هنگام نیروها برای مهار موارد آتش‌سوزی در این استان موجب شده امسال حتی با وجود تداوم پدیده خشکسالی موارد حریق در طبیعت خراسان رضوی و خسارات ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.  

وی ادامه داد:میزان آتش‌سوزی در مناطق تحت حفاظت امسال در مقایسه بامدت مشابه پارسال بیش از ۸۰ درصد کاهش دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همچنان احتمال شعله‌ور شدن آتش در مناطق زیست محیطی تحت حفاظت در خراسان رضوی به علت استمرار وضعیت خشکسالی، گرمای هوا و خشکیدن پوشش گیاهی در سطح طبیعت وجود دارد.

وی ادامه داد: همکاری مردم اعم از روستاییان، عشایر و گردشگران امر بسیار مهم و موثری در جلوگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و یا مهار آن است زیرا چنین کمکهایی از ایراد خسارت سنگین در محیط زیست ممانعت می‌کند.  

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: علاوه بر گرمای هوا و وقوع آتش سوزی در چنین شرایطی، خطاهای انسانی و بی توجهی گردشگران در برافروختن آتش در مناطق از عوامل مهم ایجاد آتش سوزی محسوب می‌شود که به استناد بند "ه‌" ماده ۱۳ قانون شکار و صید کسانی که عملکرد آنها موجب ایجاد آتش در مناطق تحت حفاظت و چهارگانه شود به ۹۱ روز تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

شعبانی از شهروندان و گردشگران طبیعت خواست در صورت ورود به طبیعت از رها کردن ته سیگار، افروختن آتش در عرصه‌ها، رهاسازی شیشه شکسته، ظروف فلزی و رفتارهای خطرآفرین مشابه خودداری کنند.

وی ادامه داد: مردم در صورت مشاهده حریق در محیط زیست، مراتب را به فوریت از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ مربوط به اداره‌کل منابع طبیعی یا سامانه تلفنی۱۵۴۰ سازمان حفاظت محیط زیست و یا شماره همراه ۰۹۱۵۹۰۵۵۹۷۰ اطلاع رسانی کنند.  

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست است و این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد. مساحت زیستگاه‌های این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها