۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 765593

در ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی، برنامه های وزیران گردشگری و نفت مورد رسیدگی قرار گرفت.

بررسی برنامه های وزیران پیشنهادی گردشگری و نفت

به گزارش قدس آنلاین، امروز در ادامه جریان بررسی صلاحیت های وزیرهای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی  صلاحیت دو وزیر گردشگری و نفت مورد بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه امروز ابتدا ادامه بررسی صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار گرفت.

  ابتدا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش خود مبنی بر تایید صلاحیت ضرغامی را ارائه داد.

حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش گفت: با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تایید نامبرده دادند.

این گزارش همچینین می افزاید: در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاما باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت های وزارتخانه به سایر وزارتخانه ها وابسته است و عملا بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت های وزارتخانه هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می شود.

به نظر می رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت های آن را غیر قابل اجتناب می نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.

از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارایه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود.

در ادامه  گزارش کمیسیون صنایع و معادن  هم درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی قرائت شد که در آن تاکید شده بود که کمیسیون ضرغامی را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.

در ادامه موافقان و مخالفان ضرغامی به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.

مخالف: ضرغامی وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد

    محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند  در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری اظهار داشت: آقای ضرغامی! شما حتی رئیسی را قبول نداشتید، در عجبم چطور شما را انتخاب کرده است؟

وی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی به فردی کاربلد نیاز دارد؛ ارتقای این وزارتخانه توسط فردی سیاسی و وابسته به جریان خاص سیاسی میسر نشده و حتی ممکن است حضور ضرغامی باعث خسارات بی پایان شود پس به خاطر صیانت از جایگاه میراث فرهنگی و تحقق برنامه کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از نمایندگان می خواهم که به آقای ضرغامی رای ندهند تا رئیس جمهور فردی شایسته و متخصص و برخوردار از وجاهت ملی و بین المللی را معرفی کند.

وی افزود: وزارت راهبردی میراث فرهنگی از دو بخش کاملا تخصصی تشکیل شده و با سهم خواهی سیاسی ناشیانه اداره اش به طور مطلوب موثر نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه ای بود که هم اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله ای آن ادامه دارد.

* ضرغامی توجه جدی به جذابیت های گردشگری ایران نداشته است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی که از ۵ دقیقه  وقت باقی مانده احمدی بیغش استفاده می‌کرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضمن احترام به آقای احمدی بیغش، فرمایشات ایشان را ورای انصاف می دانم و با احترام به شخصیت وزین آقای ضرغامی از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا است؛ آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم، به استناد برنامه ای که ارائه کردید شما را مناسب این جایگاه نمی دانم.

سعیدی با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به ضرغامی بیان کرد: میزان انطباق و همسویی برنامه های حضرتعالی با اسناد بالادستی فقط ۶۷ درصد می باشد، در ارزیابی برنامه های حضرتعالی بر اساس معیارهای عمومی همچون شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و …۶ مورد از ۹ مورد ضعیف و یا متوسط ارزیابی شده است، فارغ از غلط های املایی عجیب و غریب در برنامه های شما که گویا خیلی این حوزه را جدی نگرفته اید، باید بگویم برنامه شما بیشتر به یک گزارش توصیفی ناقص از حوزه گردشگری و صنایع دستی شبیه است؛ البته در حوزه میراث فرهنگی از یک انسجام نسبی برخوردار بود.

سعیدی در ادامه عنوان کرد: یک سوالی از شما و عزیزانی که دارای مسئولیتی هستد مطرح می کنم، شما در پلتفرم های مجازی مانند توئیتر و تلگرام و … حضور دارید، امکان دارد واضح بفرمایید چرا مردم عادی نباید به توئیتر و تلگرام دسترسی داشته باشند ولی شما و اینجانب می توانیم این دسترسی را داشته باشیم؟

موافق: ضرغامی فردی متخصص و ایده‌پرداز است

  علی رضایی نماینده مردم کنگاور ، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سید عزت‌الله ضرغامی اظهار داشت: پاک‌دستی، شجاعت، توانمندی و تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، از جمله ویژگی‌های آقای ضرغامی است.

وی در بخشی از دلایل موافقت خود گفت: ضرغامی فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است که گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود و با توجه به سوابق عملکردش در رسانه ملی گزینه خوبی برای رفع دغدغه‌ها در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری است. 

رضایی خاطرنشان کرد:‌ برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی تأیید شده و طرح‌هایی همچون گردشگری سلامت، بوم‌گردی و گردشگری دریایی مورد تأکید وی است.

