۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 765575

روستای زیبای «چهار ده» در ارتفاعات باقران و در ۵ کیلومتری بیرجند واقع ‌شده که به دلیل دارا بودن ده‌ها آبشار، به یکی از جاذبه‌های گردشی و تفریحی این شهرستان تبدیل شده است. این روستا به دو قسمت پایین و بالا تقسیم می‌شود و تقریباً تمام اهالی آن به کار سبدبافی مشغول هستند. بیشتر ساکنان روستا پیرزنان و پیرمردان هستند و تعداد جوانانی که هنوز در روستا زندگی می‌کنند، انگشت‌شمار است.

جدا از مناظر زیبای کوهستانی خاص منطقه، این روستاها دو ویژگی عمده دارند؛ یکی خانه‌های سنگچین کوچک روستاست و دیگری هنر زیبای ترکه‌بافی مردان که اوقات‌فراغتشان را پس از دامداری پر می‌کنند؛ سبدهایی از جنس چوب بید یا بادام. مردان روستا هرروز عصرگاهان در میدانگاه روستا برای بافت و اختلاط‌های روزانه جمع می‌شوند. اینجا محل خوبی است تا هم بافت سبدها را از نزدیک ببینید و هم از سبدهای بافته‌شده خریداری کنید.

در بالادست روستا آبشارهای زیبایی وجود دارد که به‌ویژه در فصل بهار منظره زیبایی را در دل کوه‌های سنگی و سخت منطقه پدید می‌آورند. مجموعه آبشارهای چهارده از ۸۰ آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده که در مسیر کوه‌نوردی قله باقران قرار گرفته‌اند و ازجمله آبشارهای زیبای خراسان جنوبی به شمار می‌آیند. این مجموعه آبشارها منظره بسیار زیبا و منحصربه‌فردی را به وجود آورده‌اند.

نخستین و بلندترین این مجموعه آبشارها ۷ متر ارتفاع دارد. آب بسیار زلال و خنک این آبشارها همراه با پوشش گیاهی گوناگونی که آن‌ها را دربر گرفته به زیبایی این منطقه افزوده است. مسیر دسترسی به این مجموعه از انتهای خیابان غفاری بیرجند است و در حقیقت مسیر دسترسی به ارتفاعات رشته‌کوه باقران است. بنای تاریخی امامزاده سلطان نیز در مجاورت روستای چهارده پایین قرار دارد.

برچسب‌ها