با توجه به شرایط خاص کشور، آستان قدس رضوی با اجرای دستورالعمل هشت ماده‌ای برای مقابله با کرونا به کمک و یاری نظام سلامت کشور شتافت. پای نظرات زائران و مجاوران این آستان مقدس نشستیم و از آنان درباره این اقدام آستان قدس رضوی در چنین شرایط حساسی پرسیدیم. آنچه در ادامه می‌خوانید برخی از نظرات دلباختگان، زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) است.

اقدام به موقع و درک صحیح

اقدام به موقع

«به سهم خودم از آستان قدس به خاطر این اقدام به موقع و بجا تشکر می‌کنم». این بخشی از صحبت‌های «محمود شفیعی» زائر ۵۱ ساله از تهران است.

 وی ادامه می‌دهد: مگر از حفظ سلامتی و امنیت مردم چیزی بالاتر در این شرایط وجود دارد که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم؟ من معتقدم آستان قدس با این اقدام به همه آستان‌های مقدس در کشور و جهان اسلام و سایر دستگاه‌ها و نهادهای کشور درس بزرگی داد و آن درک به موقع شرایط و بسیج امکانات برای کمک به هموطنان و به خصوص کادر بهداشت و درمان و تأمین ملزومات مورد نیاز آنان است.

زائر دیگری به جمع ما ملحق می‌شود. وی که خود را «احمد رضایی» از شیراز معرفی می‌کند، می‌گوید: من در سایت‌ها و فضای مجازی دستور هشت ماده‌ای تولیت آستان قدس را را دیدم و واقعاً لذت بردم که با این تدبیر بخشی از مشکلات کادر درمان و نظام سلامت کشور دست‌کم در شهر مشهد حل می‌شود.

خدا به همه کارکنان و مدیران آستان قدس جزای خیر دهد.

درک شرایط فعلی کشور

«علی قربانی» یکی از جوانانی است که در صحن آزادی برای پاسخ به پرسش من پیشقدم می‌شود. وی که خود را ۲۸ ساله و دانشجو معرفی می‌کند، می‌گوید: بعضی‌ها فکر می‌کنند آستان قدس و دستگاه امام هشتم(ع) فقط باید به مسائل دینی و مذهبی زائران رسیدگی کند اما با این رویکرد جدید آستان قدس به نظر من واژه مردمی بودن آستان قدس به عینه در اذهان زائران و مجاوران معنا می‌شود.جوان دیگری از این جمع در ادامه می‌گوید: به نظر من درک صحیح شرایط فعلی کشور می‌طلبد که حتی آستان قدس از نظر شرعی و مذهبی و با رعایت مسائل وقف، موقوفات و نذورات حرم مطهر را به سمت رفع مشکلات کرونایی کشور سوق دهد.

«رضا جابری» طلبه جوان از تهران ادامه می‌دهد: ورود آستان قدس به این ماجرا کار شایسته و بجایی بود. زیارت به جای خود مهم است اما تلاش برای حفظ سلامتی مردم و رفع کمبودهای کادر بهداشت و درمان هم تلاشی مقدس در این آستان ملکوتی به حساب می‌آید.

مردم بیشتر همکاری کنند

در گوشه‌ای از فضای باز مابین خیابان شهید اندرزگو و بست امام جواد(ع) مشغول خواندن زیارت‌نامه است. وقتی زیارتش تمام می‌شود به کمک دوستش روی صندلی چرخدار خود می‌نشیند.

فرصت را غنیمت شمرده و با او همکلام می‌شوم. خودش را «عنایت کریمی» ۳۴ ساله از خراسان شمالی معرفی می‌کند. از صدور دستورهشت ماده‌ای تولیت آستان قدس رضوی برای مقابله با موج پنجم کرونا اطلاعی ندارد.

 وقتی مفاد این دستور را به اطلاعش می‌رسانم، می‌گوید: واقعاً کار درست و خوبی است. ای کاش همه آستان‌های مقدس کشور هم با هماهنگی آستان قدس در این اقدام خداپسندانه شرکت می‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: اینکه می‌گویید زائرسرا و فضاهای ورزشی آستان قدس هم در این شرایط کمبود تخت‌های بیمارستانی برای بستری بیماران اختصاص داده شده واقعاً خبر خوبی است.

در ابتدای ورودی و دوربرگردان خیابان نواب صفوی خانواده‌ای را می‌بینم که به سمت حرم مطهر در حال حرکت هستند. از آنان درباره این ماجرا می‌پرسم، «ناصر حسینی» پدر خانواده در پاسخ می‌گوید: من تا امروز از این فرمان هشت ماده‌ای اطلاع نداشتم.

راستش را بخواهید ما در منطقه قرقی و در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنیم و امروز متوجه شدم که یکی از بندهای این دستور، کمک به واکسیناسیون مناطق حاشیه شهر مشهد است.

واقعاً برایم جالب بود که آستان قدس با تمام توان پای کار آمده است. ضمناً از مردم و زائران می‌خواهم بیشتر با آستان قدس همکاری کنند و از زیارت از راه دور غفلت نکنند. سفر به مشهد باید محدود و کنترل شده باشد.

جوان زائری که شاهد گفت‌وگوی ماست جلو می‌آید و وارد بحث می‌شود. وی خودش را «اکبر خراسانی» و ساکن منطقه همت‌آباد در حاشیه شهر مشهد معرفی کرده و می‌گوید: آستان قدس در جریان مقابله با کرونا در مدت یک سال و نیم اخیر خیلی خوب کار کرده است. ما ساکنان مناطق حاشیه شهر تا به حال چندین نوبت غذای متبرک و بسته‌های معیشتی از طرف آستان قدس دریافت کرده‌ایم.

 خداوند به مدیران و مسئولان حرم مطهر رضوی کمک کند تا بیشتر به اقشار ضعیف حاشیه شهر کمک کنند.

 بازوی توانمند بخش بهداشت و درمان

خانواده‌ای اهل کرج را خیلی اتفاقی می‌بینم که به قول خودشان برای انجام کاری اداری و ضروری به مشهد آمده‌اند. «علی یوسفی» پدر خانواده می‌گوید: من قصد سفر به مشهد را نداشتم، چون از شرایط و محدودیت‌های ناشی از کرونا در این شهر مطلع بودم اما برای انجام یک کار سازمانی و اداری مجبور به سفر شدم.

 وی ادامه می‌دهد: من در شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و روزنامه‌ها کم و بیش پیگیر اخبار آستان قدس هستم.

 صدور این فرمان هشت ماده‌ای از سوی تولیت آستان قدس نشان از درک صحیح مسئولان این نهاد مقدس دارد و به نظر من آستان قدس ثابت کرد که در عمل بازوی توانمند و یاور کادر بهداشت و درمان در شرایط فعلی است.

برچسب‌ها