وی  تأکید کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارات آن بر صنعت گردشگری ، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب داریم که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راهکارهای  خوبی را در این زمینه آماده کرده است.

* گردشگری در ایران یک فرد رسانه‌ای و تبلیغی می‌خواهد

   سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ وزارت میراث فرهنگی می‌تواند آثار تمدنی بزرگتری داشته باشد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وی افزود: اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب اسلامی را آغاز کنیم نیازمند نشان دادن بیش از پیش فرهنگ به داخل و خارج از کشور هستیم و برهمین اساس باید بهترین استفاده را از ابزارهای مختلف کنیم.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: تمدن و فرهنگ بهترین ابزار برای دیده شدن ایران اسلامی به جهانیان است و وقتی طبق نظر یونسکو، ایران سومین کشور دنیا از حیث میراث فرهنگی و آثار تمدنی است باید بکوشیم از ابزارهای مختلف برای شناسایی بیشتر کشورمان به دنیا داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: نیازمند شناسایی فرهنگ، تمدن و شناخت توسط فردی رسانه‌ای هستیم؛ برای توسعه گردشگری نیازمند استفاده از ابزار سفر و رسانه هستیم ضمن اینکه باید فردی استراتژیک برای این کار در نظر گرفته شود که مفهوم امنیت و روابط بین‌الملل و رسانه را بشناسد که این موضوع در آقای ضرغامی متبلور است که او اهل تعاملات اجتماعی و کارکردهای فرهنگی است که  توانسته روابط خوبی با وزارتخانه‌های متعدد و دولت‌های مختلف داشته باشد.

وی عنوان کرد: تمدن دینی، ایرانی و مذهبی موضوعی است که می‌توانیم به جهانیان آن را بشناسانیم.

نماینده مشهد در مجلس در پایان گفت: قبلاً افراد تک بُعدی در میراث فرهنگی گمارده می‌شدند که آنجا را تبدیل به حیاط خلوت کرده بودند.

*  ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است

  مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی سخنانی اظهار داشت: ویژگی بارز ضرغامی، مردمی بودن و تحول گرایی است.

وی با بیان اینکه ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است، افزود: برای نخستین بار در دولت های مختلف یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین افراد برای این وزارتخانه معرفی شده است و از این بابت باید از رئیس جمهور تشکر کرد.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق خودشان خواستند اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال ببرند، اما عزت و ذلت دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات آقای ضرغامی را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه گرا بوده که از جمله آن توسعه شبکه های تلویزیونی در دوره ریاست او بر این سازمان است.

ضرغامی: مردم روش‌های کلیشه‌ای مدیریتی را نمی پذیرند

بعد از شنیدن سخنان موافق و مخالف که البته عصر دیروز مطرح شده بود و در ادامه این بررسی سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای‌ای به جدی ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می اندازد ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن پساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است  و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.

وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان ها و امروز مجلس با این حوزه ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.

در ادامه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست  گزارش کمیسیون انرژی  از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت و بر این اساس اوجی در کمیسیون تائید شد. 

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش اعلام کرد: با توجه به سابقه اجرایی جناب آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت های موجود و پتانسیل های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه ها از نظر میزان واقع بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس در آینده فراهم می شود.

علاوه بر این،  گزارش کمیسیون صنایع و معادن  مجلس  شورای اسلامی هم از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت شد. در گزارش این کمیسیون هم تاکید شده بود: تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۶۴ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۲۷ درصد موارد افزون. نتایج حاصله نشان می دهد ۹ درصد به احکام اشاره ای نشده است می توان گفت بالاترین برنامه ای است که تطبیق مناسب با قوانین بالادستی را دارد.

مخالف: علاوه بر تخصص و تجربه باید تناسب با وزارتخانه هم سنجیده شود

 مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می کنم برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، تاکید کرد: موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی هستند، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

وی ادامه داد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مخالفت با این گزینه پیشنهادی، طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شوراها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند.

وی افزود: بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم اما متاسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و ۹ مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بنده درباره یک قضیه از ایشان پرسیدم که اگر فرصت شد بعداً درباره آن حرف می‌زنم؛ ایشان به من گفت آقای رستم قاسمی و شخص دیگری کاری کردند و فرد شاکی برای اینکه بخواهد علیه رستم قاسمی به خط شود علیه من حرف زده است؛ من گفتم اگر قرار باشد ایشان کاری انجام دهد علیه رستم قاسمی حرف می زد نه شما! با شما چه پدرکشتگی داشت؟

نادران بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

 چنارانی: مناطق محروم سودی از نفت و گاز ندارند

 هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی  در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد؛‌ امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها،  وزارت نفت است. 

