۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 765565

سرانجام انتظارها برای تماشای رقابت ورزشکاران توانیاب سراسر جهان به پایان رسید و مراسم افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ دیروز در میان تدابیر شدید کرونایی برگزار شد.

در انتظار رکوردزنی زهرا نعمتی

توکیو در ۱۰ روز آینده شاهد رقابت ۴هزارو۴۰۰ ورزشکار از ۱۶۲ کشور دنیا خواهد بود. در این دوره از بازی‌ها ۱۶۲ کشور و نیز تیم پناهجویان حضور دارند و ۲۱ کشور نیز به دلایل مختلف از جمله تعلیق از سوی IPC، نداشتن ورزشکار، محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و تصمیم دولت‌ها مبنی بر عدم حضور ورزشکاران یا عدم حمایت از آن‌ها در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ حضور نخواهند داشت. کشورهای بوتان، گرانادا، مالدیو، پاراگوئه و سنت وینسنت پنج کشوری هستند که برای نخستین بار در بازی‌های پارالمپیک شرکت می‌کنند.

با توجه به اینکه این مسابقات زیر سایه ویروس کرونا درحال برگزاری است مراسم افتتاحیه بدون حضور تماشاگران و بی‌روح برگزار شد.همچنین با توجه به غیبت ورزشکاران افغانستان در این دوره از رقابت‌های پارالمپیک ورزشکارانش، تنها پرچم این کشور بدون حضور از مقابل جایگاه حمل شد.

به امید مدال‌های زیاد

کاروان ایران همیشه در پارالمپیک‌ها پر مدال ظاهر شده و در لندن ۲۰۱۲ در رده ۱۱ جدول مدال‌ها قرار گرفت که جایگاهی در خور توجه بود. در ریو ۲۰۱۶ البته ایران در رده پانزدهم جدول توزیع مدال‌ها جای گرفت. با این حال با توجه به اینکه کشورمان در بسیاری از رشته‌ها به دلیل محدودیت‌های فراوان غایب است این جایگاه‌ها و مدال‌های پر تعداد همیشه مایه افتخار است. امسال هم پیش‌بینی می‌شود کاروان کشورمان بتواند رکوردها و مدال‌های مختلفی را از آن خود کند.

پرچمداران ایران

۶۳ عضو کاروان ورزش ایران با نام «سردار دل‌ها» به ژاپن اعزام شده‌اند. در مراسم دیروز مردان با کت و شلوار نوک مدادی و پیراهن مشکی و زنان با مانتو و شلوار نوک مدادی  و مقنعه مشکی و ماسک مزین به پرچم ایران رژه  رفتند. پرچمداران کاروان بزرگ ایران در رژه دیروز زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی بودند. نورمحمد آرخی دومیدانی‌کار نابینای گلستانی در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا نقره گرفته بود در ماده پرتاب وزنه سهمیه حضور در رقابت‌های پارالمپیک توکیو را بدست آورد. به جرئت می‌توان ادعا کرد زهرا نعمتی محبوب ترین و موفق‌ترین پارالمپین  زن ایرانی است و تلاش می‌کند تا سومین مدال طلای خود را در توکیو بدست آورد.نعمتی موفق شد در لندن ۲۰۱۲ رکورد پارالمپیک را جابه‌جا کند و در بازی‌های ریو ۲۰۱۶ هم به عنوان المپین و هم به عنوان پارالمپین حضور داشت. حتی وب سایت رسمی کمیته پارالمپیک آسیا در گزارشی به حضور برترین زنان ورزشکار از قاره آسیا در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ اشاره کرد که در آن نام زهرا نعمتی و ساره جوانمردی به چشم می‌خورد. ساره جوانمردی هم با دو طلای پارالمپیک و سه عنوان قهرمانی جهان جز نامداران این رشته ورزشی است.

امروز مسابقات به طور رسمی  شروع می‌شود و فردا در بسکتبال با ویلچر  از ساعت  ۱۰:۱۵ ایران – استرالیا در دور گروهی به مصاف هم می‌روند.

برچسب‌ها