چنارانی خاطرنشان کرد: ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.

وی در بخش دیگری از وزیر پیشنهادی سوال کرد که برای ظلم ها و بی عدالتی‌هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و... در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟

چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه ای دارید؟  ادامه داد: مجلس در راستای برنامه های فسادستیزی و عدالت محوری طرح هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی های نو و جایگزین کردن نیروگاه های آبی و بادی به جای نیروگاه های حرارتی برویم.

 نقدعلی: نمی‌توان یکی از عرصه‌های ثروت کشور را به دست اوجی سپرد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه کشور از سه راه درآمد مالیاتی، نفتی و سایر درآمدها تامین می‌شود که با درآمد مالیاتی نمی‌توان کشور را اداره کرد، سایر درآمدها هم ناچیز است؛ ‌ بنابراین راهی جز فروش نفت و درآمد نفتی نداریم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در این عرصه شخصیتی سکان‌دار وزارت نفت شود که از قوت و قدرت فروش نفت در شرایط تحریمی و حصر اقتصادی برخوردار باشد.

نقدعلی گفت: کسانی که همه اقتصاد را به برجام گره زدند و گفتند با امضای برجام فروش نفت به فراوانی می‌رسد دیدیم که فروش نفت را به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه رساندند و اخیرا باز به برکت اقدامات مجلس انقلابی به ویژه قانون لغو تحریم‌ها توانستند اندکی نفت بفروشد و آن را به مرز فروش یک میلیون بشکه در روز برساند. از همین رو کسی باید امروز سکان‌دار این وزارتخانه باشد که این توان را داشته باشد.

موافق: وزارت نفت قرارگاه جنگی کشور است/«اوجی» از بدنه نفت بوده و هست

حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس  در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است.

وی افزود: وزارت نفت، وزارت اقتصاد، اشتغال و حتی وزارت فرهنگ ما هم هست و اکنون ۱۱۳ سال از عمر آن و وابستگی ما به نفت می گذرد  و باید فرمانده این قرارگاه فردی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی باشد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس با تاکید بر اینکه من فرزند نفت هستم و آقای اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) را دو دهه است که می شناسم، تصریح کرد: روند رشد مهندس اوجی در نفت از پایین به بالا بوده است و شخصی از بدنه نفت بوده و هست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه به پاکدستی، امین بودن و داشتن روحیه انقلابی اوجی شهادت می دهم و ایمان دارم، گفت: وزارت نفت از افرادی پاکدست و متخصص در حوزه های مختلف تشکیل شده که قطعا به اوجی کمک می کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت به نوعی وزارت فرا دولت‎‌ها است، خاطرنشان کرد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می تواند با پاکدستی و مظلومیت اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد.

* اوجی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است

 انور حبیب‌زاده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت فوق‌العاده‌ای در مدیریت صنعت نفت برخوردار است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی نفت خودش از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است و به دلیل تجربه طولانی در این حوزه می‌تواند مؤثر واقع شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد انرژی اولیه مورد نیاز در داخل از نفت و گاز تامین می‌شود تصریح کرد: اهداف و استراتژی‌های مهم این بخش اهمیتی بالا دارد و در روابط خارجی کشور نیز تأثیر گذار است.

حبیب‌زاده خاطرنشان کرد: بر این اساس، رسیدن به اهداف مهم این حوزه مستلزم برنامه‌ریزی درست و اصولی است که وزیر پیشنهادی نفت دارای برنامه و توانمند برای اجرای آن است.

وزیر پیشنهادی نفت: در وزارت نفت با پاکدستی خدمت کردم/ فردی فساد ستیز هستم

 جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت پس از شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف خود در مجلس در دفاع از برنامه های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.

وی ادامه داد: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم.

وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اصلاح شرایط و بازگردادندن لوکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.

بررسی صلاحیت اوجی صحن مجلس را غیر علنی کرد

نمایندگان برای بررسی اسناد الیاس نادران علیه صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت جلسه غیر علنی تشکیل می‌دهند.

قرار است تا دقایقی دیگر و بعد از پایان فرصت تنفس مجلس، نمایندگان در یک جلسه غیر علنی و غیر رسمی اسناد الیاس نادران، نماینده تهران علیه اوجی وزیر پیشنهادی  نفت را بررسی کند.

نادران از مخالفان وزارت اوجی است و او را به عدم شفافیت و فساد متهم کرده است   و در نطق مخالفتش با وزیر پیشنهادی نفت در نشست صبح مجلس اعلام کرد که به توصیه رییس مجلس بخشی از صحبت هایش را در نشست دیگری با نمایندگان مطرح خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها